Annons:
Etikettdiabetes
Läst 2190 ggr
[Blue_Lugia]
2014-12-24 19:48

Börjar misstänka Diabetes...!!

Jag har sen min förkylning mått väldigt konstigt. Så fort jag får i mig sockerhaltig "föda" som godis och fikabröd märkt av att jag fått hjärtklappning som kan hålla i sig minst 30 minuter. Efteråt blir jag helt kraftlös och måste ligga och vila ett tag. Klarar inte av att vara uppe och gå, och absolut inget fysiskt ansträngande. Minsta trappa eller uppförsbacke är rejält jobbigt och jag måste hämta andan! Efter ett par timmar känner jag mig pigg igen. Det är nästan enbart kolhydrater som får mig att må såhär. Oftast godis, men även potatis har gett viss symptom. Har ätit sötsaker i stort sett dagligen i 8-9 år så därför skulle jag känna skuld känslor om det bekräftades vara Diabetes. Jag är inte överviktig, tvärtom ligger jag snarare på gränsen till undervikt och så har det varit så länge jag kan minnas. Jag har även haft en omfattande näthinneavlossning vilket ökar min misstanke… Träffade en läkare för ett tag sen i samband med detta då jag trodde det var hjärtat. Hjärta och lungor lät normala, dock överväger jag att kontakta dom så snart som möjligt efter julhelgerna för det är något som inte stämmer i kroppen… Övrig kost går bätte, åt en fullkornsmacka till frukost och kände mig som vanligt. Har aldrig förr reagerat på socker på det här sättet. Men det klart, allt är ju skadligt i stora mängder.

Annons:
_Fisken
2014-12-24 19:53
#1

Du kanske ska gå över till GI-kost. (Googla).  Långsamma kolhydrater….då får du inte äta godis, frukt på fastande mage, skippa ris o pasta. Det ger en låg och stabil blodsockernivå. Du blir dessutom inte rusig och sen trött. Det är bra kost. Tycker jag. Andra har säkert en annan åsikt. :-)

[Blue_Lugia]
2014-12-24 19:57
#2

Hm…jag ska kolla upp det. Då skulle jag egentligen behöva en kostrådgivare eftersom jag har svårt att veta vad som är seriösa sidor eller inte.

_Fisken
2014-12-24 20:01
#3

Gi-kost är en stor grej. Du behöver nog inte vara orolig att stöta på nåt oseriöst.  Du äter bara lite annorlunda och måste tänka lite mer på vad du stoppar i dig. 

Jag tror Aftonbladet har nån sån klubb. Sen Pauline är en stor författare o rådgivare om detta.

Halvdansken
2014-12-25 09:51
#4

Eller LCHF, gå in på Kolhydrater i Fokus. Men först tycker jag att du ska testa dig för diabetes, prata med en läkare.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Giakou
2017-12-12 22:12
#5

Jag tycker inte att det låter som diabetes direkt.
Höga blodsockervärden kan göra att du känner dig lite trött men du får inte hjärtklappning av det och du kan röra dig precis som vanligt. Istället så blir du väldigt väldigt törstig, hur mycket du än dricker så fortsätter du att vara törstig, och du springer på toaletten och kissar jätteofta. Dessutom så blir du illamående vid tanken på mat.
Du kan ju kolla upp det för att vara säker, det kräver bara ett blodprov/stick i fingret, men jag är ganska säker på att det inte är det du har.
Plus att många som pratar om diabetes tror att man kan få det av att äta för mycket socker men det stämmer inte.

Diabetes typ 1- Barn och ungdomsdiabetes får du oftast om du varit mycket sjuk och immunförsvaret blir påverkat, eller om du har en diabetiker i familjen/släkten.
Har du typ 1 så måste du ta insulininjektioner och kolla ditt blodsocker flera gånger per dag, och hålla kolla på vad du äter så att blodsockret inte stiger för mycket eller sjunker för lågt.
Diabetes typ 2- Vuxen och åldersdiabetes får man oftast av övervikt/fetma och/eller om man motionerar för lite och äter för mycket.
Har du typ 1 så behöver du i de flesta fall bara äta tabletter och hålla koll på vad du äter och hur mycket du motionerar. I vissa fall kan man bli tvungen att ta en till två insulininjektioner per dag, men då har man väldigt höga blodsocker så att tabletterna inte räcker.
Men till skillnad mot typ 1 så kan man "bli av med" typ 2, om man sköter sin kost och motion så att blodsockervärdena håller sig där de ska MEN diabetesen ligger ändå latent i kroppen och bryter ut igen vid slarv.
Diabetes är en kronisk sjukdom som du tyvärr aldrig blir av med.

Anledningen till att de flesta tror att man kan få diabetes av socker är för att diabetes även kallas för Sockersjuka, men anledningen till att det gör det är ju för att man inte ska äta socker när man har det.

Oj, det blev väldigt mycket text det här… =/ Jag antar att det kan bli så när man haft diabetes hela livet. =P

Maria
2017-12-13 11:23
#6

Jag tycker också att du ska gå till din vårdcentral med dina misstankar i första hand.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Halvdansken
2017-12-13 14:57
#7

Originalposten var från 2014.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2017-12-13 14:59
#8

#7 Men käre nån. Det missade jag🙂

Hur hittar man sådana här gamla trådar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

_Fisken
2017-12-13 17:59
#9

Halvdansken hade ögonen öppna. Inte jag.

[Blue_Lugia]
2017-12-14 06:22
#10

Var har ni hittat den här gamla tråden?? :O Hade helt glömt bort den tills nu och det är definitivt inte aktuellt såhär 3 år senare. ;)

_Fisken
2017-12-14 06:57
#11

Ha ha.  Welcome back!  Det går ju att hitta gammalt om man söker på ord typ "diabetes"….sen kollar läsaren inte datumstämpeln.

Record
2017-12-14 10:03
#12

Denna "soppan" gällde nog för 3 år sedan om inte värre aktuellt.🤔

http://annfernholm.se/2017/12/14/kelloggs-vilseleder-om-socker-i-frukostflingor/

[Blue_Lugia]
2017-12-14 12:53
#13

Vi kanske ska bre admin låsa tråden då den som sagt inte är aktuell längre och det var jag som startade den? Jag fick veta vad mina besvär berodde på, men det är ingenting jag tänker nämna här…

Annons:
Upp till toppen
Annons: