Annons:
Etikettbarns-hälsa
Läst 2612 ggr
Acclaim
3/26/14, 12:20 PM

Halvfabrikat skolmat

Halvfabrikat inte bra!
Skolmaten hur är den?

Annons:
Fridaaaa
3/26/14, 12:24 PM
#1

Skolmaten skiljer sig mellan skolorna i regel.
Mycket är nog tyvärr halvfabrikat

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Acclaim
3/26/14, 12:32 PM
#2

Men hur tänker dom som styr över de?

Halvfabrikat har dom väll varnat för?

Fridaaaa
3/26/14, 12:32 PM
#3

#2 Ska vara så billigt som möjligt många gånger. Är inte mycket per dag varje elev ska kosta i mat.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Acclaim
3/26/14, 1:07 PM
#4

Så istället kommer alla att dö av det?

Fridaaaa
3/26/14, 1:08 PM
#5

#4 Man dör inte av det. Däremot i regel mindre hälsosamt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mongu
3/26/14, 1:13 PM
#6

Snälla TS nu får du sluta leta faror överallt. Nyss var det passiv rökning och nu är det halvfabrikat. 

Om man tänker på skolmat så är det ett av de mål du ska ha per dag. Äter du hälsosamt och bra de övriga så får du en bra kost i dig.

Kostnaden för skolmat, mat till äldre osv är sånt man får gå på sina kommunpolitiker om. Det sätts en summa som ska täcka in kostnaden och då blir det ofta inköp av billiga råvaror.

Sen finns det kommuner som handlar in så dom lagar så mycket som möjligt från grunden. Men hur det är i just din kommun har jag ingen aning om.

Det jag vill förmedla i mitt var till dig är att du måste sluta leta efter allt som kan va farligt.

Vad jag förstår så har du en kontakt med kurator, fortsätt med den och leta inte mer faror.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
Maria
3/26/14, 2:05 PM
#7

Vad äter du hemma?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lill-Kisse
3/26/14, 11:27 PM
#8

Vad är det för dumheter om att halvfabrikat skulle vara dåligt? 

Mjöl är halvfabrikat, frysta grönsaker, fisk, kyckling, köttbullar, blodpudding, kroppkakor, ostkaka, pasta m m är också halvfabrikat. Ärtsoppa och bruna bönor på burk, för att nu inte tala om korv av alla möjliga slag som vi inte gör själva heller.

Inte står väl folk i allmänhet och lagar all sylt, marmelad och ketchup själva heller? 

Jag köper gärna dessa matvaror. Annars skulle det aldrig bli av att jag åt exempelvis blodpudding, kroppkakor, ärtsoppa och ketchup.

[Mustangcab]
3/27/14, 3:20 PM
#9

# 8 Det mesta av det du räknar upp är inte halvfabrikat det är helfabrikat😃

Vi äter inte så mycket halvfabrikat men desto mera helfabrikat i form av mjölkprodukter och geléer och marmelader och skinka och annat smörgåspålägg. Middagen däremot brukar vi  klara av själva att laga från grunden.

Lill-Kisse
3/27/14, 5:44 PM
#10

#9 Din anmärkning är naturligtvis riktig, om man håller sig strikt till definitionen för halvfabrikat. Den är ändå lite luddig.

Jag klämde i med helfabrikat också, för att ge exempel på att vi minsann inte räds för att äta en hel del matvaror tillagade i fabrik och storkök. Många maträtter är nästan alldeles färdiga. Vi behöver bara värma, koka eller steka dem. 

Det klagas sällan på sånt som vi har mycket svårt att göra själva.

[Mustangcab]
3/27/14, 9:14 PM
#11

# 10 Ja ost är det svårt att göra själv såvida man inte har en ko😃

Upp till toppen
Annons: