Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 33316 ggr
Miowi
2013-01-13 09:57

Hör min puls i örat

För ca 2-3 månader sen hade jag konstant lock på höger öra, vilket visade sig vara pga splittad trumhinna. Blev beordrad om att tryckutjämna i örat minst 20 ggr om dagen, vilket jag slarvade lite med men det blev bättre.

Men för 3 veckor sedan började jag plötsligt höra pulserande "svisch" i örat, en vecka senare efter det gjorde det plötsligt jätteont en dag att tryckutjämna eller snyta mig. Så åkte till läkaren som inte såg något utan sa att jag skulle avvakta lite för det kunde vara någon förkylning på gång. Ljudet försvann någon dag senare, var  borta ca 1-1,5 vecka, men nu är det tillbaka..

Smått ont har jag vid tryckutjämning och örat känns "stelare" om jag trcker flärpen utanför örat som man gör när man ser ifall småbarn har ont i örat. Detta pulserande ljud gör mig GALEN, jag vill ha tyst när jag sover och pluggar, men nu finns det ingen tystnad längre utan det pulserande ljudet är alltid där. Detta gör att jag måste ligga med höger sida av huvudet mot kudden, för ljudet försvinner om jag håller för örat.

Någon som vet vad detta kan vara?

Annons:
Chestnut
2013-01-13 10:44
#1

Låter som pulserande tinnitus och det är något som ÖNH doktor behöver utreda då det i extremt sällsynta fall kan bero på en kärlmissbildning. Oftast är det inte så men har du gått med det länge ska det som sagt utredas.

Med vänliga hälsningar
Chess

Miowi
2013-01-13 10:59
#2

#1 Har sökt runt på internet och det lät som det skulle kunna vara något, ÖNH är det någon man behöver remiss till via husläkaren?

Miowi
2013-01-13 11:14
#3

Åh nu insåg jag var ÖNH är, så kontaktar dem - tack för hjälpen!

Maria
2013-01-13 12:23
#4

Jag tror att det har med dina öronproblem i stort att göra men du ska givetvis kolla upp detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

yoanna
2013-01-15 01:02
#5

För ett tag sedan hade jag öroninflammation och när det hade gått över så hade jag samma dunkande som du verkar ha, och det höll i sig i 4veckor. Minsta lilla ljud gjorde att de kom tillbaka, och jag kunde inte ens ligga ner utan att det började pulsera inne i örat. Men efter 4veckor så försvann det helt Förvånad

VildaVittra
2013-01-15 08:33
#6

Simmar du? För dina problem skulle kunna komma från något som kallas för "swimmers ear" (Otitis externa) och att du nu fått en hörselgångsinflammation.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Miowi
2013-01-15 15:39
#7

#5 kanske är något sådant då, har krokiga hörselgångar så är inte ovanligt att jag får återvända till läkaren för andra undersökning då vissa inte ser in i örat. #6 Det gör jag inte, dock har jag slarvat lite med fetvadden när jag duschar och känns som om ja får en hel flod i örat ;)

[VSK]
2013-02-20 08:58
#8

TS

Jag har precis det du har, men jag är nästan döv på höger öra oxå.

Tinnitus får jag oftast då jag har ont i ryggraden. När jag vrider på huvudet åt vänster nästan så mkt jag kan, så kommer de pulserande ljuden (oavsett om jag har tinnitus eller inte).

När jag vrider tillbaka huvudet så försvinner det pulserande ljudet.

Jag har aldrig sökt för pulserande ljudet, men jag vet att jag har trånga hörselgångar.

Så exakt varför jag hör pulsen vet jag inte, men en teori borde ju vara att det har nåt med att blodkärlen på nåt sett ligger för nära nån hörselnerv eller liknande.

[sakring2]
2013-02-20 15:58
#9

Kontrollera blodtrycket.

Miowi
2013-02-20 21:52
#10

#8 även jag har trånga hörselgångae! Kanske kan vara något som bidrar.. #9 senast jag var hos gynekologen såg det bra ut, nu är jag mindre stressad och det kommer inte lika ofta, har en remissinstanser till nästa månad så får se vad de säker på öNH

Upp till toppen
Annons: