Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 65331 ggr
Mitralis
2/17/12, 11:40 PM

Öm under fötterna på morgonen

Sedan några månader tillbaka så har jag kännt att fötterna ömmat när jag kliver upp på morgonen. Numera så känner jag ibland av det hela tagarna.

Har läst lite på nätet och sett fimromyalgi och B12 brist bland sökträffarna.

Vad tror ni att det kan vara?



Annons:
Maria
2/18/12, 7:18 AM
#1

Har ingen aning. Men du borde ha mer symtom om det skulle vara både fibromyalgi och B12 brist tycker jag.

Hur har du det med cirkulationen?

Själv har jag väldigt dålig cirkulation i fötterna och vissa tår blir emellanåt alldeles mörkblå.

Man kan ha en slags kärlkramp i benen också, som kallas fönstertittarsjuka, vilket kan göra ont både i fötterna men framförallt underbenenen. (Claudicaito intermittens)

Sedan funderar jag på om det kan vara något reumatiskt?

Jag tycker du ska söka för det när det har hållit på såpass länge.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

plutopellis
2/18/12, 10:15 AM
#2

Jag har nästan alltid ont i fötterna på morgonen, har aldrig kollat upp för har bara antagit att det hör till mina så kallade överrörliga leder som läkarna ändå struntar i…

Mitralis
2/18/12, 3:13 PM
#3

Ser nu att det ska stå eller mellan fibromyalgi och B12 brist.

Cirkulationen är i det närmaste på topp. 99% syresättning och hjärtat har bra pumpförmåga. Blir sällan kall om fötterna.
Underbenen har jag klarat än så länge i alla fall.

Det kan ju vara något reumatiskt som du skriver. Tänke på det ett tag för mamma är lite reumatisk, men sedan så tänkte jag att jag kanske är för ung för det fast jag snart är 34år Obestämd



plutopellis
2/18/12, 3:23 PM
#4

Känner en som är typ 23 som är reumatiker så åldern spelar inte alltid in..

Maria
2/18/12, 3:53 PM
#5

Min son fick reumatism diagnostiserad redan som barn.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mitralis
2/18/12, 5:52 PM
#6

Typiskt… Jag är inte så sugen på varken reumatism eller fibro så jag hade gärna sett att det var B12 eller nått annat som man kan fixa.



Annons:
plutopellis
2/18/12, 5:58 PM
#7

Lättaste är ju att gå till läkaren Flört nä allvarligt, syrran har fibro och hon lider också av det på morgonen vilket gör att jag inte vågar gå till läkaren, tänk om jag också har det!? Vill leva ett litet tag till i ovisshet i alla fall… Vi är ju tvillingar så skulle inte alls förvåna mig om jag åker på skiten också… Så förstår dig helt.. Ett h#¤"#¤te helt enkelt Rynkar på näsan

Mitralis
2/18/12, 6:13 PM
#8

Jag tycker att jag har sprungit hos doktorn så mycket att det nästan är lite pinsamt nu.
Var där senast förra veckan med halsen. Fick då veta att det är lymfvävnad som ser ut som blåsor och gör lite ont. Har tidigare träffat sammanlaggt 4 läkare som inte har vetat vad det var. Tyvärr så går det inte att göra någonting åt det. Som tur är så smittar det i alla fall inte.
När jag var med halsen så tittade han även på ett konstigt märke vid näsan. Remiss kommer snart från öron, näsa, hals som ska ta bort det.
Efter jul så var jag på vårdcentralen för att jag hade så ont i "tjejmagen". Fick remiss till kvinnokliniken och där såg de att det var ett myom. Ska snart på återbesök dit igen.
Tycker att jag springer med samma saker flera gånger innan det blir någon rätsida på det, men jag tror att det kan bero på att jag känner min kropp så pass väl att jag vet när det är något fel innan det synns på tester.
Därför så tänkte jag höra mej för lite innan jag bokar tid för det här så att jag kanske kan bidra med någonting som leder till en snabbare diagnos Glad



plutopellis
2/18/12, 6:20 PM
#9

Hopplöst sånt där.. Sprungit med mina leder i snart 15 år utan att få ordentlig hjälp. Jag har gjort utredningar för reumatism vilket min läkare skrattade mig rakt upp i ansiktet när svaret kom och sa att där ser du jag sa ju att det inte var det! Nä, men nu vet vi ju och kan gå vidare.. Jag har träffat så många idioter att jag nu struntar i det och går här med min värk istället.. Suck.. Jag sa till honom till slut att jag sitter faktiskt inte här och hittar på! Men fick bara starka värktabletter.. Den sista jag hamnade hos trodde enbart att jag ville ha tabletter trots att jag satt och sa att jag inte tål dom.. Men så när jag haft mina proppar då har jag träffat toppenfolk! Där jäklar kan man tala om kunniga människor! Synd att det ska vara så svårt när man enbart har diffusa symtom och läkarna inte orkar lägga tid på en…

Jaja, lät som du gått igenom en hel del! Då får vi verkligen hoppas att det här med fötterna är något enkelt som du kan slippa..

Rutan_
2/19/12, 12:51 AM
#10

Kanske vätska i trampdynorna? Det fick jag, var jätteöm på undersidan av fötterna på morgnarna. Jag blev tillsagd att ha inlägg i skorna och bara ta av mig skorna när jag sov. Det försvann plötsligt en dag och det har inte kommit tillbaka än (ca 1 ½ år sedan nu).

mongu
2/19/12, 8:53 PM
#11

# 9 Är symptomen diffusa så är det inte lätt att ställa diagnos. För läkarna är inte några gudar som har svar på allt.

Många sjukdomar är svåra att diagnosticera och visar inte proverna nåt är det svårt att ha nåt man kan ta på.

Tror inte att dom avfärdar dig och bara tror att du hittar på utan vad ska dom göra?

När man får en propp så är ju bilden lättare att se. Och därmed lättare att råda bot på.

Så att läkarna inte orkar lägga tid på dig tror inte jag på.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

plutopellis
2/19/12, 8:59 PM
#12

#11 det förstår jag ju självklart! Men de två jag talade/skrev om tröttnade nog.. Det är jag säker på men det finns de som bryr sig och vill hjälpa så drar absolut inte alla över en kant. Bara att jag fått träffa fel. Men ska dra igång ett nytt försök nu så håll tummarna :)

mongu
2/19/12, 9:01 PM
#13

Lovar hålla tummarna och att du hittar nån som verkligen lyssnar på dig.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
plutopellis
2/19/12, 9:49 PM
#14

Känns som om jag stal tråden för mitralis, var inte alls meningen :) tack mongu :)

Upp till toppen
Annons: