Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 4446 ggr
[Vargöga]
3/11/12, 6:46 PM

Fantomsmärta

För några år sedan gjordes en hysterektomi på mig och ibland får jag fantomsmärtor där livmodern brukade vara. Det tillsammans med smärta vid ägglossning.

Varför får man fantomsmärtor för?

Annons:
Maria
3/11/12, 6:58 PM
#1

Det är en form av nervsmärta men är vanligast vid amputerade yttre kroppsdelar.

Länk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Vargöga]
3/11/12, 7:06 PM
#2

Tack för länken. Undrar om jag borde ta upp det med gynekologen om detta. Det är ju inte första gången som jag får ont i livmodern som då inte finns längre.

Maria
3/11/12, 7:10 PM
#3

Det kan inte vara annan typ av magont då?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Vargöga]
3/11/12, 7:12 PM
#4

Njae jag vet inte det. Det är längst ner i bålen, i mitten.

Cindy
3/12/12, 12:00 PM
#5

Varför gjordes hysterektomin? Om det var pga endometrios så kan det finnas kvar härdar i buken om läkarna inte var ytterst noggranna att ta bort allt! Det är en av orsakerna till att man säger att hysterektomi inte alltid är ett botemedel mot endo. Har du ont av att gå på toa också? Är det just fantomsmärtor så rekommenderar jag dig att läsa boken. "Hjärnkoll på värk och smärta", de tar upp bl.a. detta.

Vänliga hälsningar
Cindy

[Vargöga]
3/12/12, 12:29 PM
#6

Jag tog bort livmordern för att jag var dödsrädd att få blodproppar av p-piller och annat preventivmedel. Skulle jag få en blodpropp så skulle den inte kunna behandlas så som man borde göra = blodförtunnande medel då jag har blödarsjuka och risken skulle vara då att proppen vandrade upp till hjärtat eller lungorna.

Sen ville jag slippa mensen samtidigt och inte ha flera barn. Räcker med mina tre som jag har redan. Tungan ute

Annons:
mongu
3/12/12, 5:21 PM
#7

# 6 Fast skälet att slippa undan mens var väl inget som läkarna tog till sig? Utan din hysterektomi gjordes väl pga din blödarsjuka, eller hur?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Vargöga]
3/12/12, 5:34 PM
#8

Precis. Det var inte anledningen det vara bara en bonus att få slippa mensen. Utan det var ju för blödarsjukan.

Snäckbönan
4/14/18, 11:05 PM
#9

Jag har också fantomsmärtor efter hysterektomi, sköterskan sade att det kan vara livet ut o bli värre ibland o bättre ibland men ofarligt! Mitt känns som att det stramar på samma ställe som jag innan operation hade en tumör i ena äggstocken, smärta vill jag inte egentligen kalla det, det stramar helt enkelt, ett litet obehag bara som man får vänja sig vid o inte vara rädd för! Opererades för fem år sedan, tumör i livmoder och äggstock.

Snäckbönan
4/14/18, 11:05 PM
#10

Jag har också fantomsmärtor efter hysterektomi, sköterskan sade att det kan vara livet ut o bli värre ibland o bättre ibland men ofarligt! Mitt känns som att det stramar på samma ställe som jag innan operation hade en tumör i ena äggstocken, smärta vill jag inte egentligen kalla det, det stramar helt enkelt, ett litet obehag bara som man får vänja sig vid o inte vara rädd för! Opererades för fem år sedan, tumör i livmoder och äggstock.

Upp till toppen
Annons: