Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1078 ggr
hannaj98
2015-05-01 23:32

Extremt spänd i nacke

Jag har såå ont i min nacke och jag vet inte vad jag ska göra. 

Har sedan ett par år tillbaka varit väldigt stel i nacken och nu känns det som att det bara blir värre och värre. 

Går regelbundet till sjukgymnast och har massa övningar som jag gör hemma, min sjukgymnast verkar jätte duktigt men det känns ändå som att det knappt hjälper. Går även till en massör då och då. Det tycker jag gör det bättre i ett par dagar iaf men sen kommer det liksom tillbaka, och massage är ju ganska dyrt så har inte råd att gå så ofta tyvärr. Alla massörer och sjukgymnaster jag varit på har nästan låtit chockade över hur stel jag är. 

Skolsystern har tom föreslagit att jag ska gå till en kiropraktor (vilket hon egentligen inte får pga riskerna.) Men jag  är bara 17 och mina föräldrar låter mig inte göra det eftersom det säger att det är för farligt, eftersom det är just nacken. Vet inte om jag hade vågat det ändå. 

Det gör verkligen jätte ont! Dels i nacken men även i huvudet och jag har problem med yrsel och svimmar ibland vilket jag och min sjukgymnast tror är för att jag är så stel också. 

Jag undrar också varför jag är så stel. Kan det bero på att jag har depression och en hel del ångest? 

Börjar få panik typ. Känns som att jag testat allt men inget hjälper! Någon som har några tips? 

Förlåt för långt och rörigt inlägg.

Annons:
yeahsica
2015-05-01 23:57
#1

Har också problem med min nacke/rygg och det enda som hjälper för mig är att träna och göra yoga regelbundet. Försöker göra yoga varje/varannan dag och träna 1-2 gånger i veckan. Så fort jag inte tränat/yogat på en vecka kommer stelheten tillbaks. Precis som för dig hjälper massage bara tillfälligt. Så mitt tips är att testa om yoga eller träning kan hjälpa.

Depression och ångest kan absolut påverka. Ångest brukar göra att man spänner sig, vilket kan göra en stel. Även att sitta vid datorn mycket kan påverka. Antar att du går i skolan? Då brukar man ju sitta still i princip hela dagarna och det är inte heller bra egentligen.

NiklasTyreso
2015-05-02 03:14
#2

Promenader hjälpte min stela rygg så musklerna blev varma och syresatta med blod utan att det belastade musklerna för hårt. Progressiv avspänning ar en bra teknik för att träna muskulär avslappning.

[Lollo 97]
2015-05-03 15:06
#3

Jag brukar massera min nacke och rygg för det känns som det blir bättre en stund. Har även en sånhär typ säck man värmer i mikron och lägger på nacke och rygg. Jag tycker det blir bättre en stund iaf. Sen så brukar jag vrida på huvudet fram och tillbaka för att mjuka upp.

Jag är väldigt stel och har ont i nacken jag också. Men jag har psoriasis artrit så det är ju med och hjälper till lite också. Jag har också ångest och jag blir deprimerad av min sjukdom så jag spänner ju nacken också.

Blev väldigt rörigt detta känner jag.

Hoppas det blir bättre för det är inte kul att ha ont i nacken.

tlover
2015-05-03 15:17
#4

Förutom tipsen du redan fått tycker jag du ska testa meditation. Jag är också vanligtvis ganska spänd i nacke/axlar men när jag mediterat regelbundet (varje dag) i en vecka så har jag knappt problem längre.

l'm back

Maria
2015-05-03 16:20
#5

Har du huvudvärk och ont i nacken och även svimmar och har yrsel så ska du bli ordentligt utredd tycker jag innan man provar massage eller kiropraktor och liknande.

Kan du inte vända dig till din vårdcentral?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: