Annons:
Etikettallergier
Läst 5710 ggr
Malinolsn
2013-12-27 17:46

Koffein/Taurin

Hittade en gammal artikel som min vän delade på facebook, ni hittar den här: http://www.expressen.se/halsa/tre-doda-av-vanlig-energidryck/

Det väckte lite tankar hos mig.. 
Jag reagerar på energidryck, MEN det är inte taurinet i sig som jag reagerar på, som det beskrivs i den här artikeln. Det jag reagerar på är nämligen koffeinet, eftersom jag reagerar exakt lika när jag dricker kaffe. Mig veterligen finns det inte taurin i kaffe, eller?
Jag reagerar i form av att jag får hjärtklappning, kramper och ångest, det påminner om en panikångestattack men mycket mycket starkare.
Detta uppmärksammas inte, utan det är just enbart taurinet som dom varnar för.
Varför inte koffeinet liksom, då det uppenbarligen ger likadana biverkningar?!
Jag reagerar även lika på morfin, om inte värre. Har fått det förklarat för mig av en läkare att det kan röra sig om någon typ av allergisk reaktion, MEN att koffeinet och morfinet inte hänger ihop på något sätt. 
Jag kan inte vara den enda med dessa reaktioner känner jag..

Annons:
[kerstinthemilklover]
2013-12-27 17:55
#1

Koffein kan ju ge både hjärtklappning och kramper.
Kramper kan ju bero på att det är vätskedrivande.
Det är väl inget konstigt att få ångest om man tycker att hjärtat uppför sig illa?

Både koffein och morfin är centralstimmulanta droger, så nog tycker jag att dina reaktioner hänger i hop.

Man kan vara väldigt känslig för koffein. Det är inget fel på att ifrågasätta koffeininttaget.
Men utan kaffe stannar Sverige brukar man ju säga, så det är kanske inte så konstigt att det inte ifrågasätts.

Malinolsn
2013-12-27 18:30
#2

#1 Jo, självklart! Men morfin brukar istället ges vid såna här attacker, för att lindra, men för mig blir det ju motsatt effekt.
Eftersom man brukar ge morfinet vid attacker och inte för attacker så såg min läkare inget samband.. 😕

Men ger morfin också hjärtklappning och kramper, lik som så du skrev om koffeinet? Tycker det är så himla konstigt att de båda ger samma effekter på mig.. 😕

Maria
2013-12-27 18:57
#3

#2 Jag hänger inte riktigt med?

Vilka attacker ges morfin vid menar du?

Morfin ges ju vid smärta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Malinolsn
2013-12-27 19:36
#4

#3 De allra svåraste panikattackerna, eftersom morfinet får kroppen att slappna av. När mina attacker är som värst så har jag fruktansvärt ont i både bröst och rygg, så det kanske är för smärtan ändå? Ingen aning faktiskt..

Maria
2013-12-27 19:41
#5

#4 Ok

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lill-Kisse
2013-12-27 19:42
#6

Varken taurin eller koffein är farligt annat än i överdrivna mängder och i kombination med alkohol. En del människor kan naturligtvis vara känsliga mot ett eller flera ämnen. I stället för korta artiklar i kvällspressen, läs här:  
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/Taurin/ 
och den här: 
http://www.slv.se/upload/dokument/risker/naturliga/vaxter/RB%20L%C3%A4kartidningen%20Sep06.pdf

Är man överkänslig mot något, ska man undvika det. Drick alltå inte drycker med taurin och koffein då.

Annons:
Malinolsn
2013-12-27 19:47
#7

#6 Men självklart har jag slutat med det. Aldrig att jag dricker något som skadar mig så pass mycket, dessa attacker är riktigt hemska. 
Däremot tycker jag att det är knepigt att de skyller allt på taurinet i denna artikel, men det är väl som #1 säger, sen letar jag väl även efter någon med samma problem, eftersom min läkare aldrig hade hört talas om något liknande.

[Thiah]
2013-12-27 20:06
#8

Jag tycker jag mött på flera människor som reagerat på koffein men inte förstått att det är just kaffet som gör det så jag kan hålla med  om att det är dumt att skylla allt på taurinet.

Lill-Kisse
2013-12-27 21:16
#9

#7 Ja visst kan man reagera på flera ämnen. Kvällspressen ger varken bredd eller djup. Nu råkade det vara taurinet som "var på tapeten" som man säger. Därav skriverierna. 

Kaffet (koffeinet) har också varit mycket omskrivet, men det var då det. Nu är verkningar av koffein ingen sensation längre.

mongu
2013-12-29 11:54
#10

Det är säkert mot din smärta du fått morfin för inte ger man morfin vid ångestattacker.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Upp till toppen
Annons: