Annons:
Etikettsömn-vila-och-avslappning
Läst 4649 ggr
Flöffo
4/10/15, 11:30 PM

Frågor om näsblod

Ifall man blöder näsblod och får i sig mycket av blodet ner i halsen, kan det vara farligt? Jag har så länge jag kan minnas haft problem med näsblod och brukar ha huvudet lutat bakåt för att det snabbare ska gå över (annars läcker det och rinner ut igen trotts papper) och då kommer det ner blod. Jag har inte längre problem med smaken eller känslan (den är ganska äcklig, men man vänjer sig), men det står på många ställen att man ska sitta framåtlutad, dock står det inte varför. Jag brukar få ont i halsen, men jag brukar dricka och då går det över. I alla fall, är det farligt att få ner blod i magen till exempel? 

Sen så blödde jag lite annorlunda idag. Jag blödde ganska långt bak i näsan och fick även ut en 15 cm lång strimla (ganska exakt) vilket var riktigt obehagligt eftersom jag aldrig fått så långa förut. Jag brukar alltid blöda ganska nära öppningen, hur kommer det sig? 

Finns det någon gräns på hur stort problemet ska vara om man ska få bränna/svetsa blodådrorna? Jag vill göra det, men är rädd att dem kommer säga att jag inte behöver göra det eftersom det finns folk som har det värre med näsblod. Numera blöder jag nästan bara när jag är förkyld och det går oftast över mycket snabbare, förut varade det ibland i flera timmar. Jag har haft näsblod varje dag under tiden jag varit förkyld denna veckan, ibland flera gånger per dag, men jag vet ju vad det beror på så jag antar att det inte är något att oroa sig för? 

Visste inte vilken kategori jag skulle välja, om tråden ligger fel får den gärna flyttas.

//Flöffo

Annons:
Maria
4/11/15, 8:14 AM
#1

Har du aldrig sökt vård för näsblod?

Att du får ner blod i magsäcken är ingen större fara mer än att du möjligen kan få mörkfärgad avföring beroende på hur mycket du blöder.

Det finns möjligheter att bränna blodkärl som blöder .

Ett annat tips är att smörja näsan med någon olja. Ta en tops och doppa i oljan och smörj flera gånger om dagen så att det inte blir torrt och spricker.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Rumblebee
4/11/15, 9:50 AM
#2

Det värsta som kan hända att få ned ditt blod i magen är att du spyr upp det. Jag får sällan näsblod, men når det sker så sitter jag hellre framåtlutad. Sist jag satt bakåtlutad fick jag ned en hel del i magen vilket kom upp igen nästan på en gång. Inte trevligt att sitta och spy samtidigt som näsan blöder Men hur gör du när du är förkyld när det gäller att snörvla och snyta dig? Tar du i för kung och fosterland eller är du väldigt försiktig?

Flöffo
4/11/15, 11:35 AM
#3

Tack för att ni svarade.

Vi sökte vård en gång när jag var liten (7 år kanske) och vi tänkte åka in en gång när jag blödde väldigt mycket väldigt länge, men vi gjorde aldrig det eftersom det slutade. Har aldrig spytt av blodet konstigt nog. Jag brukar inte vara särskilt försiktig, vet att man ska vara det men jag klarar inte av att bara torka mig som det står att man ska göra. Vet även att det beror på nässprej som jag brukar använda, men jag får panik när jag inte kan andas genom näsan så jag använder det ändå :P

//Flöffo

Maria
4/11/15, 11:53 AM
#4

Nässpray kan man liksom bli beroende av. Det är inte bra för slemhinnorna i näsan och ska egentligen bara användas vid behov som vid allergi eller förkylning.

Det bästa vore om du började använda koksaltslösning som även finns som nässpray..

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Flöffo
4/11/15, 12:08 PM
#5

#4 Jo jag vet om det, är väldigt sparsam med nässprej, är ju förkyld nu så det är därför jag använder det. Brukade använda koksaltlösning förut, men är så himla lat så orkar inte göra det numera, jag får ta mig i kragen och börja med det igen :)

//Flöffo

[Thiah]
4/11/15, 2:47 PM
#6

Man kan köpa koksalt nässpray på apoteket om man är för lat för att göra egen. Jag köper min där.

Annons:
Flöffo
4/11/15, 3:18 PM
#7

#6 Okej. Tack ^^

//Flöffo

[TanatosNyx]
4/11/15, 4:32 PM
#8

Nu har du redan fått svar men ville bara flika in att få ner blod i magen är lika farligt som att äta blodpudding, palt eller annan blodmat 😉

Vad jag vet är de rätt givmilda med att bränna om man är lättblödd i näsan, så sök absolut.

Flöffo
4/11/15, 7:14 PM
#9

#8 Okej, tack :)

//Flöffo

RobinEH
4/11/15, 7:57 PM
#10

Jag blödde ofta näsblod som liten. Brukade vakna upp med blod över hela kudden och ansiktet. Var för några år sedan på vårdcentralen och sa att jag blödde näsblod rätt ofta. Fick en tid för svetsning direkt. Läkare brukar inte vara så snåla med det. Jag har inte blött näsblod sedan dess.

Anledningen till att man skall luta huvudet framåt är för att blödningen stoppas snabbare så. Om du lutar huvudet bakåt så får du ett högre blodtryck i huvudet än om du lutar det framåt. Dessutom bör du trycka ihop näsvingarna och eventuellt suga på en isbit.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Flöffo
4/11/15, 7:59 PM
#11

#10 Tack för svaret :)

//Flöffo

Upp till toppen
Annons: