Annons:
Etiketthjärt-lungsjukdomar
Läst 5786 ggr
Flöffo
8/4/14, 12:33 PM

Obehandlad lunginflammation?

Jag hade lunginflammation för ett tag sen och fick antibiotika för det som jag åt i 10 dagar. Nu har det gått ett tag sen dess och det känns som att jag fortfarande inte är helt frisk. Jag har fortfarande hosta ibland, trötthet, ibland när jag andas in så låter det och det känns som att slemmet är kvar.

Borde jag gå till läkare? När vi var på sjukhuset i Portugal märktes inget förens dom rönkade, av någon anledning tvivlar jag på att dom skulle rönka här i Sverige. I fall jag inte visar några syndrom, kommer dom ge mig behandling överhuvudtaget? Är det farligt om man har mild obehandlad lunginflammation och inte gör något åt den, vad kan hända?

//Flöffo

Annons:
Zepp
8/4/14, 12:40 PM
#1

"De flesta blir bra inom en månad

Hur fort lunginflammationen går över beror på vilken hälsa och kondition man hade innan man blev sjuk. Det vanligaste är att lunginflammation som behandlas med antibiotika läker helt på någon månad. Om man arbetar brukar sjukskrivningsperioden vara två veckor.

Man kan ha en kvardröjande trötthet, ibland hosta, som gradvis försvinner inom någon månad."

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Lunginflammation/

Är du orolig ring sjukvårdsupplysningen och diskutera med dem.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Thiah]
8/4/14, 12:52 PM
#2

Jag var dålig 6 veckor efter min dubbelsidiga lunginflammation. Jag var helt otroligt trött och fick sakta bygga upp konditionen igen. 

Gå till läkare om du är orolig, det kanske räcker för dem att lyssna på lungorna?

Intehärutandär
8/4/14, 1:08 PM
#3

Jag hade lunginflammation för 2½ år sedan och är fortfarande inte helt bra. Har svårt att andas och hostar slembollar. Det ska läka ut, men varierar från don och person.

allhealing
8/4/14, 7:53 PM
#4

Vilken chans ger du kroppen att återhämta sig? Vilar du så mycket som du behöver? Eller rör du kanske lite för mycket på dig innan kroppen blivit fullt frisk? Träning är bra, men då ska kroppen också vara frisk. Det är aldrig bra att träna en kropp som inte hunnit återhämta sig tillräckligt efter sjukdom.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Flöffo
8/4/14, 9:16 PM
#5

Tack för svar. Har läst att man brukar vara trött och ha dålig kondition men stog inget om att man kan fortsätta hosta och så. 

#4 Vilar mycket, men mina föräldrar gillar inte det. Dom tycker jag rör mig för lite och vill få mig att jogga, gå på gym osv. Brukar för det mesta bara gå promenader och leka (innehåller ofta spring) med hunden varje dag.

//Flöffo

Zepp
8/4/14, 9:27 PM
#6

Grejen är att du kan likna det vid att då har ett sår/en sårskorpa i lungorna.. du hostar för att det irriterar.

Duvet.. när du får ett sår på huden så kan det läkas rätt snabbt.. men besvären sitter i ett tag ändå.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[TanatosNyx]
8/5/14, 11:21 AM
#7

#5 Menar du att dina föräldrar inte har överseende med att du faktiskt precis har haft/har lunginflammation? 😮

Upp till toppen
Annons: