Annons:
Etikettsömn-vila-och-avslappning
Läst 2823 ggr
[randomtjej]
2015-02-16 01:32

Konstant trött

Vet inte om detta är rätt plats att skriva på men kunde inte hitta något bättre.

Enda sedan jag var liten har jag haft problem med att jag är trött hela tiden. Jag somnar överallt och känner mig konstant trött. Jag har somnat i bilen, på motorcykel, på golvet osv. Har även somnat på bussen hundratals gånger och missat min hållplats ett antal gånger pga detta. Jag har slutat skolan ett antal gånger pga av detta för jag klarar inte av skolan då jag alltid är trött, jag somnar på lektionerna. Vad jag än gör lyckas jag aldrig hålla mig vaken när jag väl blir trött. Jag började ta körkort men fick avbryta pga rädsla för att somna framför ratten. Har även sovit flera veckor i streck(upp max 1 timme per dag dock för att äta/toa) Är detta normalt? Eller är det nåt fel på mig?

Annons:
Cahira
2015-02-16 01:40
#1

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Sabina]
2015-02-16 01:43
#2

Jag håller med #1 Du måste ringa din vårdcentral så de får kolla upp dig. Det kan vara allt från narkolepsi till anemi men det kan bara läkare veta genom tester.
Vill inte skrämma upp dig men ring och kolla upp dig.

[randomtjej]
2015-02-16 02:18
#3

Har läst lite om narkolepsi förut men känns inte som det riktigt passar in. Är trött och orkeslös i princip dygnet runt och har mardrömmar typ varje natt men det är det enda som verkar passa in på narkolepsi. Hur kan läkare ens kolla upp sådant? Vad gör dom för tester?

Cahira
2015-02-16 02:36
#4

Det är mycket det kan vara och narkolepsi är en av dom. Men du behöver gå kolla upp dig. Om det bara är utmattning av mardrömmarna så kan eventuellt sömntabletter hjälpa. Men du bör nog utredas eftersom du kan hamna i rätt farliga situationer.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Sabina]
2015-02-16 02:52
#5

#3 Med hjälp av blodprover kan man se mycket men också utesluta mycket. De kan se allt från eventuell sjukdom till om du har brist på spårämnen eller järn, om du har diabetes mm

Jag är diabetiker och var sådär trött som du beskriver, var mer i ett töcken än i vaket tillstånd. Men sjukdomen kom så långsamt att jag inte fattade hur dålig jag var. Sen var jag varken tjock eller stillasittande, tvärtom tränade jag flera timmar om dagen.
När jag väl testades på vårdcentralen undrade de hur jag ens kunde stå upp med så högt socker. Andra skulle ha hamnat i koma med mina värden och legat på sjukhus men troligen hade jag gått med detta i flera år så kroppen vant sig….

Nu säger jag inte att du har diabetes, för det kan vi inte veta, utan  du måste kontakta vårdcentralen och kolla upp dig. Det är bättre att veta än gissa ❤️ 🙂

[Melbun]
2015-02-16 11:49
#6

Det kan också vara hypotyreos. För mig började det i gymnasiet och blev långsamt värre. Från att vara lite tröttare blev man fysiskt trött och somnade lite överallt. Man är ofta frusen, trött, okoncentrerad och har torr hud. En del har problem med viktökning och förstoppning. Går det lång tid utan behandling börjar man också tappa hår. Jag hoppade av mina studier på högskola då jag somnade på alla mina föreläsningar x) En del dagar kunde jag sova mellan 14-16 timmar. Går du till en vc och säger att du ofta är trött brukar det här också vara bland det första de testar.  Det kan börja i ung ålder, min syster var 9 jag fick vid 18 års ålder. Finns det i familjen är det också vanligt att du själv drabbas. 

http://www.1177.se/Vastmanland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hypotyreos--brist-pa-skoldkortelhormon/

Annons:
Halvdansken
2015-02-19 14:51
#7

Kan vara d-vitaminbrist också.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Record
2015-02-19 15:15
#8

Har du inte någon som har en blodsockertestare och kan ta ett prov om du nu inte vill gå till V-centralen. Läs lite om liknande problem på diabetes.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: