Annons:
Etikettallergier
Läst 1628 ggr
[honsomälskadelivet]
7/20/13, 11:20 PM

Celiaki, blåmärken och skavsår

Jag har i hela mitt liv haft problem skavsår på fötterna, fått nya av varenda par skor jag någonsin använt. Har hört någon gång att det kan vara relaterat till celiakin jag har (?). Nu de senaste åren har jag även börjat få blåmärken lätt. Vilket är ganska irriterande. Vet sällan hur dom ens uppstått. I skrivande stund har jag minst 15 st. Främst på benen men även armarna. Inte så snyggt direkt..

Vad kan det bero på? Ingen läkare har någonsin tagit mig på allvar… Skulle vara kul om det gick att råda bot på själv. Kan det vara vitamin-brist av något slag? Vet inte om det verkligen skulle vara relaterat till celiakin, för jag har aldrig misskött min kost. Och alltid ätit en varierad kost.

Någon som har tips? Idéer? :)

Annons:
Ary
7/21/13, 11:54 AM
#1

Testa att googla på k-vitamin som finns bla i broccoli, spenat och vad jag minns i det vita i apelsinskal. När jag fick mycket blåmärken för många år sedan började jag äta en del apelsiner och då försvann problemet.

mongu
7/21/13, 1:33 PM
#2

Vid celiaki så är ju tarmslemhinnan påverkad och det kan va så att du inte tar upp de ämnen du behöver. 

Har du fått kollat med prover i och med alla dina blåmärken? Om inte tycker jag att du ska gå till din läkare och få det kollat

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Upp till toppen
Annons: