Motion och Rörelse

träning, hur ofta?

2015-03-28 21:16 #0 av: Thiah

Som småbarnsförälder och heltidsanställd är det svårt att få tiden att räcka till.

Jag försöker träna hemma, med boll och ett visst 10min program. Men hur ofta borde man träna? Jag har ett yrke där man står / går nästa. hela dagarna. Räcker en 10*2 full workout per vecka för att få en bra nivå?

Jag tänker först friskvård å sen bygga muskler (är underviktig så muskler är välkommet).

Vad tror ni?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2015-03-29 14:21 #1 av: lillan-65

3 gånger i veckan sejer min läkare på vårdcentralen är lagom så det följer jag.

Anmäl
2015-03-29 15:49 #2 av: Chestnut

Man bör åtminstone någon gång i veckan göra någon aktivitet som höjer pulsen. t ex snabb promenad, jogga, cykel, rullskidor etc och det i minst 30 min. Ditt 10 min pass kan jag tänka mig motsvarar ett litet styrketräningspass med bållyft etc. Ett sådant pass gör jag 2-3 ggr dagligen a 5-7 min för att träna vissa specifika muskelgrupper.

Med vänliga hälsningar
Chess

Anmäl
2015-03-29 16:40 #3 av: Thiah

2-3 gånger dagligen skulle jag aldrig hinna med.
3 gånger i veckan kan jag säkert få till. Sen får jag försöka få till raskare promenader på helgerna. Är ganska duktig på att gå raskt och att gå i trappor istället för att ta hiss

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2015-03-29 21:24 #4 av: Chestnut

Jag gör en vända direkt när jag vaknat och en innan jag går och lägger mig = 2 ggr. Sen om jag hinner en gång på em så gör jag det också.

Med vänliga hälsningar
Chess

Anmäl
2015-03-30 05:18 #5 av: Thiah

Skulle maken vara vaken å ta sonen skulle jag hinna ett pass på morgonen men nu vaknar han ganska nära inpå när jag ska gå till jobbet. Kanske kan klämma in två pass på en helgdag.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2015-03-30 09:46 #6 av: [TanatosNyx]

Med tanke på din skolios så får du börja långsamt. Grundmotion får du ju gott om via jobbet, jag tänker mig att du någon gång per vecka (börja med 2, sen kan du öka till 3, det räcker) bör försöka köra någon form av styrka. Kanske är tryggast att ta hjälp av sjukgymnast som kan visa dig hur du ska träna på t.ex. gym utan att skada ryggen.

Alternativt att du köper hem lite redskap (eller gör själv) och kör hemma när det passar. 

När man kör styrka är det viktigt att sprida ut träningen, ett pass per dag, och minst en vilodag emellan.

"Ingen är så fattig att man inte har råd att visa andra kärlek och omtanke"
/TanatosNyx - Sajtvärd på Gravid iFokus

Anmäl
2015-03-30 11:05 #7 av: OlgaMaria

Jag hörde något för länge sen om att 60 sekunders träning varje dag ger enorma förbättringar på många olika värden. Man ska då springa på plats (alltså man kommer inte framåt) så högintensivt som man bara kan i 60 sek. När vi anstränger oss så högintensivt vi bara kan händer mycket i vår kropp som inte händer vid normal träning då vi inte anstränger oss till max.

Det är ju en härlig tanke iaf. 60 sek kan de flesta klara av varje dag. Sen kanske lägga lite mer träning till detta då man hinner.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.