Annons:
Etiketthjärt-lungsjukdomar
Läst 2521 ggr
GråttNyttHår
2014-05-14 20:38

"Resistent" mot astmamedicin?

Hej! Jag har haft astma sedan jag var 5. Tar inte medicinen konstant utan bara vid förkylning mest. Men har märkt Bricanyl 0, 5 mg inte funkar nå vidare mer. Haft diskus också. Jag har då jag varit som dåligast fått ventolin på vc. Och måste nog byta till det. Så min undran är om fler märkt att de blivit immuna mot sin medicin?

Den enda som kan ändra dig är du.

Annons:
[annajohannas]
2014-05-14 20:46
#1

Det låter som om du skulle behöva ha någon kortisoninhalator också. Har själv astma sedan tjugo år tillbaka, och jag måste ta min medicin året om. Så jag tror inte du har blivit resistent, däremot, måste du ha medicin mot själva inflammationen. Bricanyl är ju bara bronkvidgande. Hör med din läkare, om du inte måste ha medicin mot själva astman, alltså kortiosoninhalator.

GråttNyttHår
2014-05-14 20:51
#2

Har redan pulmicort. Tar den mer ofta än bricanyl. Men det blir inte bättre ändå.

Den enda som kan ändra dig är du.

vallhund
2014-05-14 21:13
#3

Jag har använt Bricanyl sen det kom ut på marknaden, o innan dess använde jag Isoprenalin. Funkar lika bra nu som då, men med turbohalern så får jag mindre bierkningar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Portie
2014-05-15 00:00
#4

Har samma problem, har bricanyl 0,5 och det hjälper inte alls mycket, ibland inget alls. Har också pulmicort och medicinerar regelbundet med det men blir inte bättre av det heller.

Ladydragon
2014-05-15 00:01
#5

Tror inte heller du har blivit resistent mot medicinen 

är det främst vid förkylning du känner att du inte får nån vidare effekt av bricanylen? är det turbuhaler du har? 

jag har själv astma och ibland vid förkylning så känner jag oxå att Bricanylen inte har nån vidare effekt
förklaringen jag har fått av sjukvården är den att eftersom medicinen drivs med inandningsluften och vid förkylningen så kan man bli ännu trängre i luftrören och medicinen kan då fastna på vägen och inte ge önskad effekt….
rådet jag har fått av sjukvården är att man istället söker vård och det får jag ibland göra vid förkylning och får då istället inhalera läkemedel med nebulisator

GråttNyttHår
2014-05-15 05:34
#6

Jag tycker att oavsett när jag tar det så blir inte jag bättre. Ex nu så är jag slemmig känns det som, främst på morgonen. Inte ens 4 inhalationer av bric funkar. Så ska det inte vara.

Den enda som kan ändra dig är du.

Annons:
Ladydragon
2014-05-15 07:44
#7

#6 då låter mer som om du behöver justera dosen eller prova någon annan sorts långtidsverkande medicin mot astman 
mitt råd är att du kontaktar din vårdcentral och så får man se över dina mediciner

[ulle93]
2016-08-09 23:44
#8

Ta bricanyl och pulmicort samtidigt. jag brukar ta 4 st pulmicort doser och sen 4 st doser bricanyl direkt efter. Om detta inte hjälper är du lite i trubbel.

Agafia
2016-08-10 11:41
#9

Jag har Astma och jag tar kortison x 2 varje dag plus Bricanyl varje gång i förebyggande syfte . Min Astmaläkare säger att i Mars behöver jag höja till det dubbla för att klara Pollensäsongen varje år . Om du är osäker , ring Läkare och få råd om din medicinering .

Portie
2016-08-12 17:06
#10

  Såhär 2 år efter mitt svar här så bytte jag vårdcentral och sökte vård hos en astmaläkare. Fick göra spirometri och efter det så ändrade hon snabbt min medicin till Bufomix. Den har funkat jättebra, tar den 2 gånger om dagen samt vid behov men det är inte ofta jag behöver ta den utöver dom 2 gångerna.
 Nu kan jag äntligen andas och göra saker utan att oroa mig för att få andnöd vid minsta ansträngning.

Upp till toppen
Annons: