Annons:
Etikettsömn-vila-och-avslappning
Läst 1820 ggr
Candela
9/5/14, 8:48 AM

Sover jag bra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag upplever själv att jag vaknar väldigt ofta på nätterna, och jag känner mig aldrig utvilad på morgonen. Därför laddade jag igår ner en sömn-app för att se hur det faktiskt ser ut. Jag vet inte hur exakt resultat man kan få, men det ger väl en fingervisning i alla fall. 

Ser detta normalt ut? Min första natt med sömn-appen.

Annons:
Honestyisdead
9/5/14, 11:40 AM
#1

Alltså hur mäter en app på mobilen din sömn? Kopplar du upp dig till den?

Maria
9/5/14, 11:41 AM
#2

Jag blev också lite nyfiken.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Candela
9/5/14, 12:32 PM
#3

Man har den nära sig i sängen när man sover. Jag antar att den känner av rörelserna i sängen och utgår ifrån det.

Candela
9/5/14, 12:34 PM
#4

Möjligt att den läser av ljud också.

Honestyisdead
9/5/14, 12:36 PM
#5

Tror inte man ska läsa av för mycket av det.

Candela
9/5/14, 1:09 PM
#6

Nej, jag tror inte heller det är någon exakt vetenskap, men samtidigt tror jag nog att det går att avläsa på ett ungefär vilka perioder man sover djupt och vilka man sover lätt, efter hur mycket man rör sig. Sen hur tungt på en skala man sover är nog svårt att avgöra.

Annons:
Honestyisdead
9/5/14, 1:12 PM
#7

#6 Min sambo ligger blixt stilla både i vaket och sovande tillstånd.  Så det hade inte visat något på honom.

Candela
9/5/14, 1:16 PM
#8

Okej.

Candela
9/5/14, 1:29 PM
#9

Här står lite om appen:

http://www.idg.se/2.1085/1.374618

Rumblebee
9/5/14, 1:58 PM
#10

Undrar hur mina resultat skulle se ut… För när jag vaknar på morgonen så kan lakanet vara till hälften avtaget på min sida av sängen så antar att jag rör mig en hel del. I och med att du själv skriver att du vaknar ofta och inte känner dig utvilad så skulle jag säga att du helt enkelt inte sover bra. Vilket kan ha många orsakar. allt från madrassen till kudden, oro med mera

Maria
9/5/14, 2:35 PM
#11

Märkligt att appen inte har någon slags förklaring till sina "diagram" som kommer fram.

Jag skulle verkligen inte lite på en sådan app faktiskt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Candela
9/5/14, 3:49 PM
#12

Man får gå in på en app-store så går det att läsa mer. Jag har gjort en sömndagbok hos en arbetsterapeut, vilket gav en uppskattning av hur min sömn ser ut. Den bygger dock enbart på vad jag kan minnas av natten på morgonen efter. Hon tyckte att mitt sömnmönster såg normalt ut. Dock känner jag mig aldrig utvilad när jag vaknar, och upplever att jag vaknat mycket. Men enligt henne var det normalt. Hur många gånger vaknar ni på en natt?

Annons:
Maria
9/5/14, 4:23 PM
#14

#12 Jag vaknar ofta. Tittar på klockan hur många gånger som helst. Dessutom är jag uppe 2-3 gånger per natt på grund av katterna här hemma. Jag har alltid i livet haft massor med sömnavbrott under nätterna men jag älskar att somna om igen så det stör inte mig😉

Jag har sovit uppkopplad till en "sömnapparat" här hemma för att kolla om jag hade sömnapné men det hade jag inte.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Rumblebee
9/5/14, 8:40 PM
#15

När jag nyligen flyttat in till pojkvännen så vaknade jag flera gånger per natt, men det var i ich med att jag inte var van vid madrassen. Blev lätt stel på sidan jag låg på så att jag vaknade av det. Vanligtvis är det på sin höjd en gång per natt, på grund av törst eller behov av toaletten.

Liz85
9/5/14, 9:11 PM
#16

Jag vaknar sällan under natten. De få gånger jag vaknar hemma är det antagligen pga  törst eller toabehov. Vanligaste orsaken är dock att det har samband med att jag  ska någonstans tidigt och att jag är rädd för att försova mig och missa tåget. Då kan jag vakna 30 min - 1h före väckarklockan.

Upp till toppen
Annons: