Annons:
Etikettnya-rön
Läst 3115 ggr
Maria
2012-07-06 12:56

Träna bort huvudvärken

Här kommer en länk om att träning hjälper viss spänningshuvudvärk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
2012-07-06 13:02
#1

Jag minns själv en gång i Grekland när vi var på Santorini och jag hade haft världens Migränanfall. Kräktes hela natten och även på morgonen men det var aningen bättre.

Vi skulle göra en utflykt till vulkanön i viken och jag tvekade på att åka med men tänkte att jag i värsta fall kunde stanna i båten.

Jag åkte med och väl framme så skulle vi gå till toppen av berget och det var stekande hett.

Jag spydde en gång till men gav mig iväg i alla fall.

Det blev en svettig promenad och huvudet dunkade och jag mådde illa. Väl på toppen så satte jag mig för att vila och dricka mera vatten och jag kände hur huvudvärken sakta släppte allteftersom pulsen började bli normal. En härlig känsla.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

chik
2012-07-06 14:35
#2

OJ!!Nu har jag den turen o inte ha huvudvärk..Någon gång har jag haft.Men det har varit för att jag druckit för lite vatten eller för mycket kaffe o ätit dåligt.

Men jag lider med er som har huvudvärk så ni kräks…Inte bra..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Ladydragon
2012-07-06 23:35
#3

huvudvärken som beskrivs i artikeln är spänningshuvudvärk

1# det som beskrivs verkar va en blandning av migrän och spänningshuvudvärk

migrän och spänningshuvudvärk är två väldigt olika diagnoser och ska inte blandas ihop

jag kan bli så frusterad när man blandar ihop olika diagnoser och tror dom har lika symptom och behandlas likadant

själv anser jag att migrän och huvudvärk går inte att jämföras tittar man på symptomen så är dom väldigt olika

vid migrän så fungerar det sällan om inte alls att motionera då blir det bara värre

har man migrän så är det nog mer eller mindre nödvändigt att ta medicin då man får så ont att man inte står ut

för att återgå till artikeln jag håller helt med om att vid spänningshuvudvärk så kan dom tipsen fungera bra

men är det migrän så är det något helt annat då är det vila och medicin som gäller för att få anfallet att lägga sig

jag har själv provat att låta bli medicin och motionera vid migränanfall det slutade med ett besök på akuten där dom fick ge mig en hel del medicin för att häva anfallet

Maria
2012-07-07 08:38
#4

#3

I artikeln står det att det är spänningshuvudvärk och jag beskriver Migrän i #1.

Det är två helt olika typer av huvudvärk men det är inte helt ovanligt att Migränpatienter har en kombination av dessa två värktillstånd.

Migrän kan dessutom ändra karaktär genom åren.

Jag har haft Migrän sedan jag var barn och alltid med aura vilket jag inte haft de sista åren alls.

På ett sätt var det bra att få aura innan för då visste man att huvudvärken var på väg. Nu kommer den som en överaskning.

Förr sa man ofta att Migränpatienter ska undvika träning och ansträngning men numera så finns det studier som visar att träning kan förebygga även Migrän.

Så på detta sätt så fungerar de olika tillstånden ganska lika ändå.

Det räcker att du googlar träning/migrän så ser du att det finns en massa skrivet om även detta.

Länk

Länk

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Elshira
2012-07-16 16:31
#5

Själv får jag väldigt lätt spänningshuvudverk när jag kör bil och när jag sitter upp och läser (bok/mobil etc) längre stunder. Datorn brukar dock gå bra om jag sitter ordentligt.

Jag får verken i nacken, och det strålar upp i huvudet. Känns lite som migrän, och kan göra så ont att tårarna rinner ibland (trots att jag är allt annat än finkännslig). Massage och värme hjälper och även en ipren om den tas vid första känningar (när smärtan väl satt igång fungerar inte ens receptbelagda saker…), men den bästa medecinen brukar vara att gå ut - i stallet eller i trådgården!

Rör man på sig får musklerna både spänna sig och slapna av, blodgenomströmningen ökar och man blir "normal" igen. Att träna regelbundet hjälper säkerligen om man kanske har monotona arbetsrörelser osv.

Det är aldrig fel att röra på sig!

Hakuna matata!

Upp till toppen
Annons: