Annons:
Etikettsömn-vila-och-avslappning
Läst 2324 ggr
natalifotiadis
2014-11-11 04:25

Yrsel

Hej, är lite osäker var jag kan placera denna tråd, men jag är desperat och uppskattar snabba (och effektiva) svar. 

Som en 18-årig tjej med stressigt liv så känner jag ofta av ångest under dagarna. Jag känner att det är svårt att hinna med livet i takt med att det blir mer och mer studier, och under de stressigaste dagarna är inte ens nattsömnen, som de flesta bara längtar till, något som hjälper. I stället så somnar jag och vaknar mitt i natten av att mina ögon rör sig i sidled i ganska snabb takt. Något som gör att jag blir yr i sömnen och  vaknar. När jag vaknar fortsätter ögonen att röra på sig ett tag tills jag satt mig rätt upp. Men det är inte det värsta, utan det värsta är att när yrseln gått över och jag blundar igen (oavsett läge på kroppen, både sittandes och liggandes) så kommer ögonrörelserna och yrseln tillbaka igen. Jag kan inte liksom "kontrollera" ögonen och hålla de stilla även om jag är vaken. 

Jag har varit på yrsel- och balansavdelningen på Karolinska, senast för ett halvår sedan ungefär, och då sa min läkare att han aldrig hört talas om sådant, och att han inte kunde se något när han försökte med undersökningen. Men det är tyvärr inte något som går att provocera fram, utan det är okontrollerbart. Det han tipsade om var mycket dans i ett halvår, för att undersöka om kristallerna i örat kunde "falla tillbaka" på sin plats. Skulle symptomen inte minska skulle jag behöva gå tillbaka dit.

Grejen är bara den att de har minskat och igår och i natt (nu) är de enda "anfallen" jag haft på ett halvår. Är det någon som känner igen detta och vet vad man kan göra åt det?

Tacksam för svar, börjar bli otroligt jobbigt nu.

Annons:
OlgaMaria
2014-11-11 09:24
#1

Hur länge har du haft problemen? Finns det något mönster? Du säger att du nu varit fri från det i ett halvår - kan det hända att du har mer problem vintertid jämfört med sommartid?

Hoppas att detta "återfall" bara var tillfälligt. Låter kämpigt!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2014-11-11 10:39
#2

Det låter som Nystagmus och det kan man få i samband med kristallsjuka men eftersom du får detta nattetid när kroppen är i vila och samma läge så låter det lite konstigt.

Jag tycker du ska söka vård igen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
2014-11-18 10:54
#3

Jag fik en virus på balansnerven, och det kan ta flera månader att läka ut helt. Men jag var dålig konstant den första veckan, kunde knappt gå. Samma grej som du med ögonen, kunde inte fokusera.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mia-45
2014-11-18 21:14
#4

Kolla upp om Menieres sjukdom. Du verkar ha samma symtom som mej och jag lider av detta.

natalifotiadis
2015-11-05 09:58
#5

Hej! Hade helt missat att ni hade svarat, eller ja, glömt att jag ens skrivit detta inlägg. När jag skrev inlägget var senaste gången jag fick mina anfall. Skönt. Jag har gått på dans 3-4 gånger i veckan sedan dess och mått bättre, men vill så klart fortfarande veta vad det kan ha varit… Tack för svaren!

[rumelle]
2015-11-05 18:26
#6

Jag kan få liknande problem innan ett migränanfall. När det händer så har det alltid varit så att jag har vaknat med det på morgonen. Sedan har det gått över på en kvart kanske och migränen har kommit några timmar senare.

Annons:
Upp till toppen
Annons: