Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 58521 ggr
Hjulia
2015-03-10 08:48

Smärta vid ögonrörelser

Hoppas jag postar det här på rätt ställe nu. Jag visste inte om jag skulle posta det på synskadade men jag har ingen synskada så.

Iallafall så har jag haft i ett par veckors tid nu ont bakom/runt vänster öga nä jag tittar åt sidorna. Alltså inte när jag rör huvudet utan när jag  tittar åt sidorna med ögonen så gör det ont vid vänster öga. Att titta uppåt och neråt går bra men åt båda sidorna så värker det och det känns ganska väl. Jag har ingen synnedsättning, tvärtom så ser jag bra på både nära och långt håll.

Smärtan blir inte värre under dagen när jag använt ögonen i några timmar. Det känns lika mycket direkt när jag vaknar på morgonen och det gör även ont när jag blundar och samtidigt tittar åt sidorna.

I fredags bokade jag en tid på vårdcentralen. Läkaren där frågade i princip bara om jag samtidigt såg suddigt vilket jag ju inte gör. För annars skulle han skrivit en remiss till ögonläkare men när jag hade bra syn så var det inget farligt sa han. Då trodde han att det kom från.. nacken??

Och jag fattar ingenting. Jag har inte ens ont i nacken det minsta. Men han stod på sig att det var sjukgymnast jag skulle gå till. Igår måndag var jag till en sjukgymnast som tittade på nacken. Han konstaterade att jag hade god rörlighet. Jag fick böja huvudet åt olika håll och säga om det gör ont men jag har ju inga nackproblem?

Har ni hört något liknande ifall ont bakom/runt ett öga kan komma från nacken? Är det inte ögonsjukdom det är fråga om när det är där det gör ont? Men i och med att synen var bra så kunde det inte vara det sa läkaren.

Är det nån som har nån idé vad det kan vara?

Annons:
[TanatosNyx]
2015-03-10 09:03
#1

Ja jag har så och mitt kommer ifrån nacken. Det känns väldigt tydligt då det är tal om en form av spänningshuvudvärk som påverkar muskulaturen bakom ögonen. Känner du inget från nacken så tycker jag du ska stå på dig och få det uppkollat bättre. Ögonen ska man vara rädd om.

Maria
2015-03-10 09:08
#2

Jag tänkte på migrän först för då kan man få ont bakom ett öga men det är ju så att säga en ihållande smärta så länge anfallet varar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Hjulia
2015-03-10 09:15
#3

Ja alltså tittar jag bara rakt fram känns det ingenting men tittar jag åt sidan gör det ont varje gång. Och snabba ögonrörelser är värst.

Synnervsinflammation var vad läkaren på vc nämnde men han uteslöt det i och med att jag inte såg suddigt på det ögat.

Maria
2015-03-10 09:16
#4

Kan du inte skicka en egenremiss till en ögonläkare?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Hjulia
2015-03-10 09:19
#5

hm ja då måste jag läsa på om det. Jg har bara hört ordet egenremiss men har iingen aning om hur man gör sådana.

Maria
2015-03-10 09:21
#6

Det fungerar nog lite olika beroende på var du bor.

Här kommer en länk från Göteborgsområdet.

http://www.sahlgrenska.se/sv/SU/Patientinformation/Egen-vardbegaran/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Blanksteg
2015-03-10 19:24
#7

Jag brukar få ont precis så när mina ögon är torra och när jag då tittar åt höger eller vänster. Det går över direkt när jag haft i ögondroppar.

Känns dina ögon torra? Eller som om de vore "trötta"?

Tycker du ska gå till en ögonläkare och fråga. Om dina ögon är torra så kan hen rekommendera ögondroppar eller ögongel (superviktigt att man inte använder droppar eller gel med konserveringsmedel som finns i de flesta flerdosförpackningar). 

När jag skulle till ögonläkare så bad jag min optiker skicka remiss till ögonläkaren, och fick en tid på det sättet. Tror inte man behöver ha synfel för det eller vara inskriven hos optikern.

Hjulia
2015-03-11 17:40
#8

Jag har inte tänkt på att de känns torra iallafall. Nej jag tror inte det. Jag har ju aldrig använt linser eller sådant. Men jag ska försöka med vc en gång till om jag kan få remiss innan jag provar med egenremiss eller optiker annars.

emma_skane
2017-06-19 20:40
#9

#0 

Hur gick det med smärtan vid ögonrörelse? Försvann? Kollade du upp det? Jag har också det och är lite orolig vad det kan va.

E
2021-05-23 12:42
#10

#9:
Hej Emma.
Jag ställer nu samma fråga till dig.

Vad hände med smärtan, hur orolig ska man vara?

Maria
2021-05-23 13:09
#11

Detta är en ganska gammal tråd😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: