Annons:
Etikettnya-rön
Läst 3310 ggr
Maria
2014-01-24 07:28

D-vitamin. Ny studie

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
mariatingsund
2014-01-24 10:38
#1

jag tycker lite illa om att formulera titeln, typisk journalistik, det låter som om D-vitamin inte skulle hjälpa vid D-vitaminbrist, men så är ju inte fallet.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Maria
2014-01-24 12:36
#2

Rubriksättning kan ju alltid diskuteras men fortsättninger är ju: Tillskott av D-vitamin har ingen betydande förebyggande effekt på hjärtinfarkt, stroke, cancer eller frakturer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

SpiritualLight
2014-01-24 12:53
#3

Jag måste hålla med om att rubriken är vilseledande. 😕

Med MS har jag ständigt underskott av d-vitamin men jag har upplevt stora förbättringar sedan jag började gå hos en näringsterapeut som ökade (bla) min D-vitamindos. 

D-vitamin i sig är ingen "quick fix" - utan ett komplement till en helhet, en väg till helande, det tror iallafall jag…

Kärlek, kraft och vitalitet till Dig Blomma

Maria
2014-01-24 15:02
#4

Det är självklart att det hjälper om man har brist på D-vitamin men själva vitaminet har ju fått en slags "underverksstämpel" på sig ungefär som E-vitaminet på 80-talet.

Eller den stora boomen då "alla" åt Selentillskott.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

SpiritualLight
2014-01-24 19:24
#5

Hehe, visst är det så. Trender i allt 🙂

Kärlek, kraft och vitalitet till Dig Blomma

[Mustangcab]
2014-01-24 19:54
#6

Min neurolog anser att jag behöver d-vitamintillskott. Jag solar aldrig och har heltäckande klädsel både vinter och sommar och använder solskyddsfaktor 50 i ansiktet plus en solhatt. Jag har roceacea.

Annons:
tarotlasse
2014-01-26 21:13
#7

Ja om man tar artikeln ur sin händelse  så blir ju det helt fel.

Artikeln är en rättelse på en forsknings studie som publicerades ett par dagar innan där man påvisade att D vitamin skyddade mot högt blodtryck, stroke och hjärtproblem.

Men ngt som feltolkats utan det var som så att de med högt blodtryck hade brist på D vitamin.

Det visade sig att högt blodtryck gör att kroppen har sämre förmåga att ta upp D vitamin. 

Det var inget som visade att intag av D vitamin skulle sänka blodtrycket och minska stroke och hjärtproblem.

Så artikeln är en rättelse på den tidigare artikeln.

Men inget nytt jag har högt blodtryck och får D-vitamin o Kalcium  utskrivet på recept från läkaren.

Kalcium underlättar för kroppen att ta upp D vitamin.   

Lasse

[Wraith]
2014-01-28 11:28
#8

Man kunde bara önska att journalisterna som skriver sådant här kunde länka till själva forskningsrapporten. Detta blir bara taget ur luften när man med några få meningar stryker tidigare info om d-vitamin.

Sen måste man ändå komma ihåg att detta kan ändras redan imorgon, det är inte lätt att vara forskare vissa gånger😛

Maria
2014-01-28 12:10
#9

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tarotlasse
2014-01-29 03:34
#10

# 8 

Ja vi journalister bukar bara hänvisa till källan för publikationen i detta fallet medicintidskriften The Lancet själva koden PIIS223-8587(13)70212-2 är register numret på forsknings studien vilket man kan söka upp och då läsa hela forsnings studien den kan jag vara väldigt omfattande och innehålla flera tusensidor i bland.

Lasse

[Wraith]
2014-01-29 03:41
#11

#8 Japp

[rara]
2014-01-29 16:51
#12

Eftersom jag inte kommer in på bumbleboos länk sätter jag in denna och hoppas man kommer in på den :)

http://www.thelancet.com/journals/landia/article/PIIS2213-8587(13)70212-2/abstract

Maria
2014-01-29 17:57
#13

#12 Tack🙂.

Jag såg nu också att det var något "fnurr" med länken

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: