Annons:
Etiketthjärt-lungsjukdomar
Läst 2507 ggr
Alvison
5/14/14, 12:20 PM

Alfa-1 Antitrypsinbrist

Hej Jag är en tjej på 15 år som har haft magproblem hela livet som man aldrig kunnat hitta någon orsak till och därför har man tagit massa prover för. Ett av dessa prover var att möta halten av alfa-1 antitrypsin i blodet och man fann då att jag hade endast 0.67/0.66. Detta var när jag var tre år gammal. Jag har aldrig haft någon läkarkontakt angående detta och mina föräldrar har endast informerats om att jag inte bör röka då detta kan utvecklas till emfysem. Någon provtagning av resten av min familj har heller aldrig genomförts angående detta. 

Nu till mina frågor. 

  1. Känner ni någon som har detta eller har ni själva den här bristen? 

  2. Hur har den isåfall påverkat dennes/erat liv? 

  3. Har ni/personen någon läkarkontakt angående detta? 

  4. Vad innebär det att ha ett värde på 0.67? 

  5. Kan värdet minska med tiden (kan jag ha ett lägre värde nu)?

Annons:
Maria
5/14/14, 12:28 PM
#1

Jag hittade denna länken men du har med all säkerhet redan läst det mesta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Alvison
5/14/14, 12:28 PM
#2

Ja. det har jag ;)

Alvison
5/14/14, 10:38 PM
#3

Någon?

Alvison
5/24/14, 8:15 AM
#4

Någon?

Ary
5/24/14, 1:30 PM
#5

Har ingen erfarenhet men har varit inne och nosat på nätet. Hittade en förening, där kan de säkert hjälpa med mer info: http://www.alfa-1.se/viewpage.php?page_id=5

Det viktigaste är att du inte börjar att röka som de redan sagt, om du röker bör du sluta genast eftersom man saknar/har mindre ATT (Alfa1 antitrypsin)som hjälper till att skydda lungorna. Vad jag förstår kan man om man inte röker klara sig utan symptom.

Jag skulle be om att ta nytt blodprov, visar det på brist behövs tydligen DNA prov för att diagnosera eventuell sjukdom, vilken sort man har vill säga.

Finnas en annan sida här: http://www.karolinska.se/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Levercentrum/Diagnosgrupper1/Cytomegalovirus-infektion-CMV1_20130114_16201_20130118_13221_20130118_1438/

där de rekommenderar ett antal vaccinationer, om man är sjuk.

Tycker dock inte det är någon idé att måla fan på väggen utan bäst att bara ta ett blodprov för säkerhets skull. Men det kan orsaka magproblem. Har dina föräldrar några problem?

Alvison
5/26/14, 3:06 PM
#6

Den första länken har jag sett tidigare men har inte hittat svar på mina frågor där.

Att man kan få magproblem av det har jag inte hört tidigare men jag har haft magproblem hela livet så det stämmer säkert. 

Vad jag vet har mina föräldrar inga problem.

Annons:
Ary
5/27/14, 12:27 PM
#7

Jag ska leta mer svar, men testa att googla alfa-1 antitrypsinbrist magproblem, tror jag fick en del hittar där. Tyvärr behöver man tydligen nästan vara professor för att förstå mycket av det. 🤔

Upp till toppen
Annons: