Annons:
Etiketthjärt-lungsjukdomar
Läst 3904 ggr
JustMySelf
5/5/15, 12:48 AM

Blodtryck

Det här med högt vs lågt blodtryck - vad är "bäst" och "sämst" att ha? Jag har hört att om det inte är lagom så är det bättre att ha lite lågt än lite högt. Stämmer det? Och på vilket sätt är det bättre?

Annons:
Leffe
5/5/15, 1:37 AM
#1

Högt blodtryck kan ge stroke. Lågt blodtryck måste ned en bra bit innan det är fara å färde. Vid för lågt tror jag njurarna kan sluta fungera.. Blodtryckets bästa nivå är olika på varje individ. Beroende på bland annat kroppslängd mm. Själv ligger jag på något för lågt och ibland på för lågt tryck då medicinen för min lungsjukdom är blodtryckssänkande då den vidgar blodådrorna.

Scorpio97
5/5/15, 8:24 AM
#2

Jag ligger lite lågt och får då blodtrycksfall ibland. Känns lite som att man ska svimma, men det går över på några minuter. 

Men lite lågt är bättre än lite högt, i alla fall vad jag lärt mig.


//Jessie

Maria
5/5/15, 8:41 AM
#3

Lågt blodtryck är i regel ofarligt men kan upplevas obehagligt då man kan få blodtrycksfall.

Högt blodtryck däremot ska man medicinera för det kan vara rent livsfarligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Record
5/5/15, 11:33 AM
#4

Lite OT

Är man en Giraff skall det vara högt, för att få blodet till hjärnan.

För oss människor är det individuellt oftast kring 130/80 mm Hg.

Fransu
5/6/15, 3:57 PM
#5

Jag har ärftligt högt blodtryck. Upptäcktes redan då jag gick på högstadiet. Men började inte medicinera förrän jag var runt 25 år (är 37 år nu). Jag rör på mig mycket och tränar en del, så jag äter låg dos blodtryckssänkande. Men kommer att få medicinera livet ut. Högt blodtryck är livsfarligt om man går med det länge. Lågt blodtryck kan vara obehagligt, men inte så farligt om jag förstått det rätt. Om det inte är väldigt lågt förstås.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

RobinEH
5/6/15, 9:48 PM
#6

Lättast är att tänka på vad blodtryck kan beräknas som; nämligen hjärtminutvolym * perifier resistans. Alltså kommer en ökning av hjärtminutvolymen (dvs den mängd blod hjärtat pumpar ut per minut), en ökad perifier resistans (dvs trängre kärl) eller en ökning av dem båda att öka blodtrycket.

Tar man då detta och bryter ned det något till så kan man säga att blodtrycket styrs av pulsen (hjärtfrekvensen), blodvolymen, kärldiameter och kärlelasticitet. Vid förhöjt blodtryck kommer en eller flera av dessa variabler att vara förhöjda (puls och blodvolym) eller låga (kärldiameter och kärlelasticitet). Vid träning så brukar pulsen öka och även blodtrycket, vilket inte är ett problem. Problemet blir när blodtrycket blir kroniskt förhöjt då detta innebär att en eller flera av dessa variabler är kroniskt påverkade.

Kronisk förhöjd puls tyder på en hjärtkärldysfunktion. Ökad blodvolym kan tyda på nedsatt njurfunktion, hjärtsvikt eller leversvikt. Minskad kärldiameter eller kärlelasticitet kan tyda på ateroskleros (åderförkalkning).

Njuren är förövrigt en stor spelare vad gäller blodtrycket. Det är här många hormon verkar och på ett eller annat sätt säger åt njuren att spara på vatten.

Förhöjt blodtryck omformar hjärtat samt blodkärl (läs negativt), varav det sistnämnda kan påverka elasticiteten samt diametern som jag tidigare nämnt och det förstnämnda kan innebära vänsterkammarhypertrofi. Risken för hjärnblödning samt hjärninfarkt ökar på grund av högt tryck samt kärlförändringar. Kärlen i njurarna skadas vilket försämrar kroppens vätskebalans ytterligare. Risken för hjärtinfarkt ökar.

Vad gäller lågt blodtryck så har vi ett problem när vi svimmar eller upplever svåra obehag av det, ex. svimmningskänsla. Lågt blodtryck kan dock vara ett tecken på allvarlig sjukdom, ex. cirkulatorisk chock/hypovolemisk chock/kardiogen chock/ septisk chock/cirkulationssvikt/etc. etc. Tillskillnad från nämnt om hypertoni så är detta inget kroniskt tillstånd utan ett akut livshotande tillstånd, som alltså inträffar plötsligt

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
JustMySelf
5/8/15, 12:49 AM
#7

#5 Jag har det också ärftligt. Fast för mig upptäcktes det redan som bebis, så jag har medicinerat hela mitt liv fastän det inte är jättehögt. Jag är 20 år nu, och har tidigare mött många som tyckt det varit konstigt, de kopplar ihop det med äldre och överviktiga, inte en smal 14-åring :)

Fransu
5/8/15, 3:53 PM
#8

#7 Oj, där "slår" du mig med hästlängder. Visste inte att man kunde få högt blodtryck redan som så ung, till och med som som bebis alltså. Har heller aldrig hört talas om att en 14-åring äter blodtryckssänkande. Jag har också ofta (inte så ofta längre när jag närmar mig 40 😃) fått höra att det är konstigt att jag har högt blodtryck som är så ung och inte överviktig. Bra ändå att det upptäcktes i tid på dig så det hålls i schack.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Ria74
5/8/15, 6:45 PM
#9

Jag har ganska högt blodtryck brukar ligga 170/90 men vc har inte brytt sig mer än att jag får kolla det lite då och då. Min farfar hade lågt och vår lång, han svimmade i tid och otid.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Maria
5/8/15, 6:51 PM
#10

#9 Det trycket hade jag nog kollat ofta. Du ligger ganska högt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ria74
5/8/15, 6:55 PM
#11

#10 Jag har skaffat egen mätare och håller koll hemma. Känns som VC inte bryr sig nämnvärt. Varje gång dom tar det där säger dom bara att ja, det ligger ju högt men vi får avvakta.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Maria
5/8/15, 6:56 PM
#12

Bra att du håller koll själv men minsta lilla det ökar så tycker jag du ska söka VC igen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ria74
5/8/15, 7:11 PM
#13

#12 Absolut, jag är ändå över 40 år så dom borde intressera sig tycker man.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Mysan_
5/8/15, 7:56 PM
#14

Jag har lite lågt blodtryck. Ibland när jag vilat i till exempel soffan och ska resa mig upp brukar jag få svart dimma för ögonen, jag blir yr och det känns lite som man ska svimma eller åtminstone ramla.

[tk1971]
5/9/15, 12:07 PM
#15

Om jag kollar med vår mätare hemma brukar det ligga kring 90/60. Jag vet att jag har lågt blodtryck eftersom det ibland blir helt svart framför ögonen och snurrar i huvudet när jag reser mig snabbt. Det konstiga är att när det mäts inom vården brukar det ligga mer normalt. Vitrocksblodtryck?

Fransu
5/9/15, 1:16 PM
#16

#15 Ja, med största sannolikhet. Jag kan få skyhögt blodtryck när jag mäts på Vårdcentralen. När jag mäter hemma i lugn och ro visar det oftast runt 120/80.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Allt oviktigt
5/10/15, 8:09 PM
#17

#15. Låter troligt, mitt tryck är alltid tokigare på vårdcentralen

Leffe
5/10/15, 8:17 PM
#18

#15 #16 #17 På vårdcentralen brukar man inte få ligga och slappna av i de mäter blodtrycket. Det bör man nog få göra för att gå ner i varv

Carrosh
5/11/15, 12:19 AM
#19

#18 Jag fick göra det sist jag var på VC. Då var jag där med anledning av långvarig huvudvärk, och de lät mig få lägga mig och slappna av i ca 15 minuter innan de tog blodtrycket på mig, vilket var lågt då. Första gången det händer att jag får vila innan, så det fick mig att börja fundera över ifall jag inte har lågt blodtryck vanligtvis också, då det varit normalt varenda gång jag kollat tidigare, och jag varit lite uppe i varv för att jag mått dåligt..

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Upp till toppen
Annons: