Annons:
Etikettstress-och-utbrändhet
Läst 3971 ggr
Stillsam
5/15/14, 11:12 AM

Utmattad

Hejsan, varning för långt meningslöst inlägg nedanför.

Jag har bara mått, extremt dåligt på sistone. Skulle inte kalla mig deprimerad men har ändå hamnat lite på den "mörka sidan". Jag kan ju börja med de fysiska besvären. Jag tror man kan säga att jag har ätstörningar, behöver inte äta på dagar, blir aldrig hungrig och äter bara för att jag måste/för att det är gott. Ofta hinner jag inte äta. Dock vissa dagar kan det bli så att jag kollar på mat och mår sååå dåligt. Vill bara spy när jag ser det. Fast det är inte jätte ofta, men det händer. Vet inte varför. Beror inte på några komplex om hur jag ska se ut iallafall.

Jag gör allt i snigel-fart enligt andra, detta för att det inte finns någon ork. Skulle kunna sova dygnet runt om jag fick. Min brist på ork har gjort att skolan inte helt kan hanteras. 

Ont i huvudet, rygg, nacke, ben och kramper är vardag! Får kramp 1-3 gånger per dag. 

Kan inte sova så bra, dels pga kramp och stress..

Sedan de psykiska.
Stress känner jag hela tiden. Inför föräldrar, lärare och skolan öht. Är allt något som ligger och gnager i huvudet. "du måste si och så, annars förstör du i princip hela ditt liv".. Alltid orolig inför något. 

Att få klagomål samt hot är vad jag blir väckt med varje morgon (bokstavligen!). Är bara så himla, trist. 
"Du är bara lat"
"Du försöker inte ens"
"Tro inte att hela världen kretsar runt dig"
"Ta lite ansvar för ditt egna liv"
"Jag ska ta ifrån dig allt du någonsin älskat och göra ditt liv till ett helvete"
"Ska jag slå till dig med en stekpanna så du somnar?"
"Jag ska dra dig i håret ner för trappan då du vaknar"
Osv

Det känns omänskligt att klara av skolan, jag pendlar ca 2 timmar totalt varje dag till och från skolan. Två timmar minde av fritiden. Sedan måste jag upp 1 timme innan tåget går. Ska då även vara i skolan i 7 timmar. Sedan rekomenderas det att sova 8 timmar. Sammanlagt 18 timmar… Sedan man hinna med läxor, projekt i skolan, hobby, duscha, äta mat osv de få timmar jag har kvar. Jag kan inte klara den tidspressen.

Jag förstår inte hur ungdomar (speciellt folk som pendlar) klarar av det? Jag ser klasskamrater som uppenbarligen verkar klara av det fint. Bra betyg, friska och glada.

Jag funderar på om man kan sjukskriva sig, bara resten av denna terminen och ta nya tag till hösten? Finns det någon chans till att det är möjligt?

Känns tungt att bära på alla dessa problem och tankar själv.

Annons:
Maria
5/15/14, 11:17 AM
#1

Jag tror du behöver någon att prata med.Kan du inte kontakta skolsköterskan?

Försök att se det här med pendlingen positivt. Passa på att utnyttja tiden till att eventuellt göra läxor så slipper du det när du kommer hem.

Eller vila dig under tiden så kanske du orkar mer hemma.

Att du utsätts för verbala hot är INTE OK. Det är också något du kan ta upp med skolsköterskan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vallhund
5/15/14, 2:06 PM
#2

Det skulle kunna vara en djup depression, det kan yttra sig precis som du beskriver, ingen ork, helst sova dygnet runt, ingen aptit.

Mineral/vitaminbrist kan bidra till detta, samt även vara orsak till dina kramper.

Håller med Maria o tillägger Ungdomsmottagningen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[TanatosNyx]
5/15/14, 2:39 PM
#3

Jag tycker det känns väldigt simpelt: du är sönderstressad och mår dåligt på grund utav det du utsätts för. Att du mår dåligt över maten är antagligen en omedveten reaktion på att mat är ett "måste" och upptar tid som du tycker att du inte har pga din stress. Därför vållar mat dig massa obehag.

Däremot tror jag du bör kämpa emot en sjukskrivning, tyvärr för att jag är rädd att din tillvaro blir ännu värre (hot och bli nertryckt) även om du egentligen behöver vila ut och få må bra!

Sök hjälp, du ska inte behöva må såhär och leva som du gör.

Halvdansken
5/16/14, 2:54 PM
#4

Jag hade det sådär när jag var runt 18 år (känner igen kommentarerna). Det visade sig att jag hade gulsot (från skaldjur), så gå och kolla dig så att det inte är nåt fysiskt problem.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Stillsam
5/16/14, 11:55 PM
#5

Tack alla som skrivit.. :)

Jag vill egentligen inte prata med en kurator eller liknande. Känns obehagligt. Har redan testat med skolans kurator och det är inget jag vill just nu. Jag brukar prata med en underbar vän som gick igenom ungefär likadant när hen va yngre som jag har det nu. Så känns jättebra att ha hen som stöd nu.

Jag ska få en utredning på vad som är fel på mig förhoppningsvis nästa vecka. En kompis sa att det lät som jag hade utmattningssyndrom och även en annan vän sa att det kunde ha annat bakom sig som t.ex adhd.

Men kanske mineral/vitamin brist också kan vara orsaken.

Har förklarat mer hur jag känner och mår nu för föräldrarna och jag tror de har bättre förståelse och är inte lika hårda i sitt ordval vilket känns skönt.

Jag går i 8:an nu och till hösten i 9:an så tror inte jag kommer bli sjukskriven ändå. Det är 3 veckor kvar i skolan, har mått såhär sedan i höstas men det inte förns senaste tiden jag fattat själv vad som händer.

Jag var på mötte idag med mentor, rektor, kurator och pappa. I princip skulle de bara ta bort två lektioner och ersätta med "komma ikapp lektioner". Numera ska jag också köras till skolan vilken tar dubbelt så lång tid som tåg (suck) men kan ju dock välja vilken tid vi åker istället för tåg som måste passas. Hmm.. vad var det mer de sa? Att de ville jag skulle gå till en kurator. Jag har begärt att få ta bort tredje språket (ett av de tungaste ämnerna enligt mig) i ett år nu men får fortfarande inte igenom det. Känns trist. 

Allt känns tyngare nu än vad det gjorde innan. Nu begär de mig att gå till skolan varje dag. Inga undantag även om jag håller på att dö. "Mår du dåligt får du vara i vilorummet". 

#3 Tror du har helt rätt de med maten. Brukar omedvetet flyga in tankar i huvudet som "tänk vad mycket du hade hunnit om du inte hade ätit" etc.. Äter väldigt långsamt, kan inte kasta i mig maten.

Stillsam
5/16/14, 11:59 PM
#6

Jag vet inte precis om jag är deprimerad. Jag uppskattar fotfarande de hobbys och intressen jag hade förut. Det känns lite trögt dock med att jag är trött, och ibland orkar men inte med. Men vissa dagar är bättre än andra.

Annons:
parsley
5/19/14, 1:03 PM
#7

Om du inte vill prata med någon inom t ex vården eller elevvården prova kosttillskott. Slarvar man med maten finns det stor risk att man faktiskt lider brist på vissa näringsämnen (och man kan ha brist på dem även om man inte känner att man har det och även om man tycker att man äter OK). Mycket mående bottnar i vad man äter. 

Eftersom du går i skolan så hoppas jag att du har justa vuxna som handlar åt dig. Några tips från mig

  • Omega 3, dvs fiskolja, kan hjälpa mot depression.  2 gram eller kapslar per dag (Active Care som bl a finns i mataffärer ska vara bra och är dessutom billig)

  • Magnesium. Upp till 600-800 mg per dag. Välj en sort från hälsokosten som bl a innehåller magnesiumcitrat. 

  • B-vitamin. Välj  en sort som innehåller flera olika B-vitaminer. 

  • D-vitamin. Minst 2000 IE per dag, åtminstone under de månader som innehåller bokstaven R.

  • Även zinkbrist kan ge dålig aptit och nedstämdhet.

  • MSM eller organiskt svavel verkar uppiggande och  är bra för muskler och leder bl a.

  • Har du järnbrist? Det brukar vara lätt att kolla med blodprov och är väl lite av ett standardtest när det gäller trötthet.

  • Lär dig gärna någon teknik för medveten andning eller meditation som du t ex kan göra under dina pendlingsresor.

Upp till toppen
Annons: