Annons:
Etikettdiabetes
Läst 4318 ggr
[Blue_Lugia]
1/7/15, 12:11 AM

Mäta Blodsocker??

Vet någon om vårdcentraler brukar tillåta att man kan begära ett blodsockerprov rakt upp och ner? Det är väl så klart olika i olika delar av landet, men där jag bor måste vi ha ett av landets sämsta sjukvård!!! Olika läkare varje gång som egentligen alla ser ut som frågetecken när man beskriver sinasymptom så gått man kan! Inte ens skickad på provtagning blir man!! Jag har en tid men först om 2 veckor och ibland är det olidligt (skrev tidigare en tråd om att jag blir väldigt dålig av socker och kolhydrater och därför fått misstankar om Diabetes. Funderar starkt på att söka hjälp i en närliggande stad, där säger flera av dom jag säger att dom blivigt jättebra bemötta. Det kommer nog förstås ta ett tag, om det ens går att skrivas in, de då det är ett annat landsting. Skulle bara en gång för alla vilja testa mitt sockervärde för att kunna utesluta Diabetes, eller i värsta fall, acceptera det hela.

Annons:
[Blue_Lugia]
1/7/15, 12:14 AM
#1

Ska också tilläggas att jag undviker socker så gott jag kan och försöker hålla mig till sånt en diabetiker kan äta och till viss del har det lindrats. Flera jag känner tvivlar på att det är just Diabetes, men mina misstankar är rätt starka.

LillyAmanda
1/7/15, 12:17 AM
#2

Vad har du för symtom?

**//Amanda

[Blue_Lugia]
1/7/15, 12:36 AM
#3

Om vi börjar med godis, fikabröd osv så rusar hjärtat bokstavligen om jag är i rörelse efteråt. Ligger jag ner känns det ok, men att sitta eller stå upprätt är nästan omöjligt. Fick stoppa dammsugaren härom dagen för att jag blev helt slut! Kändes som om jag hade mjölksyra i benen. Som längst har det suttit i 4-5 timmar. Det trycker också under revbenen, får ont i ryggen som om det var något i magen som tyngde ner. Efteråt kan jag känna mig yr och lite svettig. Jag får viss ökad törst, inte extremt men jag märker skillnad Liknande symptom kommer även efter potatis och vitt bröd, pasta och ris vågar jag inte prova. Det jag kan äta relativt enkelt är grövre bröd, lax, bulgur osv. På morgonen kan jag bli lätt darrig, vilket jag inte blev förr när jag var hungrig. Angående trycket i magen, blev jag ett tag orolig för lever eller liknande. Sammantaget kommer nämnda symptom efter intag av kalorier/kolhydrater, och det dök också upp efter min förkylning.

[EvelinaL]
1/7/15, 12:37 AM
#4

Om du säger till läkarn att du misstänker diabetes och han vägrar göra ett test på dig hade jag personligen ljugit om att jag har fler symptom än vad jag igentligen har så man får ett ordentligt test. Hatar när läkare inte tror på en eller ens symptom.

[Blue_Lugia]
1/7/15, 12:44 AM
#5

Jo men jag har försökt. Och jag har inte ens haft samma läkare två gånger….

[EvelinaL]
1/7/15, 12:47 AM
#6

Hmmm….jag vet inte om de mäter blodsocker men  när man blir blodgivare gör de ju massa tester på en. Kanske lite konstigt dock att bli blodgivare bara för att testa sitt blodsocker. Sedan finns de ju olika testsaker för blodsocker för folk som har diabetes dock vet jag inte vart man får tag i dom samt hur mycket de kostar.

Annons:
Maria
1/7/15, 6:13 AM
#7

Ett blodsockervärde kan man enkelt ta med ett stick i fingret och få svar omgående.

Eller så kan man ta ett prov som heter HbA1c som mäter hur sockervärdet varit i ett snitt de sista veckorna. Det tas venöst.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Blue_Lugia]
1/7/15, 1:29 PM
#8

Men måste man inte träffa läkare först? Vet inte om jag orkar vänta till den16:e…

Maria
1/7/15, 3:53 PM
#9

Jo, det är på vårdcentralen du tar sådana prover och har du en tid den 16/1 så är det ju toppen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Blue_Lugia]
1/7/15, 5:02 PM
#10

Jo men som jag skrev, det är över en vecka dit och måltiderna är olidliga! Skulle helst bara vilja klampa in där och be dom kolla sockret snabbt, Tror inte det här är något man ska gå obehandlad med länge. Ska tilläggas att jag bokade tid före jul…. Dom tror att det är stress, just därför fick jag ingen akuttid, men hur i hela friden kan jag då blivit så känslig för socker och kolhydrater?!

Maria
1/7/15, 5:17 PM
#11

Är du så sjuk så får du vända dig till akuten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VildaVittra
1/7/15, 8:59 PM
#12

Du känner ingen som har diabetes eller någon som känner någon med diabetes? Det är världens enklaste prov att ta och diabetiker har i regel en blodsockerapparat hemma. 

Du har inte funderat mer i riktningen att du har hypoglykemi istället för hyperglykemi?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Blue_Lugia]
1/8/15, 12:44 PM
#13

# 11 Akuten är omgjord till flyktingboende här i stan, och mellan måltiderna

mår jag som vanligt dock. Testade att äta lite lugnare, har hjälpt till viss del faktiskt, men fortfarande trött efteråt.

# 12 Vad är det? Nej jag känner ingen med Diabetes.

Annons:
[Blue_Lugia]
1/8/15, 12:53 PM
#14

Jag googlade lite, för mig känns det mer som det sistnämnda i och med att godis får hjärtat att rusa upp till flera timmar. Godis får nivåerna att stiga ju, eller?

Har hållit mig borta från pasta, potatis, vitt bröd, godis osv.

Plus ätit lugnare, som jag skrev, det känns lite bättre. Fisk verkar också vara något som passar mig.

Upp till toppen
Annons: