Annons:
Etikettstress-och-utbrändhet
Läst 18130 ggr
Helgledigt
2014-01-11 14:26

Symptom på stress?

Hej,
Har dragits med märkliga symptom ett bra tag, varit egenföretagare och stressat rejält fram tills förra månaden då jag valde att avsluta bolaget. Framförallt har jag problem med domningar i händer, armar och läppar, svullnad i ansikte och att jag är känslig på i princip alla triggerpunkter i kroppen och är stel. Samt har en punkt i axeln som ömmar och värker och strålar ibland. Är det någon mer som fått liknande symptom vid stress eller har någon annan tanke på vad det kan vara? Har funderat lite på fibromyalgi men har inte direkt någon värk.

Annons:
Sjöstjärna
2014-01-11 14:35
#1

Stress gör att kroppen bränner näring i ett rasande tempo, speciellt B- och C-vitaminer men egentligen alla mineraler och vitaminer. Det du beskriver låter som magnesiumbrist, något som de flesta människor har  i varierande grad nuförtiden. Du kan prova att ta tillskott av magnesium och ta då gärna även ett B-komplex för brist på B-vitmainer (speciellt B12) kan ge liknande symtom.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Lill-Kisse
2014-01-11 20:05
#2

Det är ganska vanligt att man spänner sig när man stressar och det kan "straffa sig" rent fysiskt precis på det sätt som du beskriver. Om du vill kalla det för fibromyalgi eller något annat spelar ingen roll.

Ta det bara lugnt, motionera lätt (t ex promenera), ät ordentligt och sköt om dig, så kommer det att gå över successivt. Det tog ju ett bra tag att bli så pass illa däran som du är nu, så räkna med att det tar lite tid att bli besvärsfri också. Ha tålamod alltså.

OlgaMaria
2014-01-12 10:31
#3

Håller med om att magnesiumtillskott är det första du ska ordna!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Helgledigt
2014-01-14 18:13
#4

Tack! Ska prova magnesium :)

hansson57
2014-01-14 19:36
#5

Hej.

Jag hade domningar i ansiktet och värk här och där. Yrsel som kunde komma när som helst. Jag hade även värk och domningar i ena armen.

Det första läkaren gjorde, var att ta ett blodprov avseende borelia. Neg.  Träffade sedan en ortoped. Jag hade en nerv i kläm i armen och opererades för det.

Yrseln och domningarna i ansiktet kvarstod. Sökte en psykiatriker, som konstaterade utmattningsdepression och fibromyalgi.

Detta var bara lite kortfattat.

 Men vad jag vill ha sagt är, att det kan vara flera olika saker man drabbas av.

Blanksteg
2014-01-14 19:55
#6

#5: Menar du domningar som att du hade lite nedsatt känsel? Eller var det en svaghetskänsla du hade?

Min högerarm har känts svag de senaste dagarna, och ibland även högerbenet och högerhanden. Gick till lättakuten och fick träffa en läkare, men han drog slutsatsen att det bara är stressrelaterat. Han kollade bara ifall armen och benet och handen var lika starka och känsliga som övriga, vilket de var.

Annons:
hansson57
2014-01-14 20:10
#7

Ofta sprängvärkte underarmen, men ibland var den bara domnad. Vissa dagar kunde jag inte lyfta en kopp. Tennisarmbåge trodde VC först.

Svaghetskänsla kan man få av att kroppen är spänd. Mycket troligt att dina problem är stressrelaterade, men jag tycker att du ska fixa en vanlig läkartid och låta de ta olika blodprover. För att utesluta sjukdomar menar jag.

Sedan ska man inte nonchalera inre stress, utan kanske gå på samtal, träna stresshantering mm.

Blanksteg
2014-01-14 20:20
#8

#7: Ok, ja hoppas det "bara" är stressrelaterat. Är så rädd för sjukdomar och operationer. Har iaf inte ont nånstans, förutom att jag haft lite ont i högerhanden i en minut två gånger (i förrgår och igår), som om jag hade sträckt den eller nåt.

Var på massage igår iaf, och massören kände att jag var spänd i axlarna och högerarmen. Jag har varit stressad och haft ångest sen gymnasiet. Ska se till att ta tag i det. Kanske boka en till tid för massage.

En vanlig läkartid, gör man det hos VC? Hur mycket kostar det att ta såna blodprover?

Helgledigt
2014-01-15 11:12
#9

Hm, låter ju verkligen som vi haft liknande problem då. Fast min arm bränner mer, från punkten i mitten av överarmen och sen ner i armen och ut i axeln. Ska helt klart boka en tid för nu har det hållt på i kanske en månad. 

Har varit hos läkaren tidigare och dom kunde inte hitta något särskilt som var fel på mig och pratade inte ens om stress. Jag just då var väl lite förnekande ang min stress annars hade jag helt klart tagit upp det själv. Känner dock att det är deras jobb att även kolla av sånt vid diffusa symptom. Men fick höra att "läkaren kunde vara lite hastig" när jag bokade tid. Mycket förtroendeingivande..

Blanksteg
2014-01-15 11:25
#10

Den läkare jag var hos kändes också väldigt hastig (men det var typ ingen kö alls till honom, jag var ensam i väntrummet). Det kändes som att han tog en titt på mig, såg att jag var ung (han sa "hördu, du är ung och frisk", eller dylikt, kanske två gånger) och redan då bestämde sig för att inget var fel på mig. Han nämnde inte nånting om att nerver kan komma i kläm. Glömde bort att ta upp det själv när jag var där.

Helgledigt
2014-01-15 11:38
#11

#10 Nä det är nog viktigt att söka sig till en bra läkare. Jag vet att en gång i högstadiet när jag var väldigt stressad så började min arm spänna sig på det märkligaste viset, den var spänd och skakade och ryckte i en muskel på underarmen. Då fick jag en exemplarisk utredning där dom kollade precis allt inkl. eeg. Men det var såklart inget särskilt fel på mig än just stress förstår jag ju nu i efterhand, man ska verkligen inte underskatta stressens symptom.

Vad gör du för något just nu för att motverka stress? (läste din förra tråd)

Blanksteg
2014-01-15 12:07
#12

#11: Ja, om det håller i sig eller blir värre så ska jag boka tid hos annan läkare. Men vet inte riktigt vart jag ska vända mig i så fall. Det var ju till lättakuten jag blev hänvisad till av sjukvårdsrådgivningen. Men kanske kan boka tid hos VC istället?

Jag gymmar. Och tror det har hjälpt faktiskt. Var första gången jag gymmade igår sedan problemet uppstod, och igår kväll så kände jag inte av problemet (bara en stund när jag kom hem och satte mig i soffan - känner inget så länge jag rör på mig), och knappt nu heller på förmiddagen. Var på massage i förrgår också, men har ju tyvärr inte råd att gå på massage regelbundet. Kände dock verkligen hur spända mina axlar var. Får nog kanske kosta på mig en till massage nästa månad iaf. Ska ta och läsa på lite om mindfulness och meditation också.

Helgledigt
2014-01-15 13:15
#13

#12 
Om du har svårt att sova kan jag rekommendera andrew johnsons avslappningsappar , tror det tog flera veckor innan jag hann lyssna på slutet…. 

Bra tankegångar tycker jag, glöm inte att hitta "källan" och fundera på hur du kan tackla den också. Det var nog där mitt största problem låg, att jag "måste" göra det och "måste" göra det och inte "kunde" göra något åt min situation mer än att ta hand om mig själv men i slutändan var det det enda som hjälpte att ta tag i det som faktiskt gjorde mig stressad istället för att släcka bränder. Känns som det är gemensamt för alla i liknande sits. Men om du bara är stressad tillfälligt är det ju en femma.

Annons:
Blanksteg
2014-01-15 23:52
#14

#13: Tack för tipset! Skall testa dem :)

Gymmade idag igen, och armen har känts normal hela dagen. :) Kanske var en tillfällig stress. Eller jag känner mig ofta stressad (över studier, jobb och ekonomi), men var väl extra stressad denna gång så pass att det tippade över lite.

_Fisken
2014-01-18 08:22
#15

Har läst tråden och ville berätta. Har varit stressad under lång tid. Börjat tappa håret. Trött. Alla möjliga fel blev det. Speciellt tröttheten var grym. Jag tänkte på det där som #2 sade om att man kan få brist på vissa ämnen i kroppen. Då drog jag mig till minnes Apoteket Kosttillskott Familj (vitaminer+mineraler). Började äta det och efter två veckor blev jag som en ny människa. Helt otroligt! Placebo eller inte. Avsedd verkan hade det!

OlgaMaria
2014-01-18 09:19
#16

Roligt att höra! Ja, om man har verklig brist på något ämne i kroppen så får det massor med konsekvenser. Magnesium t ex styr 300 processer i kroppen. Och liknande är det väl för andra ämnen också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

paperball
2016-02-15 11:43
#17

Jag känner igen dina symtom på pricken! Har dem och några fler. I mitt fall så är det inte fibromyalgi (vilket jag funderade på lite i början) utan jag har helt enkelt sprungit rakt in i väggen… Bra att du har avvecklat företaget. Hoppas att du kan få ha det lite lugnare runt om dig nu.

Sundaychild
2016-02-15 18:07
#18

Hej! Också jag har haft det fruktansvärt stressigt på jobbet de senaste ca. 3 åren, med stora omställningar, nya ägare och helt nya processer, ny kultur (amerikansk!!) och en massa osäkerhet. Hur som helst, blev jag för ca. ett år sedan sjuk, fick en massa konstiga symptom, värk i axlar och rygg, svårt att djupandas, magproblem, värmekänsla… you name it! Min läkare är inne på fibromyalgi, men själv tror jag på stressrelaterat ihop med nåt slags brist på vitaminer och/eller mineraler. Har sprungit hos olika läkare och gjort en massa tester, nu äter jag en massa tillskott och försöker ta det lite lugnare… med varierande framgång 😞.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Upp till toppen
Annons: