Annons:
Etikettmotion-och-rörelse
Läst 2161 ggr
[frågetecken]
9/30/13, 1:26 PM

Hur och vad ska jag göra?

Hej, jag är en 17årig tjej som vill börja jogga och röra på mig igen..

Jag har dock en sjukt dålig kondition och även ansträngningsastma. Och nästan varje gång jag försöker jogga så känns det som någon sticker mig med knivar i revbenen (oftast på höger sida). Det gör så ont att jag måste stanna och gå efter det. Det gör även ont att andas då och får knappt luft så jag blir yr.

Sedan har jag problem med att få in tillräckligt med luft i lungorna när jag joggar. I början går det bra men efter någon minut känns det som att något lock stängs igen. Så det känns som jag inte får den luft jag behöver. Och då försöker jag att gäspa men det går inte eftersom locket är stängt och ja inte får luft, men efter några minuter öppnas det och jag får den luft jag behöver.. Sedan stängs det igen i flera minuter.

Innan jag fick ansträngningsastma hade jag en bra kondition, men sedan så gick allt bara nedför.. Och mina mediciner funkar inte på mig heller.

Skulle bli sjukt glad ifall någon kunde hjälpa mig med detta! För jag vill verkligen börja jogga och få en bra kondition igen :)

Annons:
OlgaMaria
9/30/13, 1:34 PM
#1

Många blir av med astma när de lägger om sin kost. Du kan testa t ex LCHF, paleo eller raw food. Störst förändring lär du se om du utesluter socker och sädesslag. Sen kan du testa att utesluta mjölk längre fram och se om det gör någon skillnad.

Det finns mycket man kan göra för att förbättra sin hälsa. Läs på, googla, gå till någon näringsterapeut.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
9/30/13, 1:54 PM
#2

Varför inte börja med att promenadträna? Då kan du successivt öka takten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[frågetecken]
9/30/13, 3:53 PM
#3

1# Hmm, ja det har jag faktiskt inte tänkt på.. Är dock beroende av godis så har sjukt svårt att sluta med sådant :/ Orkar bara hålla mig ifrån sådant under vardagarna sen under helgen så äter jag massor. Jag har försökt flera ggr, men det funkar ej..

2# Ja, jag vet inte. Går redan en massa med min hund så, fast med honom kan jag ej gå snabbt med. Vill på något sätt börja med jogging på en gång, men kanske får börja med att promenadträna till en början ändå.

Tack för tipsen!

OlgaMaria
9/30/13, 6:57 PM
#4

Du borde köra en lchf-vecka fullt ut för att bli av med sötsuget. Eller gärna längre så klart, men det är lättare att bli av med sötsug om man skippar kolhydraterna helt en tid. Du kan också fundera över kosttillskott. Vet ej vad som är bäst för dig men tipsar om MSM, omega 3 och D-vitamin.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lill-Kisse
9/30/13, 7:05 PM
#5

Självklart bör du börja med snabba promenader, innan du övergår till jogging. Du "får upp ångan", dvs ökad puls och andning. När det fungerat bra en tid, kan du börja "lufsa" stillsamt innan du övergår till joggning.

Ladydragon
9/30/13, 7:49 PM
#6

Har du fått utskrivet någon snabbverkande astmamedicin som Bricanyl eller liknande? 

har du det så prova att ta medicin precis när du börjar att gå 

värt att prova och se om det hjälper 

sen oxå dom andra tipsen är väldigt bra oavsett om du har astma eller inte så måste man börja lugnt med träningen för att sen trappa upp det

Annons:
Zureel
9/30/13, 8:29 PM
#7

Du kanske kan testa intervaller det finns massvis med appar som man kan ladda ner som hjälp olika varianter av c25k är populära det står för couch to 5 kilometers.


VildaVittra
10/1/13, 11:20 PM
#8

Börja simma bröstsim och andas ut under vattnet. Då kommer du få en starkare muskulatur i bröstkorgen och orka andas i andra sporter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Wraith]
10/2/13, 2:00 AM
#9

Jag hade börjat lära mig andas rätt. Om man är otränad och ger sig ut i spåret och du får sådana här symtom så börjar du från fel håll.

Vi människor andas ytligt, dvs vi fyller inte våra lungor när vi andas normalt. Det är först när vi tar djupa andetag som lungorna får fyllas till sin kapacitet och de flesta gör detta typ aldrig. Jag brukar försöka påminna mig själv att några gånger per dag ta djupa kontrollerade andetag. Detta förbättrar dock inte kondisen men du lär in ett andningsmönster som kanske underlättar en träningsform som löpning där andningen är jätte viktig.

Sen är uppvärmning viktigt, jag kan dock erkänna att jag är dålig på uppvärmning innan jag börjar springa. Men med varma muskler så fungerar kroppen bättre under ansträngning.

Om du har råd, köp en motionscykel, kör intervaller, jätte bra inför löpning dvs cardioträning.

[annajohannas]
10/3/13, 10:51 PM
#10

Har själv ansträngningsastma, vanlig astma , har haft svår doftallergi.

Nu har jag testat lotopsmetoden, d v s man får lära sig att använda sina lungor, samt massage. Jag kan överlycklig säga att jag behöver inte använda så mycket astmamedicin som förrut, min ansträngningsastma har blivit mycket, mycket bättre, och doftallergin är borta(nja den ligger latent). Du skulle kunna testa denna behandling och se om det stämmer för dig.

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: