Annons:
Etikettallergier
Läst 11170 ggr
martinaolo
7/9/14, 2:56 PM

Allergisk mot öl?

Hej! 

Har ni några erfarenheter kring allergi mot öl? På senaste tiden har jag märkt av att jag både blir täppt i näsan och nyser när jag dricker öl (ljus öl) - aldrig känt utav det förut och jag dricker inte i större mängder. Det räcker med några klunkar så är näsan täppt. 

Mvh

Annons:
hansson57
7/10/14, 9:03 AM
#1

Hej.

Jag kan få samma reaktioner av vissa rödviner, aldrig av öl.

Det var ju inget svar på just ditt problem🍸 men kanske till någon hjälp.

[TanatosNyx]
7/10/14, 11:32 AM
#2

#1 är inne på rätt spår. Det är sulfiter även i ölen som ger dessa reaktioner (samma som i vin alltså). Öl innehåller dock lägre halt sulfiter. Men absolut, folk får reaktioner på öl, vanligen nästäppa.

[rumelle]
7/10/14, 6:40 PM
#3

Jag får nästan alltid nästäppa när jag dricker alkohol, spelar ingen roll vad det är (och jag dricker endast väldigt små mängder, har aldrig känt mig berusad). Och flera i min släkt nyser när det dricker sprit, så det verkar inte vara helt ovanligt. :P

Halvdansken
7/11/14, 10:30 AM
#4

Jag kan dricka vissa sorter ljust mellanöl, men om jag provar starkare varianter, eller mörkt öl så rinner näsan som en kran.  Så nån nästäppa får jag tyvärr inte. 😃

Men det är nåt som kommit med åren, hade inte alls det problemet för tio år sen. Är 52 nu.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

martinaolo
7/14/14, 11:24 AM
#5

#2 #3 ok, då förstår jag! Jag får endast nästäppa av just öl. Vin, cider, sprit osv. känner jag inget utav. Funderade ett tag om det var humle eller malt som jag kanske reagerade på.. Grejen är att jag har börjat misstänka att jag inte tål gluten på sista tiden, och sen dragit lite (långsökt?) kopplingen att det är kanske därför som jag reagerar på öl (malt?). Vet inte om det kan ha med det att göra.. Är inte då kunnig på öl osv. men vad är skillnaden mellan ljus och mörk öl? Eller det kanske är bara en åldergrej, vad tror du #4?

martinaolo
7/14/14, 11:26 AM
#6

Är ingen jättestor grej att jag nyser lite men man undrar lite ibland när man reagerar lite annorlunda på något så plötsligt :))

Annons:
[TanatosNyx]
7/14/14, 6:17 PM
#7

Man nyser inte av gluten i öl, du blir du dålig 🙂 men prova glutenfri öl för all del om du vill ha svart på vitt.

martinaolo
7/17/14, 4:33 PM
#8

#7 Förstår, får helt enkelt prova en s.k. hipsteröl och se om det blir någon skillnad, troligtvis inte. Då är det något annat jag reagerar på helt enkelt! Tack för svar :)

Honestyisdead
7/18/14, 12:05 AM
#9

Jag har ibland svullnat upp kraftigt i halsen av öl.

Facie
7/20/14, 9:32 PM
#10

I öl finns humle vilket många kan vara överkänsliga mot, kanske även du?

Pretty wise //

Upp till toppen
Annons: