Annons:
Etikettsömn-vila-och-avslappning
Läst 3080 ggr
Ledsentjej00
2015-01-13 07:11

Bränna kalorier sova vs vaken

Hej! Jag har varit väldigt sjuk i anorexia, men är frisk nu bortsätt från att jag räknar kalorier och kan haka upp mig på små saker som detta. (Får räkna kalorier för mina skötare, eftersom att jag aldrig har missbrukat det.) Inatt gick jag miste om 3 timmars sömn. Påverkar det hur mycket kalorier kroppen bränner av sig själv? Isåfall är det bra att veta så är det lite mat jag slipper proppa i mig utan att jag vill. Kan tillägga att jag sov 23.00 - 06.00.

Annons:
Sindri
2015-01-13 07:49
#1

Alla är olika, men man väger mer på kvällen än man gör på morgonen.
Sover jag en lång natt är skillnaden större än om jag sover en kort natt. D.v.s. jag går upp i vikt om jag en lång tid sover för lite. Det kan bero på att kroppen utsöndrar ett stresshormon, kortisol, om den får för lite sömn.
Och det har ingenting med kalorier att göra. "Kaloriteorin" stämmer inte alltid. Så om du vill gå upp i vikt är det inte bara vad du äter som det hänger på. Det beror på så mycket andra saker hur kroppen förbränner det man äter.
Och 23.00 till 06.00 låter som en perfekt natt, sömnmässigt sett!

[rumelle]
2015-01-13 14:11
#2

Generellt bränner man ju fler kalorier när man är vaken än när man sover. Alltså borde du isåfall behöva äta mer efter en natt där du varit vaken några timmar.
Dock tror jag inte att det är några större skillnader det handlar om så du kan nog lugnt följa ditt normala matschema.

Upp till toppen
Annons: