Annons:
Etikettpaus
Läst 5710 ggr
Liz85
2013-06-16 22:24

Ökad brandrisk när spisplatta spricker?

När spisplattan på den näst intill antika spisen börjar "flagna". Alltså att det översta lagret spricker, kan det betyda högre brandrisk eller något? Hörde två smällar tidigare idag under matlagningen och ser nu att det det är lite som fattas av plattan som rykt. Just nu är den förstås av men vågar man använda den plattan? Ska också prata med hyresvärden och se vad de säger om detta förstås.

Spisen var gammal redan när jag flyttade in här för tre år sedan, har dock ingen aning om hur gammal men i mina ögon ser den ut att höra hemma på ett museum snart.

Annons:
Maria
2013-06-17 05:39
#1

Om jag var du så skulle jag INTE använda plattan utan ta kontakt med hyresvärden snarast.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ary
2013-06-17 18:14
#2

Nix jag hade heller inte använt den. Ring och be värden skicka spisen till ett museum! 😂

Martin
2013-06-18 19:35
#3

Finns absolut ingen anledning att använda den.

I sig är det nog ingen större brandrisk än en hel platta. Det blir ju lika varmt (eller i vart fall inte varmare).

Å andra sidan kanske du kokar vatten på plattan när den spricker mer nästa gång. Nu är där något som är sönder och därmed är den nog skörare = nästa sprickbildning kan bli större. Har du otur får du en kastrull kokande vatten över dig. Eller över ett barn eller ett husdjur.

Du verkar bo i en hyresrätt och då är det värdens ansvar att spisen är hel och funkar. Är den sönder får han laga eller byta ut.

Använd inte spisen.

mvh Martin

Liz85
2013-06-20 00:37
#4

Använder de tre som fortfarande är hela just nu medan den fjärde plattan är orörd. Fastighetsägaren ringde i förmiddags och kommer hit imorgon bitti. Troligen och vad jag hoppas för att ge spisen sin slutgiltiga dom. :p

Måste säga att de är väldigt duktiga på att bistå med hjälp här. Har nog aldrig tagit mer än ett dygn från det att man felanmält nåt till att fastighetsskötaren ringer.

Liz85
2013-06-20 09:12
#5

Uppdatering: han kom imorse och tog sig en snabb titt på både spis och ugn. Tydligen tyckte han själv att den var redo för museum eller återvinningsstationen för det tog nog inte ens 30 sek innan måttstocken kom fram. :-D nu ska jag bara bestämma tid för installation av nya spisen så fort de ringer.

Maria
2013-06-20 12:26
#6

#5 Vad skönt🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Liz85
2013-07-05 23:35
#7

Har fått nya spisen nu! 🙂

Jättesnygg sak men har fått veta att jag ska sätta ugnen på 225-250 grader ca 30 minuter för att bränna ut den. I instruktionsboken står 30-60 min, att det tar sån lång tid innan det slutar lukta. Oljan då som kan vara kvar från tillverkningen. Dessutom ska man inte vistas i samma rum under den tiden eftersom det "kommer att ryka och lukta". 

Hur undviker man att vistas i samma rum när man har en liten tvåa utan dörr mellan kök och sovrum och dessutom en extra känslig brandvarnare i taket precis vid dörrhålet??

Tror jag ska flytta in i sovrummet en timme tillsammans med mössen och passa på att norpa med mig datorn, några mackor, lite godis och dryck och hoppas att brandvarnaren håller käften. 😛

Martin
2013-07-06 10:31
#8

Ett tips (av egen erfarenhet) kan nog vara att plocka ner brandvarnaren redan från början, sitter den så nära kommer den nog gå igång annars.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: