Annons:
Etikettdiabetes
Läst 5934 ggr
Wand
9/9/12, 10:01 PM

Diabetes?

Mina farföräldrar har/hade åldersdiabetes (farfar är död, därav "hade") och jag har under flera år misstänkt att jag har eller snart kommer få diabetes själv. Dock inte åldersdiabetes då, haha….

I flera år så har jag mått konstant illa utan anledning oavsett vad jag äter, hur jag rör mig, hur jag dricker etc. Ont i huvudet emellanåt. Nu har jag i några veckor varit så törstig att jag varit orolig över vätskeförgiftning - har t.ex druckit 2,5 liter loka idag och sitter åndå nu med törsten som nästan kväver mig.  

Får ofta darrningar och kramper i kroppen och ibland hamnar jag i någon sorts dvala där jag måste sova i flera timmar trots bra sömn under natten. Kan vara konstant trött och gäspa trots att jag i övrigt håller igång kroppen bra på alla sätt och vis.

Har gått ner i vikt de senaste veckorna vilket är ovanligt för mig då jag är tvärtom - går upp i vikt vad jag än gör.

Har också märkt att jag ibland domnar bort i fingertopparna.

Kissat mycket har jag också gjort, men det kan bero på min onaturliga konsumtion av vätska.

Kan detta vara tecken på att jag har diabetes? Jag har googlat lite och det låter rimligt, men jag vill egentligen inte tro på det.  

Hur kollar man om man har diabetes? Är det blodprov eller mer drastiska kollar? Jag ska till läkaren på tisdag angående uppföljning av mediciner och funderar på att be om en diabeteskoll på samma gång, men orkar inte dra igång något nu om det visar sig vara krångligare än jag tror. 

Vad är era erfarenheter av diabetes? Har ni det själv, och vilken typ? Hur upptäckte ni det? Tips emottages hjärtligt.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Maria
9/9/12, 10:09 PM
#1

Doktorn kan ta ett enkelt blodprov och se ditt dagsvärde av sockret. P-glukos. Då ska man helst vara fastande. Sedan kan man även ta ett annat prov som visar sockernivån över lite längre tid som heter HbA1c.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Wand
9/9/12, 10:19 PM
#2

Så om jag ska be honom att ta ett blodprov så ska jag inte äta innan jag åker dit eller sedan kvällen innan, ungefär? Hur går det andra testet till?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Maria
9/9/12, 10:21 PM
#3

Det är blodprov båda två. Bara olika rör och analysmetoder.

Det räcker med att du inte äter på morgonen samma dag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mongu
9/9/12, 10:47 PM
#4

Det första du ska göra innan du funderar över vilka prover som kommer att tas och om du ska vara fastande är att söka läkare.

Beställ en tid och tala om alla de saker du skrivit här och att du ska ha en tid snarast.

Därifrån bestämmer läkaren vad som ska kollas och vilka prover och vad det är för förberedelser innan.

Men vänta inte längre utan sök nu.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[sakring]
9/10/12, 1:13 PM
#5

Gå in på diabetes i fokus där vet de en hel del.

Wand
9/11/12, 5:28 PM
#6

Tack alla för snabba och bra svar!

Tog blodprov idag och hade bra värden = ingen diabetes.

Dock, då jag researchade lite i sista minuten, så upptäckte jag ännu ett symptom som jag inte visste att det kunde ha med diabetes att göra = försämrad, blurrig syn. Har alltid haft hökögon och i början av sommaren lade jag märke till att jag knappt kan se utan att allt är blurrigt.

Jag är så chockad över de goda resultaten att jag faktiskt är säker på att det blev något fel. Precis alla symptom på diabetes som går att läsa sig till har jag och har haft mellan 3 år-2 månader. Jävligt skumt.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
[sakring]
9/11/12, 5:56 PM
#7

# 6 Kan du redogöra för vilka tester du tog och resultateten av dessa?

Wand
9/11/12, 6:09 PM
#8

#7 Vi tog enbart blodprov för att kolla… öh… glukos? Blodsocker? Ärligt talat så var jag för panikslagen för att kunna komma ihåg. Hade 5,6 i alla fall vilket tydligen var normalt. 

Kanske också kan passa på att säga att jag har grov social fobi och uträttade mina ärenden helt ensam idag, därav nervositeten.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[sakring]
9/11/12, 7:02 PM
#9

Ja 5,6 i blodsocker är helt normalt men frågan är om det var ett fastevärde, och hur ditt långtiddsocker ser ut. Gå gärna in på diabetes i fokus. De är mycket kunniga där och det förefaller som om du har diabetes med tanke på dina symptom.

Wand
9/11/12, 7:20 PM
#10

#9 Ja, jag fastade idag då jag (som du kanske kan se) fick det tipset igår. Men jag tvivlar på att det var ett normalt värde för mig - som sagt så har jag alla symptom som pekar på diabetes, därför tror jag verkligen inte på att jag inte har det, trots att jag självfallet skulle önska att det var så.

Skrev nyss ett inlägg på diabetes iFokus så väntar på svar!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[sakring]
9/11/12, 7:44 PM
#11

Bra att du skrev inne på diabetes i fokus, där får du bra hjälp.

mongu
9/11/12, 8:16 PM
#12

# 10 Vad mera ska bevisa för dig att du inte har en sjukdom? Är ditt blodsocker bra så har du inte den sjukdomen.

Försök att lugna ner dig och inte läsa på nätet om  alla symptom på diabetes. Det gör dig bara orolig och då kommer du aldrig att tro på vad läkaren säger.

Varför skulle inte det värde som du hade va ditt normala värde? Nu har du varit hos läkare och prover är tagna utifrån dom så har du inte diabetes.

Faktum är att man kan läsa sig till så många sjukdomar som man inte har. Det är inte bra att lusläsa allt som går om sjukdomar för då är risken att man har diverse vanliga och ovanliga sjukdomar.

Så koppla av lita på att du nu fått göra tester och försök att leva istället.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Wand
9/11/12, 8:20 PM
#13

Grejen är ju att jag sökte upp symptomen jag hade, inte kollade vilka symptom jag har utifrån vad som står på internet. 

I flera år har jag gått runt och klagat på illamående, kramper, bortdomningar osv och jag har trott att det är heeeelt normalt att må illa 50% av sin vakna tid trots att ingen annan någonsin har kunnat säga samma sak då jag påpekat det.

Har jag inte diabetes så har jag något annat som jag inte alls kan komma på vad det är, för jag är rätt stensäker på att man inte mår så här dåligt utan orsak.

Skulle kunna säga att alla symptom kan bero på nyligen startade medicineringar, men tyvärr så har alla symptom kommit mycket tidigare.

Det är väldigt möjligt att jag inte har diabetes och att jag bara nojar, men som sagt, symptomen är faktiskt där oavsett diagnos.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
mongu
9/11/12, 8:28 PM
#14

Om du nyligen starta med mediciner eller bytt mediciner eller ändrat doseringar så händer det ju mycket i kroppen som kan ge diverse konstiga symptom.

Samma om man inte ätit, druckit eller sovit tillräckligt osv. Listan kan göras hur lång som helst på saker som kan påverka vårt välmående eller bara mående. Dessutom så är det som påverkar mig påverkar inte dig osv.

Vad sa läkaren mera? Ska du på nåt återbesök eller ska du höra av dig igen om du inte mår bättre?

Personligen har jag svårt att tro att du har diabetes och det inte upptäcks när du är på läkarbesök för söker nån och är orolig för att det kan vara diabetes så kollas det noga. För det är ingen sjukdom man vill att någon ska ha utan att bli behandlad på nåt sätt. Kost, tabletter eller insulin beroende på vad det är som orsaker sjukdomen.

Hur har du det med din kost, motion, sömn osv där kan också finnas orsaker till att du mår dåligt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[sakring]
9/11/12, 8:30 PM
#15

Nej Wand det är inte helt normalt att må som du gör så något är fel helt säkert men vad är frågan. Har du kollat upp dina vitmainer såsom b12, det kan ge symptom som du säger?

Wand
9/11/12, 8:41 PM
#16

#14 Jag var hos min psykläkare för uppföljning av medicinerna och han kunde inte göra något åt min oro ang. diabetes så han skrev under på att jag ska kunna gå till akutmottagningen för blodprov. De tog blodprov, sa att allt var bra och så fick jag gå. Varken mer eller mindre. 

Medicinerna har jag ätit sedan mitten av sommaren så just därför är det rätt omöjligt att mina symptom beror på det - trots att det självfallet kan vara en nuvarande orsak till någon form av dåligt mående. Har inte ätit mediciner tidigare. 

Jag sover bra (8-9 timmar per natt, mer eller mindre), äter bra och har t.o.m slutat med godis, chips, läsk och glass bortsett från extremt sällsynta fall. Promenerar mycket och åker iväg på lite gym emellanåt, dock inte ofta.

Har haft perioder då jag inte ätit, inte rört mig, inte druckit något och perioder då jag vräkt i mig flera kilon med godis etc, men oavsett vad jag gör så finns samma mående och olika sjukdomssymptom kvar. Om det är helt omöjligt att det visat knas på blodprovet så måste jag boka akuttid hos en läkare för att kolla upp övriga möjligheter då jag verkligen lider något extremt av det. Som mild emetofobiker så triggas ångesten av att må illa konstant, t.ex.

#15 Jag har aldrig kollat upp något sådant hos läkare, men tvivlar ändå på att jag lider brist på vitaminer. Äter väldigt mångsidigt, bl.a massor av olika grönsaker och frukter, potatis, ris, kött, fisk, blabablabla. Men det är helt klart värt att kolla upp om det faktiskt skulle kunna vara en orsak - det vore ju en rätt enkel utväg i sådana fall!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

mongu
9/11/12, 8:42 PM
#17

Så här står det på 1177:s sida om blodsockervärden.

"Hos friska personer som har fastat brukar P-glukosvärdet ligga på 5,6 mmol/L eller lägre. Om man inte har fastat kan det vara normalt med värden upp till 8,7 mmol/L."

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[sakring]
9/11/12, 8:47 PM
#18

B12 finns framförallt i rött kött. Veganer, alkoholister och folk över 70 har brist på det. Jag har själv haft brist på det utan att vara något av ovanstående. Vet inte varför men jag fick sprutor mot det till att börja med och sedan piller. Ifall du har b12-brist så kan det var något som gör att du inte tar upp det i kroppen.

mongu
9/11/12, 9:00 PM
#19

# 18 Sprutorna gör att kroppen lättare kommer upp i rätt nivå av B12 sen när man kommit i balans så kan de flesta gå över till tabletter.

B12-brist uppkommer pga att tunntarmen inte kan ta tillvara vitaminer som vi får i oss via kosten. Orsaker kan vara glutenintolerans, tarminflammationer m.m.

Det kan också bero på att det saknas en faktor i magsäcken.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[sakring]
9/11/12, 11:02 PM
#20

# 19 Eller att man har tarmfloran i olag pga antibiotkaätande och har diaréer.

Annons:
Wand
9/12/12, 1:19 AM
#21

Jag ska kolla upp B12.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

mongu
9/12/12, 9:03 AM
#22

# 20 Precis jag skrev inte ut allt utan sammafattade med ett m.m.

# 21 Tycker du ska be VC att kolla dig och ta en del prover. Läste inne på diabetes att du hade gått till akuten för att få ett blodsocker taget. Det är inte riktigt rätt instans av vården.

Du ska vända dig till din VC i såna här lägen. Akuten är till för de som har akuta sjukdomar eller olyckor. Så beställ en tid på VC och prata igenom med din läkare om hur du mår.

Det finns många faktorer som avgör om man har en viss sjukdom eller inte. Oro över att man ska ha en viss sjukdom kan göra att symptomen förstärks.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Upp till toppen
Annons: