Annons:
Etikettbarns-hälsa
Läst 1666 ggr
Elsaharr
2015-05-31 11:26

Tänder

Är det normalt att man har typ 4 tänder kvar att tappa när man är 14 år? Min syster har inte anlag för 4 st tänder så hon kommer inte tappa de. Kan det vara så för mig också? Jag har blivit röntgad i munnen en gång när jag slog i tanden, men de sa inget om det då. Är orolig för att jag ska behöva dra ut dom!

Zingo ;D

Annons:
Maria
2015-05-31 11:34
#1

Kommer verkligen din syster ha kvar sina mjölktänder där inte anlaget finns?

Min son hade inte anlag för en av framtänderna i nederkäken men han tappade ju mjölktanden normalt. Vi märkte det bara för att det inte kom någon ny tand.

Nu är han vuxen och det syns inte alls för de övriga tänderna har jämnat ut mellanrummet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Elsaharr
2015-05-31 15:44
#2

#1 Ja, jag tror att det är för att inget trycker på typ :/

Zingo ;D

Maria
2015-05-31 16:10
#3

Jag har svårt för att tänka mig att en mjölktand kan sitta kvar så länge med tanke på att den inte har rötter på samma sätt som de ordinarie tänderna men jag är inte säker.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Elsaharr
2015-05-31 18:36
#4

#3 Tydligen 🙂 Fast jag tror att hon ska få dom utdragna.

Zingo ;D

[KEEL]
2015-05-31 18:42
#5

Har man kvar mjölktänder så brukar alltid tandläkaren dra ut dem när man kommer upp i en viss ålder för att de andra tänderna ska kunna komma fram.

Maria
2015-05-31 21:39
#6

#5 Fast här handlade det om att man inte har något tandämne under.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Elsaharr
2015-06-01 12:08
#7

#6 Undrade om de kommer dra ut de tänderna som jag inte tappat vid en viss ålder. :) #5 Vet du vilken ålder? :/

Zingo ;D

OlgaMaria
2015-06-01 13:31
#8

Jag saknade anlag under två av mina mjölktänder och de fick lov att dras ut. Enligt tandläkaren skulle de inte lossna av sig själva. Minns inte hur gammal jag var men det var nog före 14 års ålder iaf som jag fick dra ut dem. Du får väl helt enkelt fråga tandläkaren om det nästa gång du är där.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
2015-06-03 05:44
#9

Min kollega har två mjölktänder kvar och hon är 24 år gammal. Tandläkaren konstatera att det fanns inga nya tänder på kommande där så mjölktänderna fick sitta kvar. Hennes mjölktänder ser dock likadana ut som hennes övriga tänder, vita och starka.

OlgaMaria
2015-06-03 07:47
#10

#9 Intressant! Det kan nog vara ganska olika. Jag minns att jag ofta hade hål i tänderna den där perioden så de där mjölktänderna kanske behövde dras ut pga karies också. Sen om man har anledning att tänka att mjölktänderna inte kommer hålla sig fräscha så är det väl bättre att dra ut dem tidigare. Då kan tandraden lättare och fortare justera sig, plus att man skapar mer plats för visdomständerna.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2015-06-03 15:37
#11

Om man får några visdomständer.😉 Själv har jag bara fått två som behövde opereras ut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Elsaharr
2015-06-03 23:39
#12

Min syster är ju 12 då, men hennes mjölktänder är mycket mindre än de andra tänderna, men annars likadana.

Zingo ;D

Upp till toppen
Annons: