Annons:
Etikettpaus
Läst 3787 ggr
Maria
2014-07-24 09:07

Hur mår ni i värmen?

Jag älskar värme 🙂

Visserligen håller jag mig inomhus den mesta tiden när det är så här varmt men jag njuter av att kunna ha öppet överallt och de ljumma kvällarna.

Det är inte många dagar på året vi får ha det så här.

Glöm inte att dricka bara…😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
starhawk
2014-07-24 09:19
#1

Har man det öppet överallt så blir det ju lika varmt inne som ute så det är inte så vitsigt. 

Hemma kör vi ACn för fullt, anläggningen i vardagsrummet gör sig av med kondensvattnet via utluften så den går hela dygnet runt numera dom andra anläggningarna kör vi när vi är hemma så man kan kolla när dom behöver tömmas på kondensvatten.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Maria
2014-07-24 09:25
#2

#1 Nej det är riktigt.😉 Man släpper in värmen men man kan också få tvärdrag så att man lurar sig själv lite med att det fläktar;-)

I sovrummet så har jag nedrullat och så har jag en fläkt stående på kvällen som står vid dörren ut och på så sätt blåser in den svalare kvällsluften.

Någon AC har vi inte mer än i bilen, haha.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Scorpio97
2014-07-24 09:54
#3

Tycker värmen är hemsk, ärligt talat. 20 grader tycker jag är trevligt, men allt över det är för varmt. Det stod 33 grader ute när jag kollade nyss, så jag mår inte alls bra. Känns som att man ska smälta bort snart. 

Får dessutom inte vara ute i solen, så jag kan inte ens bada när det är som varmast. Annars brukar jag bo i vattnet under somrarna. Vi har öppet överallt för att få korsdrag, det svalkar lite i alla fall. Jag har en fläkt uppe i mitt rum, men den hjälper inte så mycket. AC har vi tyvärr bara i bilen. (Försökte hitta någon liten till mitt rum, men dom flesta krävde att man tömmer vatten rätt ofta, i alla fall om man vill ha en hyfsat billig)


//Jessie

fruktgumman
2014-07-24 10:21
#4

Dagarna går bra men vi har kvällssol i sovrummet så över 30 grader när man ska sova är jobbigt. Trots att vi har öppet överallt så hjälper inte det

[rumelle]
2014-07-24 10:23
#5

Jag lider. Har alltid hatat värme och sommar. Hatar att bo i en lägenhet med alla fönster åt samma håll så att solen ligger på hela eftermiddagen. Har knappt varit ute på hela veckan för det finns ändå ingenstans att ta vägen. Avskyr att inte kunna ha ordentliga kläder på mig utan man måste fläska runt i shorts och linne. 
Har ingen AC, inte ens i bilen. Däremot har jag en fläkt som är min bästa vän. 
Fram till klockan tolv kan man orka städa och pyssla lite i hemmet men sen blir det för varmt för att orka göra någonting, så det har blivit mycket TV-spel. 
Ser ut att kunna bli regn på lördag/söndag, snacka om att jag längtar!

Scapula
2014-07-24 13:02
#6

Jag mår! Älskar att aldrig behöva frysa, går runt med lite kläder, har oftast baddräkt under så jag kan doppa i närsom, har alltid vattenflaska med. Jobbet är lite jobbigare: inomhus med full klädsel, orkar man inte jobba så effektivt, men det får väl arbetsgivaren stå för när man inte tillåter shorts! Funderar ofta på att flyttatill varmare breddgrader. Varför ska man nöja sig med ynka ettpar månader…?

Annons:
starhawk
2014-07-24 13:43
#7

#3: Det är inte så farligt med vattnet, om man kör den hela dagen på en helg kan man behöva tömma vattenbehållaren två gånger, men det är lätt gjort

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Scorpio97
2014-07-24 13:47
#8

#7 På den jag kollade stod det att man kunde behöva byta efter ett par timmar, så det kanske är olika?


//Jessie

starhawk
2014-07-24 14:26
#9

Tja det beror väl på hur många timmar man menar med "ett par timmar" . Det varierar dessutom med luftfuktigheten ibland är det inte särskilt mycket vatten när man tömmer den på kvällen efter att den har gått hela dagen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Scorpio97
2014-07-24 14:27
#10

#9 Okej, jag får kanske kolla närmare på det då.


//Jessie

Maria
2014-07-24 15:23
#11

Haha, precis i skrivande stund så kkommer min man hem med en AC som han håller på att koppla in nu😃

Får se hur det går.

Det känns som katterna skulle uppskatta den mer än jag för de är väldigt loja.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2014-07-24 15:34
#12

Jösses. Den har inte varit igång i många minuter och jag känner redan skillnad. Den är satt på 22 grader.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ladydragon
2014-07-24 16:53
#13

Jag lider oxå tycker det är på tok för varmt just nu 😕

orkar knappt göra nåt och orka åka o bada känns helt omöjligt så jag håller mig inomhus tar det bara lugnt och har en fläkt som är på nästan dygnet runt som gör det hela lite uthärdligare
sova går rätt bra men somna tidigt går inte utan jag somnar runt 01-02 då temperaturen är något svalare och man har fått vädrat i några timmar 
oftast är fläkten på under hela natten oxå för att stå ut

Annons:
starhawk
2014-07-25 07:34
#14

Efter ett litet haveri i Onsdags då cykeln tappade ena vevarmen på väg till jobbet skruvade jag ihop den igår och körde hem den. Hu så hemskt, där det inte var skugga var det rena ugnen trots fartvinden

Mitt sovrum är på norrsidan så jag kan oftast öppna fönstret lagom till jag går å lägger mig, men igår var det dels för varmt i rummet dels för varmt ute så jag rullade in ACn som normalt står i arbetsrummet och körde den nån timme vid det laget hade utetemperaturen sjunkit så jag kunde fortsätta natten med öppet vädringsfönster. Brorsan å sin sida har sovrummet på södersidan så han har en AC konstant i rummet under sommarmånaderna annnars är det som en bastu

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Fridaaaa
2014-07-25 08:17
#15

Nja mår sådär vissa dagar men vissa dagar går det  bra.
Jag är sån som slarvar med att dricka när det är varmt dessvärre, ja hela året.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tant Grön
2014-07-25 14:21
#16

Tittade på termometern och den visar 30 grader inne och 27 ute. Skall ta en iskall lättöl och lite chips. Brukar inte äta chips men det är bra med något salt när det är varmt och man dricker mycket.

[peter54]
2014-07-26 01:04
#17

Jag mår riktigt dåligt av den här höga värmen, idag 33 grader i skuggan. Min idealtemperatur är 17 grader, då mår jag bäst. Därför är också april-maj och september mina favoritmånader.

Det är lite typiskt för Sverige på något sätt det där att det aldrig kan vara lagom kallt eller varmt. När det är vinter är det endera +2 och slask eller  27 minus istället för 8-10 minus och när det är sommar får vi antingen +10 som det var under delar av juni, eller som nu +30 eller mer. 

Säger som frugan, trots att det är mitt i sommaren längtar man till hösten. Det går liksom inte att komma undan värmen, jag kan inte vistas i jordkällaren 24/7. Inte kan jag ju dricka heller, så inte ens den lindringen finns för min del.

FjantYoda
2014-07-26 02:15
#18

För mig är vädret fantastiskt! Har så länge jag kan minnas klarat värme bra och har helst minst 23 plus och det är väl temperaturen vi oftast har inne och då sitter jag ändå under mitt tjocka täcke i soffan vintertid!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Maria
2014-07-26 10:15
#19

#17 Haha, det är ju annars så typiskt för Sverige att vara lagom…men inte när det gäller vädret😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

starhawk
2014-07-26 14:23
#20

Förr tyckte jag att den här värmen gjorde det hela till en något olidlig tid, det var nåt man fick "stå ut med" men så tänkte jag: hur gör man i varmare länder? Dom använder AC så varför skulle inte vi kunna göra det? Alltså köpte vi in vår första AC och plötsligt hade man hemmet som en sval reträttplats 🙂. Nu har vi tre AC och kör dom för fullt under den här varma perioden och det funkar utmärkt, så det finns visst nåt man kan göra. Dom kostar en del i inköp men dom betalar sig väl med den trivsel man får inomhus.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Fridaaaa
2014-07-26 14:28
#21

AC hade ju inte varit fel, tänk om man hade haft råd med det…

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[peter54]
2014-07-26 15:15
#22

#19 Ja jag tänkte precis det när jag skrev 😃

#20 Jag tycker nog inte att problemet är så stort inomhus, där finns lösningar. Utomhus blir det svårare och när det finns saker som måste göras ute när det är över 30 grader i skuggan blir det tungt för pumpen i kroppen.

starhawk
2014-07-26 17:29
#23

#22: Finns lösningar där också, det är bara att titta efter egentligen, hur gör man i länder där det är så varmt ? Igår prövade jag att bära en Shemagh en huvudduk av den typen som beduiner nyttjar och det fungerade väldigt bra faktiskt, höll värmen från solen borta från skallen samtidigt som det lät eventuell vind strömma fritt, man kanske skulle pröva den där manteln dom har också

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[peter54]
2014-07-26 18:04
#24

#23 Nä sånt är inget för mig, det skulle kunna bli riktigt farligt med en massa löst tyg som kan fasta i maskinerna. Jag vill ju inte gå ut och bara stå eler gå rätt upp och ner 🙂

[MikaelaR]
2014-07-26 18:30
#25

Helt okej fast det har vart 30+ Många dagar så jag kan inte aktivera mig på samma sätt som förut kommer inte ut bara på kvällarna när solen gått ner hundarna flåsar hela tiden det fläktar inte mycket, längtar till hösten föredrar nog våren hösten och vintern 🙂

Wony
2014-07-26 22:44
#26

Jag njuter. Visst, är jag dålig på att dricka blir jag seg och trött och grinig, men bara jag dricker ordentligt med vatten trivs jag väldigt bra i värmen. Bland annat får jag inte lika lätt ont i fötterna och knäna. Min extravikt, om än inte så extrem, gör att jag lätt blir stel och öm, men sommartid är det mycket bättre.

Inatt visade termometern i sovrummet 30 grader, upplyste sambon mig om, efter att ha väckt mig. Jag hade just lyckats somna, och njöt för fulla muggar. Han tycker inte alls om värme, medan jag trivs fint. Visst kan det bli kvavt och jobbigt ibland, men på det stora hela är det skönt.

Idag var det 30 grader i skuggan, klarblå himmel och gassande sol. Jag har nog druckit åtminstone 4 liter tror jag, men där någonstans tappade jag räkningen. Har klarat mig jättebra, medan en bekant som är jättekänslig för värme fick vätskebrist och höll på att tuppa av. Efter att jag råkade ut för det för ett par år sedan har jag lärt mig en läxa, och ser till att dricka ordentligt.

Cindy S
2014-07-27 01:30
#27

Jag bor i en etta med sängen vid fönstret mot förmiddagssolen och köksbordet alldeles vid fönstret mot samma sida. Fyyyyy fan.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
andersson..
2014-07-28 09:29
#28

Om jag hade fått vädra som jag ville hade värmen varit helt ok. Men jag öppnar dörrar och fönster och sambon stänger lika fort. Han är så rädd för minsta lilla insekt som kan tänkas komma in. Jag sover jättedåligt när det är 34 grader inomhus och jättekvavt som igårnatt. Vi har tyvärr inte råd med någon AC i nuläget.

Jag gillar sommaren men vill ha måttlig värme 20-23 grader inte 30+.

Leffe
2014-07-28 09:54
#29

För första gången sedan jag blev sjuk har inte mina ben svullnat fyllda med vätska i värmen. Beror kanske på syrgasen som gör att trycket i hjärtats högerkammare inte är så högt som tidigare. Med andra ord jag trivs i den här värmen. Vet tyvärr att kylan kommer

Fridaaaa
2014-07-28 11:26
#30

Idag är det på tok för varmt, ska bli 30 grader och är minst 25 grader redan. Puh

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Leffe
2014-07-28 11:39
#31

Nu kom det en åskskur här helt plötsligt, men den försvann lika snabbt

citytjejen
2014-08-01 15:23
#32

Jag tycker det är härligt med värmen! Även om jag är en sån typ som svettas lätt, och nu när det är fuktigt i luften också så har jag konstant en klibbig hinna på kroppen. Men vad gör väl det! Dricker resorb eller motsvarande då och då för att återställa saltbalansen i kroppen, och så piggar det upp lite dessutom🙂

/Christina

Candela
2014-08-01 15:47
#33

Jag har mått otroligt dåligt; haft huvudvärk, varit yr, blivit förstoppad.. Trots att jag har druckit som en tok. Har fått ligga inomhus endast iförd underkläder, med en bordsfläkt direkt vinklad mot mig, för att kunna härda ut. Allra värst var det de vindstilla, varma dagarna!

Nu är det en aning svalare ute och jag kan börja visa mig offentligt igen 😛

Hallonregn
2014-08-04 19:54
#34

Mår ganska illa ibland.. värme har alltid fått mig att må hemskt illa

speciellt i bilen, t.om på vintern om värmen är i gång på för fullt vill jag bara spy

Annons:
Ladydragon
2014-08-04 20:20
#35

#34 det låter mer som åksjuka…..lider själv av rätt svår åksjuka och just värme på vintern och åka bil…speciellt längre sträckor mår jag rätt kasst av
läs på om åksjuka vad man kan göra för att lindra det och det finns även receptfri medicin att prova

Zepp
2014-08-04 21:33
#36

Jotack.. jag har AC i huset och bilen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Blanksteg
2014-08-04 22:40
#37

Förvånande nog så har jag inte varit så trött denna sommar, som annars brukar bli när det är varmt ute. De första dagarna som sommarvärmen var här så blev jag jättetrött, men inte nu längre. Kanske är för att jag dricker mer vatten, äter lite hälsosammare och tränar. Svettas dock ganska mycket.

[peter54]
2014-08-05 00:38
#38

Tur att jag satt inomhus på dialysen hela dagen, frugan skjtsade vår dotter till ridlägret och temperaturen toppade på 36 grader ett par mil väster om Sala.

Spöket
2014-08-09 18:30
#39

Jag gillar inte högsommaren. Jag orkar inte göra ngt, svettas hela tiden, blir deprimerad. Jag älskar vår/höst för då får jag tillbaka min livsglädje och min energi. Vintern brukar också vara ok för det mesta, bor ju i södra Skåne :)

Multi vad?

5 seconds of summah
2014-08-10 10:08
#40

Jag älskar värmen! Dock kan det ju bli lite för varmt, men då har man ju en anledning att överkonsumera isglass 😎

Upp till toppen
Annons: