Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 17766 ggr
zickan
2015-02-20 00:49

Orsak till käken knakar?

Vad kan det ligga för orsaker till att en käke knakar/låter när man gäspar, ibland öppnar munnen, ibland när man äter osv. Inte tänkt på det så mycket själv. Men min kille har börjat kommentera att han tycker det låter otäckt. 

Har inte ont och brukar inte notera det själv. Gnisslar inte tänder när jag sover. Men har haft lite problem mer sällan att käken känns stel och nästan låser sig. Har lärt mig i hur jag undviker det dock.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Cahira
2015-02-20 00:54
#1

 Min knakar också så skulle bli intressant att höra vad folk säger.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

zickan
2015-02-20 00:57
#2

Suttit och googlat lite på detta. Hittat några trådar på flachback där missbrukare av vissa tabletter har fått knakningar på käke. 
Fick mig att fundera om mina knakningar kan va nån biverkning från min adhd medicin conserta?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Stallmima
2015-02-20 00:59
#3

Följer, händer mig också

[Melbun]
2015-02-20 01:01
#4

En tjej jag känner hade en disk i käkleden som låste sig. Gjorde väl aldrig ont eller så men var mest obehagligt typ :)

SegerSims
2015-02-20 01:09
#5

Mina käkar gjorde det för några år sedan utan att jag har knaprat piller. Men det slutade av sig själv efter några år.

Andorr
2015-02-20 01:31
#6

Vet en vars käkar knäppte när den åt. Men det försvann.

Måste fråga personen ifråga när det försvann..

Annons:
Cahira
2015-02-20 01:41
#7

Min käke är ärvd. Min farfar, pappa och jag knakar alla på samma sida och jag började knaka långt innan jag var medicinerad. Det borde vara mer studier på detta.

Min brukade låsa sig riktigt illa men har inte låst sig på länge nu tack och lov. Och den knakar mindre men jag vet inte varför.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mirinda
2015-02-20 02:23
#8

Frågan gjorde mig nyfiken. Jag följer tråden så jag inte missar om någon kan förklara vad knakandet beror på.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Thiah]
2015-02-20 11:08
#9

Min knakar och låser sig ibland men jag äter ingen medicin alls.

Surpan
2015-02-20 15:23
#10

Jag tror jag kan ha en förklaring.

Jag hade stora problem med knakande och låsningar i käken under gymnasiet. Jag kunde inte ens äta ett äpple i vissa perioder utan en massa knakande. Ibland gjorde det ont. Det blev bara värre och värre och en dag kunde jag inte få upp munnen på flera timmar. Så jag gick til tandläkaren, och de sa att jag hade korsbett, när underkäken och överkäken inte passar perfekt i varandra, utan underkäken hamnar lite på smiskan. Man ser det ganska tydligt om man tittar, att mina framtänder i överkäken och framtänderna i underkäken inte matchar perfekt. Tandläkaren menade att min käke blivit utsliten av att hela tiden glida åt sidan när jag tuggade, istället för bara upp och ner.

Jag fick ha en tandställning på de två innersa tänderna på vardera sida i överkäken för att vidga tandraden. Hade den i i ca ett halvår kanske? Sen fick jag plastskena som jag slutade använda ganska snart. Nu krasar käken ibland, men gör inte ont. Jag försöker också alltid tugga upp och ner istället för att göra en "idisslande" rörelse, du jag själv märker att dte blir bättre av det.

/Surpan

Cahira
2015-02-21 05:48
#11

Det förklarar en hel del ja.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[TanatosNyx]
2015-02-23 19:39
#12

Det är vanligen broskskivorna i käkleden som trilskas lite. Mycket vanligt och ofarligt. De kan dock drabbas av förslitningar och orsaka smärta, då kan man behöva opereras (ovanligt). Jag pratar alltså om samma sak som #4.

Shalin
2015-02-24 19:45
#13

Jag opererade käken för överbett för ett par år sedan. Sedan dess har det knakat. I vissa perioder är det mycket jobbigt och gör väldigt ont när jag gäspar eller äter hårdare mat. Ibland försöker jag kväva gäspningar eftersom det kan göra så ont när det knakar till och då krasar det liksom. När jag väl gäspar brukar jag göra det rätt många gånger och då värker det en hel del efteråt. Jag ska till tandläkaren i slutet av nästa månad så jag ska fråga då och helt enkelt berätta att detta besvärar mig mycket. Jag gnisslar inte heller tänder vad jag vet.

När jag var hos tandläkaren ett litet tag efter operation (jag gjorde operationen i en annan stad) så bad assistenten mig öppna munnen och fick sig en chock när det knakade till. Jag som då trodde det var fullkomligt normalt sa bara att det brukar knaka så där. 

Jag hoppas dom kan göra något åt det för jag har fått nog av all smärta jag fått utstå i min mun med tandställningar och två operationer. Jag tycker inte man ska behöva ha så här ont flera år efteråt.


Annons:
[TanatosNyx]
2015-02-24 19:48
#14

#13 Det där ska du definitivt få hjälp med, det är inte normalt att få så mycket besvär. Stå på dig om du inte blir tagen på allvar, det finns hjälp att få. 🙂

Shalin
2015-02-24 19:51
#15

#14 Tack så mycket :) Jag får bre på i så fall om han jag inte verkar tas på allvar. Det märker man ju rätt fort, om läkaren inte tycker det är värt att kollas. Jag får be om tid hos en annan tandläkare med en gång i så fall, och tjata på, så det ska nog gå bra tror jag ;)


[TanatosNyx]
2015-02-24 19:52
#16

Japp 🙂

hannaj98
2015-02-27 00:46
#17

Jag har en knakandes käke endast när jag sovit. Alltså på morgonen oftast då och vet inte varför. Inget fel på mina tänder enligt tandläkaren.

Skogsväsen
2019-05-02 06:12
#18

#17 min käke knakar mest på morgonen men nu vekar det som att den gör det ända fram till eftermiddagen, kanske dygnet runt.

Ett sätt för mig att garantera en knakning uppe i min högra käke vid örat är att jag stänger ihop tänderna och sedan öppnar dem igen. När jag öppnat dem ca halvvägs så knakar det. Ibland känns det som att de låser sig litegrann.

Gör inte ont.

#10 jag undrar om jag också "idisslar" på ett sätt när jag äter? Försökte tugga min macka rakt upp och rakt ner mycket mer medvetet och tror det kändes lite bättre då, men att det fortfarande knakade.

Jag tror jag spänner mig på natten och kanske gnisslar tänder, vet inte säkert. Något jag vet att jag kan göra under mina vakna timmar är att trycka ihop mina tänder. ( bita ihop) Det känns som att min käke är körd.

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

[TheSquirrel]
2019-05-04 10:06
#19

Antagligen gnisslar/pressar du tänder på natten utan att du vet om det. Det är väldigt vanligt och knakande käkleder är ett typiskt symptom på det. Prata med din tandläkare. Om du besväras kanske du behöver en bettskena.

Skogsväsen
2019-05-05 08:53
#20

#19 oki, får nog ta och göra det. Känns bara som att det kommer kosta skjortan. Tack för tipset. :)

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Annons:
[TheSquirrel]
2019-05-05 09:09
#21

#20 Ja en bettskena kostar runt tretusen. Men det är en värdefull investering. Jag har haft min i snart tio år och kan inte sova utan den.

Skogsväsen
2019-06-21 09:34
#22

#21 åh, måste verkligen skaffa. Jag köpte en på apoteket som kan forma sig efter tänderna om man kokar upp den, ska prova den först… Måste bara hitta den nu. 😊

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Upp till toppen
Annons: