Annons:
Etikettnya-rön
Läst 1921 ggr
indra-bus
4/23/14, 4:08 PM

Kolla vetenskapens värld avsnitt 14

Fett är farligare än socker. Muskler o hjärnan behöver kolhydrater. De har jag aldrig tvivlat på.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
RobinEH
4/23/14, 4:18 PM
#1

Det socker hjärnan behöver producerar kroppen på egen hand om exogent tillfört ej finns.

Jacob Gudiol har förövrigt tidigare skrivit om detta program. 

"Slutsatsen i den här dokumentären och slutsatsen som jag drar i de flesta inläggen som berör detta ämne här är att problemet inte är kolhydrater. Problemet är inte heller fett eller protein. Problemet är skitmat. Mat som vi alla gillar att äta för mycket av och när de hela tiden mer eller mindre trycks upp i ansiktet på oss likt det gör i dagens samhälle så äter vi människor för mycket."

http://tranastyrka.se/sugar-vs-fat/

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

indra-bus
4/23/14, 4:46 PM
#2

Jo du har rätt. Men fett diet är inte bra som många tror. Äter man "bara" fett går man ner i vikt men de är inte bara fett som försvinner utan muskelmassa oxå för kroppen måste ha både fett protein o kolhydrater för att behålla eller bygga muskelmassa. Hjärnan behöver tillförda kolhydrarer för att funka inte häller något nytt. Sen finns de ju en anledning till att elit idrotts män lagrar kolhydrater innan tävling.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

RobinEH
4/23/14, 5:03 PM
#3

Kroppen producerar glukos via glykogenolys eller glukoneogenes. Essentiella mängder glukos kan produceras via glukoneogenes varvid exogen tillförsel inte krävs, därav det faktum att kolhydrater ej är essentiellt dietärt till skillnad från fett och protein.

Det är inte ovanligt att muskelmassa förloras vid viktnedgång oavsett diet, vilket framgår i inslaget då hälften av vikten som HF resp. HC går ner består av fettfri massa.

Hjärnans behov av glukos förses av glukoneogenesen om exogent glukos ej finns. Att elitidrottare kolhydratladdar inför tävlingar beror på att fett inte kan förbrännas anaerobt, vilket glukos (glykogen) kan.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Upp till toppen
Annons: