Annons:
Etikettallergier
Läst 3771 ggr
Lia
8/9/14, 8:43 PM

Getingstick

Jag har alltid misstänkt allergi mot getingar och bin. Ända sen jag var liten har jag fått enorma svullnader som orsakat smärta under mycket lång tid. Det har varit många vistelser hos distriktssköterskan för min del. Jag har fått ta hjälp av kryckor många gånger. Jag minns en specifik gång när ett stick på låret orsakade en svullnad som gick hela varvet runt om låret. Det var inte roligt. Problemet med allergitesterna har varit att alla alltid påstått olika. Vissa har sagt att man ska ta testet direkt, andra efter en viss tid och resterande har påstått att man måste vänta flera år. Enligt 1177 ska det nu tydligen vara efter 1-6 månader efter sticket. Så jag kan ju passa på nu snart att få testa det jag aldrig kunnat tidigare, så jag kan få hjälp när det uppstår sånt här.

Igår runt 12 blev jag stucken av en geting. Jag väntade bara på det. Jag har nämligen sålt jordgubbar hela sommaren, jordgubbar som gärna blir lite mosade och lockar till sig dessa elaka varelser. Eller ja, just nu är de ju elaka… Hur som helst fick jag sticket i mitten av underarmen. Några minuter senare började det svälla upp och klia. Fast det kliade mest bara i handflatan. Efter 5 minuter var det ca 3 cm i diameter. Det låter ju inte så farligt. Trots lite problem med yrsel och andningen kunde jag ändå arbeta på ganska okej. Problemet har liksom kommit nu. Det var så länge sen jag blev stucken sist, så jag minns knappt vad man gör.

Hela underarmen, verkligen runt om - hela nästan upp till armbågen, är svullen som jag vet inte vad. Jag kan knappt böja handleden, och fingrarna har också fått sig en omgång. Det kliar, är rött, svider och gör riktigt ont. Alcolsprit har jag hållit på med sen jag fick sticket och jag har använt kylande krämer och bedövningssalva. Ingenting hjälper. Det blir bara större och värre hela tiden. Det kliar så jag blir tokig, senorna inne i armen värker och jag börjar förlora känseln i tummen. Febrig och utspänd hud. 

Det känns ju löjligt att besvära sjukvården på helgen, finns ju andra där ute som behöver mer hjälp än mig. Men samtidigt funderar jag över om det är något vidare bra att vänta tills måndag. Har ni några bra tips på vad jag själv kan göra mer? Jag blir så trött på detta…

Annons:
[Forest]
8/9/14, 8:50 PM
#1

tycker gott du kan ringa sjukrådgivningen dom finns där för att ge hjälp samt säga om du verkligen behöver åka in. Kontakta annars på måndag läkare så du får utskriven medicin att ta vid getingstick (kommer inte på vad det heter).

Lia
8/9/14, 8:57 PM
#2

#1 Jag ringde precis efter att det började svälla igår, men jag fick ett ganska otrevligt bemötande om att "det är ju ingenting". Så jag avvaktar gärna med att ringa dit, de brukar inte vara så himla trevliga på den linjen vad jag varit med om. Du tänker nog på antihistamintabletter :)

[Forest]
8/9/14, 11:09 PM
#3

2 hmm det var inte kul o höra att den personen du prata med var otrevlig 😕 Eftersom du är så pass svullen så tror jag du skulle behöva få något som dämpar allergin det måste göra ont dessutom  ? Jag har alltid kör med även på hund  mot getingstick och kliande myggbett 1 matsked vatten 3 matskedar vatten på bomull och lagt det på, hunden fick ingen svullnad alls och dotter som visar lite allergi visa inget alls mer än en prick efter. Här liknande huskur. http://www.give2all.org/8/2012/01/hur-man-neutralisera-bi-och-getingstick.html

Kom på en till sak du råkar inte ha receptfri allergimedicin det kan hjälpa, men ring annars sjukvårdsupplysningen igen och hoppas på annan svarar

Lia
8/10/14, 1:01 AM
#4

Okej, tack. Det blev en liten upprepning med vatten i ditt inlägg, så jag förstod inte riktigt. Jo jag läste att man bör ta antihistamintabletter om det är större än en decimeter, men jag har inget sånt hemma eller på recept, och apoteket öppnar på måndag

[Forest]
8/10/14, 9:36 AM
#5

4 oj tusan det ska vara en matsked ättiika och mer vatten än jag skrev, 2 dl sen har man svagare ättika=mindre vatten

[Daisy-Moa-Elsa]
8/10/14, 7:48 PM
#6

Jag tycker du åker in till din  Vårdcentral på måndag.  När jag insåg jag var allergisk mot getingstick svullna överarmen upp under ett par dagar så det såg ut som jag hade en Röda Korsett bindel på armen, så rött var det. Värkte nå fruktansvärt, var varmt och stenhårt. Direkt på vårdcentralen gav de mig 12 eller 13 antihistamintabletter att ta.

Det finns även en spruta man kan få utskriven av läkare om man är extremt känslig, en väninna har alltid med en sån.

Annons:
Lia
8/10/14, 9:07 PM
#7

#6 Jo jag ska ändå in dit och lämna prover för andra bekymmer, så jag kan ju visa armen samtidigt!

[TanatosNyx]
8/12/14, 4:46 PM
#8

Man får inte såna där reaktioner utan att vara allergisk. Punkt.

Ta denna allergi på största allvar, se till att få både betapred och adrenalinspruta att ha med dig. Nästa gång kan du få en anafylaktisk chock och i värsta fall dö. Du skriver att du ändå blivit allmänpåverkad till och med, det är allvarligt!

Lia
8/12/14, 4:57 PM
#9

#8 Nej jag håller med! Jag ska ringa nu snart, jag är väl mest bara orolig att inte bli tagen på allvar… Det har skett för många gånger. Men jag får samla mod till mig. Tack för ditt svar :)

Maria
8/12/14, 5:48 PM
#10

Fast nu kan man nog blåsa faran över för denna gången då det är fyra dagar sedan du blev stucken men det är bra att du söker vård för du kommer antagligen att råka ut för nya stick så småningom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[TanatosNyx]
8/12/14, 6:09 PM
#11

Nej men det gäller ju att få medicin INNAN nästa stick, så söka ska ts definitivt göra.

Maria
8/12/14, 6:56 PM
#12

#11 Precis det jag skrev😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lia
8/12/14, 7:14 PM
#13

#10 Jo, exakt. Jag kommer ju inte söka för att få hjälp med sticket, det har jag lyckats få ganska bra bukt på själv :) Men jag måste ju ringa för att få det där testet gjort om 1-6 månader, så jag kan få medicin ^^

Annons:
[TanatosNyx]
8/12/14, 7:17 PM
#14

Hoppsan 😊

Upp till toppen
Annons: