Annons:
Etikettsömn-vila-och-avslappning
Läst 2215 ggr
[laloli]
4/26/15, 6:07 AM

Sömnproblem och humle

Sömnproblem är en av biverkningarna av min kortisonbehandling. Egentligen har jag alltid haft problem med sömnen. Fick för ett tag sen rådet att ta magnesium och det hjälpte initialt, men effekten avtog. Så nu när jag börjat med kortison är sömnen katastrofal. Har köpt humle som jag nu 2 kvällar gjort te på. Att det är beskt gör mej inget. Problemet är att jag får halsbränna, blir illamående, får hjärtklappning och sover absolut inte bättre av det, tvärtom. Gör så här: 3 kottar i kokande vatten som får dra ca 10 minuter. Därefter värmer jag upp det igen och då med en rejäl skvätt grädde i. Gör jag nåt fel?

Annons:
VildaVittra
4/26/15, 7:01 AM
#1

Traditionellt stoppade man kudden med humlekottar för att sova bättre, du kanske ska prova på det för att se om det hjälper.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[laloli]
4/26/15, 8:40 AM
#2

Okej, hur många kan man lägga i kudden? Problemet är kanske att de "härsknar" fort? Inte så hemma i det :-)

VildaVittra
4/26/15, 8:59 AM
#3

#2 Jag skulle fylla ett mindre kuddvar helt. Det är inte speciellt mycket fett i humle, så det lär ju knappast härskna så du känner det på doften.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria
4/26/15, 9:30 AM
#4

Man kan bli enormt speedad av hög kortisonbehandling och jag har svårt att tro att humle kan dämpa den reaktionen.

Hu länge ska du äta kortison. Det brukar ofta vara en period.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[laloli]
4/26/15, 10:51 AM
#5

Jag ska ta 30 mg kortison sammanlagt 3 månader med nedtrappningen och har tagit det nu ca 2 1/2 vecka. Jag har sömntabletter hemma: propavan som jag blir jättetrött av hela dagen efter och imovane som jag natten efter och ibland även 2 nätter i rad ligger helt sömnlös av. Därför vill jag inte ta dem mer än i absolut nödfall. Att fylla ett kuddvar blir ganska dyrt för mej tyvärr. Köpte 100 gram för ca 140 spänn med frakt. Men jag kan ju testa lägga i nån mjndre tygpåse och snusa på, kanske?

Maria
4/26/15, 11:02 AM
#6

#5 Kan du inte prata med din läkare?

Jag minns själv när jag åt höga doser kortison att just sömnen påverkades och så blev jag alldeles plufsig och ansiktet blev ganska stort.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[laloli]
4/26/15, 11:09 AM
#7

Skulle kunna tänka mej insomningstablett, undrar om läkaren skriver ut det? Då kanske man slipper dagen/natten-efter-biverkningar. Har ännu inte samlat på mej vatten, men gått upp 1 kg än så länge. Men det går kanske inte så fort med det? Ljög om priset, valde fraktsätt som kostade mindre ju: 110:-

Maria
4/26/15, 11:21 AM
#8

#7 Jag skulle absolut fråga läkaren om insomningstablett.

Jag har för mig att jag åt det samtidigt med kortisonkuren.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[laloli]
4/26/15, 11:31 AM
#9

Ska ta upp det med läkaren. Ju mer jag tänker på det desto bättre förefaller det. Tack alla goa för svar!

VildaVittra
4/26/15, 6:03 PM
#10

#5 Annonsera efter humle på hållbar samt trädgård i fokus och på alternativ.nu, det behöver ju inte vara humle av ölbryggarkvalitet direkt utan det går ju bra med folks dekorvarianter, Min humlegård består av små ettåriga plantor, så kan inte hjälpa dig tyvärr.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[laloli]
4/27/15, 2:44 AM
#11

Tack för tipset!

Upp till toppen
Annons: