Annons:
Etiketthjärt-lungsjukdomar
Läst 50723 ggr
PeachyAlice
2012-02-24 18:16

Lågt blodtryck/hög puls?

Jag undrar om det är nån som har nån tanke på vad som skulle kunna vara fel med mig..

Jag är 23 år och har vanligen lågt blodtryck, oftast runt 87/57, jag är 1.70 lång och väger 48kg, och läkara vet om att jag är rätt klen av nån anledning. Så långt är allt okej.
Men på senaste tiden händer det då och då att alla muskler i min kropp slutar fungera för en sekund, det känns som att de bara tappar all kraft (ungefär som när man springer upp för 4 trappor och sen stannar, den känslan får jag), och jag svimmar nästan om jag inte sätter mig ner. Brukar känna mig skakig ett par timmar efteråt. Jag står ju alltid upp när det händer så jag har antagit att det är blodtrycksfall och inte tänkt mer på det.
För några timmar hände precis det, fast när jag låg ner. Jag hade legat och halvsovit nån timme och plötsligt hände det.

Min sambo hämtade blodtrycksmätaren och den visade 108/57.

Dessutom är min vilopuls konstant mellan 85 och 90.

Är det här normalt? Riskerar jag några allvarliga saker om jag låter det vara?
Är inte helt sugen på att sticka till min husläkare igen för att jag precis varit där för remiss till psykiatrin för att utreda om jag är bipolär, jag misstänker att han kommer att tro att jag är hypokondrisk eller nåt..

Annons:
Maria
2012-02-24 21:05
#1

Du har visserligen ett lågt blodtryck vilket oftast inte är farligt mer än att det är obehagligt då det kan ge blodtrycksfall.

Oro kan göra att man får en högre puls också.

Är du orolig för detta så tycker jag ändå att du ska gå till din husläkare. De är vana vid att man söker när man känner sig osäker.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Vargöga]
2012-02-25 16:06
#2

Jag brukarha ett lågt blodtryck fast fortfarande inom normalvärderna. Idag har jag känt mig skakig och hjärtklappningar. Personalen kollade mitt blodtryck och puls. För mig var det högt då jag normalt inte brukar ligga mer än 110 (kommer inte ihåg mitt undertryck) och nu var det 127/95 och pulsen på 94. Då hade jag suttit still i 45 minuter. Normalt är min puls på 75 i vila. Efter lunchen så beordrade dom mig att ligga ner och det sjönk en del. Vi har då märkliga saker du och jag TS.

Maria
2012-02-25 16:10
#3

Själv har jag alltid haft ett lågt tryck. I många år så låg det runt 100/50 men nu är det lite högre. Ungefär 120/60-70.

Däremot hade jag en konstant vilopuls på 120 och det var ganska jobbigt. Ingen visste vad det berodde på så jag hade medicinerat i flera år för detta. Tre gånger har jag försökt att sluta men då stiger pulsen på tre dagar igen. Konstigt….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ladydragon
2012-02-25 19:31
#4

om man tittar lite snabbt på BMI så ligger du på undervikt och är man lång och smal så är risken större att man får blodtrycksfall tyvärr 
så det kanske vore bra om du gick upp några kilon?

snabb puls hänger väl ihop med hur vältränad man är har man dålig kondition så ligger väl pulsen högre om jag minns rätt?

[GeeGee]
2012-09-20 18:29
#5

108 i övertryck är ju inget som du borde känna av. Så i så fall var det så attdet sjönk och innan ni hann mäta så var det på 108 igen. Jag ligger konstant på 90--100 i systoliskt tryck det övre trycket).

Kan det vara så att du får blodsockerfall? Räkna pulsen/hjärtslagen när du känner att du håller på och svimmar.

MVH GeeGee

IaMiaMaria
2012-09-22 20:22
#6

Lågt blodvärde var något jag tänkte på då jag läste dina symptom, har de kollat det? Då kan man även få dessa symptom, men även vara trött och blek.

Äter du ordäntligt?

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
HolyDivinez
2017-09-12 04:58
#7

Om du är 170 lär du nog iallafall gå upp i vikt till 57-60 kg. Jag är 163 och väger 55. Lagom enl läkare. Men har oxå lågt blodtryck och hög puls. Prova salta lite extra på maten och ta järntillskott och b vitaminer. Lycka till

Maria
2017-09-12 06:11
#8

#7 Denna tråden är från 2012.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: