Annons:
Etikettbarns-hälsa
Läst 2116 ggr
[HopeTime]
12/8/13, 9:05 PM

Tappat aptiten

Jag har tappat aptiten eller vad man säger..

Jag KAN äta men känner ingen lust/ork till det, ibland blir det att jag äter mer normalt som jag ska än för lite!

Enligt några andra så äter jag för lite.

Alltså vad kan det bero på? För några veckor sen så åt jag normalt och allt.. 

Jag är 159cm lång och väger 58-62kg (ungefär så i våras/somras) så är alltså inte undervikt eller något utom mer övervikt. ~ 12år.

Vet inte vilken grupp det ska vara i..

Annons:
Maria
12/8/13, 9:11 PM
#1

Prata med dina föräldrar och försök att få dem att peppa dig.

Ni äter väl tillsammans?

Sedan kan det vara en massa som spelar in. Hur du har det i skolan osv. Försök att dela upp måltiderna under dagen och ät frukt som mellanmål.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lill-Kisse
12/9/13, 1:07 AM
#2

Att inte känna matlust under en kort period är nog ganska normalt. Man kan bli lite trött och tappa aptiten efter en intensiv höst med skolarbete eller annat jobb. Får man vila upp sig, t ex under jullovet, så brukar aptiten komma tillbaka.
Tills dess är det bara att peta i sig den mat som serveras och inte hoppa över någon måltid. Tänk på att matrasterna är stunder för vila och avkoppling.

[HopeTime]
12/9/13, 3:24 PM
#3

Ok..

Jag har försökt att tvinga i mig fast jag mår illa :/

Det är inget sånt som skolan som har påverkat mig, helt säker!

Jo, vi äter tillsammans, jag och mamma men vi äter inte som "planerat" t.ex middag.

Lill-Kisse
12/9/13, 11:09 PM
#4

Nu hängde jag inte med.
Du skriver att ni inte äter som "planerat" t.ex. middag.
Vad menar du med "planerat"? Är det inte på bestämd tid eller inte alls eller hur då?

[HopeTime]
12/14/13, 8:32 PM
#5

Alltså.. Glömt vad man kallar det..

Lixom Frukost, Lunch, Mellanmål, Middag..

Lill-Kisse
12/15/13, 1:17 AM
#6

Då menar du att ni inte äter på fasta tider, om jag förstår dig rätt. Det kan vara en anledning till att man tappar aptitet.
Magen har lätt att ställa in sig på vissa rutiner och då känner man lättare matlust inför varje fast måltid.
- Blir det ingen mat på den tid som magen väntar sig det, blir man för hungrig och känner olust.
- Blir det mat före den förväntade tidpunkten, är man ju inte hungrig än och känner inte matlust då.

Det vore bra om du kunde få fasta tider för t ex lunch och middag åtminstone.

Annons:
Upp till toppen
Annons: