Annons:
Etikettsömn-vila-och-avslappning
Läst 6793 ggr
[lenniiis]
2015-01-06 18:09

Låg vilopuls

Halloj!

Igår tog jag min sambos vilopuls på skoj när vi låg i sängen och skulle sova. Han tränar inte, men har ett aktivt jobb. Han sitter aldrig ner och lyfter ganska tungt och är hela tiden igång med kroppen (han jobbar i ICA butik och plockar varor). Hans puls var på 49 slag/minut. Är inte det väldigt lite? Det är väl bara elitidrottare som har så lågt? Varför har han så låg puls när han inte tränar? 😮

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga frågan… Ni får gärna ändra om jag valde helt fel.

Annons:
tlover
2015-01-06 18:13
#1

Det är inte fel att ha låg vilopuls, faktiskt bara bra vad jag har förstått. Det kan ju vara en kombo av genetik och arbetet som gjort så att han har så låg puls.

Män har också lägre vilopuls än kvinnor om jag minns rätt.

Min man hade förr mellan 37 och 39 i vilopuls, nu ligger han däremot kring 50 sen han varit sjuk i sorkfeber så själv tycker jag inte det låter lågt.

l'm back

[rumelle]
2015-01-06 18:13
#2

Låg puls kan vara medfött. Min vilopuls ligger på ca 52 slag/minut och jag är ganska otränad. För mig ligger det troligen i familjen. Min pappa har låg vilopuls, precis som hans far, och hans bror hat fått pacemaker för hans vilopuls var så låg. Så en låg vilopuls behöver inte betyda att man är vältränad.

Maria
2015-01-06 18:19
#3

Det är inte ovanligt att vissa människor av någon anledning är så att säga "lågpulsare" Har man inga andra symtom så är det OK. Många vet inte ens om vad man brukar ha i vilopuls.

Det bästa är att ta pulsen vid samma tid varje morgon innan man stigit upp i några dagar i rad så man får ett jämnare värde.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[lenniiis]
2015-01-06 18:28
#4

#1 Jag har dock läst att "normalt" ligger mellan 60 - 80 slag/minut, och att för låg puls KAN vara dåligt om det beror på fel orsak. Men så är det nog, att det är hans gener + jobbet som gör det! Dock har hans familjemedlemmar absolut inte så låg vilopuls. Hans mamma motionerar endel (fast har dock kontorsjobb) och har inte så låg puls. 

#2 Undrar vad som gör att vissa har så låg, då… Han är ju ändå 198 cm lång och man tycker ju att den stora kroppen (som i och för sig är väldigt tunn och smal…) behöver lite mer slag per minut för att orka med. Men tydligen inte! 🙂

#3 Haha nä, han hade aldrig vetat om jag inte utbrast det till honom! 😉 Det började med att jag kände hans puls mot min arm och tyckte den var så himla låg, och undersköterska som jag är var jag bara tvungen att kolla. Haha. Vet att jag tagit pulsen på honom en annan gång, så kallad arbetspuls, och då har den legat på cirka 55 slag/minut. Konstigt det där!

Själv har jag väldigt hög vilopuls (maxpuls också. Har 230 i maxpuls), men jag är en sådan där "orolig" själ som ständigt har hjärnan på högvarv. Speciellt vid läggdags då man har all tid i världen att fundera över sig själv och omvärlden. Jag har i och för sig ett par, tre kg i övervikt nu men även när jag spelade fotboll 4-5 gånger i veckan hade jag hög vilopuls. Nu som otränad ligger den på cirka 100 slag/minut. *skäms….* 😞

[lenniiis]
2015-01-06 18:32
#5

Tillägg: Nää! 100 slag/minut har jag visst inte längre! Mätte nu och har cirka 78 slag/minut i vilopuls. När jag hade 100 slag/minut var i november och då var jag nog ganska stressad inför jul och alla julklappar som skulle handlas (#kontrollfreak). Känner mig som rena rama Gunde Svan nu 😛

tlover
2015-01-06 18:40
#6

#4 Fast minns jag rätt har kvinnor generellt högre vilopuls än män så att hans mamma har högre vilopuls låter inte så galet enligt mig.

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: