Annons:
Etikettallergier
Läst 122550 ggr
Hallonregn
2014-08-04 19:37

Utslag på ben/fötter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är min mamma som fått någon slags eksem/allergisk reaktion på båda sina fötter, och lite av fingrarna… ser ut som någon slagit henne blå på fötterna verkligen. Hemskt 😕

Symptomen:

* Kliar som f-n

* Bränns jätte mycket

* Svullnad (gör jätte ont då hon går..)

Ja ni ser ju, ser förjävligt ut….men dem på Vårdcentralen säger att det ser ut som myggbett/knottbett, så hon fick i sig nån allergi medicin. 

För mig ser det ut som Nässelutslag/eksem

Men vad tror ni?? 🤔

(Säg inget fult som 'uuhhh äckligt'

det är min mamma ni pratar om, och jag tycker hennes fötter är annars jätte söta!)

Annons:
Vixxen
2014-08-04 19:44
#1

Har hon testat att badda utslagen med Salubrin?

Hallonregn
2014-08-04 19:53
#2

VoxBauers @ 

Nej, inte hört talas om Salubrin förens nu!

däremot så köpte hon något som heter Tavegyl

Wony
2014-08-04 20:24
#3

Salubrin brukar jag använda på myggbett, som på mig lätt blir sönderkliade och svullnar upp. Det brukar lindra.

Hallonregn
2014-08-04 20:34
#4

Tipsade och sa det till min mamma, och hon sa att hon hört det namnet förut :)

Är Salubrin bättre än Xylocain och Tavegyl?

Maria
2014-08-04 21:16
#5

Man kan inte jämföra de tre medlen. Tavegyl är tabletter som lindrar klåda. Xylocain är ett medel som svagt bedövar huden. Salubrin som även finns på ICA t.ex är ett gammalt medel mot klåda av myggbett t.ex.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zepp
2014-08-04 21:32
#6

Uääh.. jo det ser ut som en allergisk reaktion av något insektsbett.. iomed att det är på flera ställen så kan man misstänka knott/mygg!

Grejen är att knott/mygg sprutar in en antikoagulatinsvätska som man kan reagera på.

Sen så, man kan sen dra slutsatser om vad det handlade om lite beroende av vilka medel som hjälper.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[TanatosNyx]
2014-08-05 11:17
#7

Oj, är själv allergiker och har aldrig sett så rejäla märken! Det brukar bli rött och knottrigt, mer som exem vad jag är van vid. Är hon fullt frisk i övrigt? De där blåmärkena.. alltså jag vet inte men jag får känslan av att det är något annat bakom? 

Tavegyl är det nästa hon kan få mot allergiska utslag. Nästa steg är kortison om det inte hjälper. Man kan bli väldigt trött av tavegyl, så ni är med på det.

Vixxen
2014-08-05 17:36
#8

Salubrin brukar funka på myggbett, om man varit i kontakt med nässlor eller blivit getingstucken. Kan lindra vid solbränna också.

Finns att köpa i de flesta matvarubutikerna. Sen är det precis som #5 säger att det är svårt att jämföra om de olika förslagen fungerar bättre/sämre.

Maria
2014-08-16 10:55
#9

Hur har det gått för din mamma?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VildaVittra
2014-08-16 12:03
#10

Jag tycker det ser ut som bältros.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Honestyisdead
2014-08-19 16:10
#11

Bältros brukar komma på övre delen av kroppen och vara någorlunda sammanhängande. Utseendet är inte typiskt för bältros på något vis.

VildaVittra
2014-08-19 16:16
#12

Nja, jag har sett flertalet IRL som ser ut just så som på TS bilder, det är inte ovanligt alls på benen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Honestyisdead
2014-08-19 17:38
#13

Dubbelsidig bältsros är ovanlig, men kan förekomma. Men jag har aldrig sett blåmärksliknande bältros. Det ser först ut som vattkoppor och blir sedan sårskorpor. Inte heller har jag sett så spridda skurar av det. Namnet kommer från av att det brukar sitta som.ett band/bälte. Förloppdt från blåsor till läkt brukar ligga på 5-7 veckor. Hos äldre kan det dock vara längre.

Annons:
pernillaa
2014-08-19 21:33
#14

Har det blivit bättre?

Ha en bra dag! // Pernilla

Maria
2014-08-31 11:15
#15

Hur har det gått med din mamma?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2016-01-23 15:16
#16

En fråga efffter TS gt effterb TS

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2016-01-25 10:44
#17

Meeeen vad har jag skrivit?????😃 Kommer inte ens ihåg det men det får stå kvar för det var ju ganska kul.

Jag undrar vad jag menade???

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2016-01-25 10:48
#18

#17 hahahaha 😂

[loveisall]
2016-02-02 09:18
#19

Hon borde gå till VC och ta lite tester. Det kan ju vara allergi, men det kan ju också vara något med blodet, eftersom vid tårna ser det ut som att hon har blåmärken. Det kan bero på så mycket, så hälsa din mamma att gå till VC 🙂

Maria
2016-04-20 16:24
#20

#19 Det är snart två år sedan inlägget så vi får hoppas att det gått bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
2016-05-10 22:09
#21

Nötter kanske?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2016-05-11 09:23
#22

Alltså….jag ber om ursäkt för mina knepiga inlägg i denna tråden men jag låter det stå kvar för det är ju samtidigt lite kul😉

"Nötsvaret" ska vara på en helt annan sajt.

Bara så ni vet…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2016-06-19 16:10
#23

Röker hon?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: