Annons:
Etikettstress-och-utbrändhet
Läst 1117 ggr
Zyperior
3/26/15, 10:13 AM

Stress

Stress är ju ett ganska brett ämne. Det finns bra stress och dålig stress. Hur man hanterar stress är också väldigt personligt. Jag har dock några frågor och om någon  med erfarenhet eller kunskap kan svara hade det varit supersnällt.

1.Hur vet man om stressen lett till "utbrändhet"?
2.Är det möjligt att inte uppleva sig som stressad och ändå vara det fysiskt?
3.Om ja på 2, hur hanterar man sådan stress?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
VildaVittra
3/26/15, 10:19 AM
#1

1.Hur vet man om stressen lett till "utbrändhet"?

Man förändras och klarar inte saker man kunde förut. I mitt fall klarar jag inte längre att sortera intryck, utan tar in allt, så jag blir helt utmattad av att göra något så enkelt som att åka och handla. Folk glömmer hur man tar sig hem, läser osv. 

2.Är det möjligt att inte uppleva sig som stressad och ändå vara det fysiskt?

Ja. 

3.Om ja på 2, hur hanterar man sådan stress?

Genom att fundera på vad som egentligen är viktigt och ta bort allt onödigt, dessa evinnerliga måsten. Det finns exempelvis inget jobb som är viktigare än sin hälsa och alla går att ersätta på jobbet. 
Man bör även minska mängden intryck och syssla med avslappnande aktiviteter istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zyperior
3/26/15, 11:30 AM
#2

Tack för ditt svar! =)

Jag har dock varit sjukskriven en längre tid men börjar smått gå tillbaks till jobbet nu. Har jobbat på 50% en månad och testar nu 75%. Men enda sedan jag börjat jobba igen har jag känt av magproblem som jag inte brukar uppleva med min IBS. Specifikt ont i magen, där magsäcken är nästan dagligen och sporadiskt illamående. Har fått halsbränna nu den senaste tiden också. Läkaren antar magkatarr pga stress. 
Men känner mig som sagt inte stressad alls, snarare tvärt om. Jag tar det för lugnt för mitt eget bästa känns det som. Som du beskriver i svar 1 så förmår jag mig inte längre att städa regelbundet eller gå till gymmet/träna öht.

Om det skulle vara utbrändhet pga jobbet, orkar man med plugg istället? Jag har planer på att börja plugga till hösten, men är det ens lönt att söka?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

VildaVittra
3/26/15, 11:39 AM
#3

#2 Tycker du ska be att få göra ett ultraljud på gallan. Det är många som går med gallsten som maskerar sig som det du skriver och gallsten blir definitivt sämre av stress. 

Det finns ju småkurser att söka på distans, varför inte börja med en sådan för att se om du klarar att fokusera? Myrsteg, inte kämpakliv. Som jobba 50 % och plugga 5 %?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

OlgaMaria
3/26/15, 12:46 PM
#4

#2 Magen kan vara en väldigt, väldigt känslig manick. Speciellt om man redan har IBS så blir den ju känsligare för stress. Så klart det är en skillnad att vara helt ledig och sen börja jobba 50%, även om du till största delen kanske bara mår bra av det. 

Jag tror också att om kroppen väl reagerat starkt på stress en gång så blir man liksom lite allergisk mot stress sen, och så säger kroppen ifrån så fort man försöker anstränga sig mer.

Det är inte så lätt att samarbeta med sin kropp alltid :-(

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: