Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 47545 ggr
tvättäkta bybo
12/14/11, 3:29 PM

lungkapacitet

Vad är normal lungkapacitet för man resp kvinna?

Och hur mycket är det som blir kvar i lungorna när man andats ut som mest?

Annons:
Maria
12/14/11, 5:10 PM
#1

Man mäter på lite olika sätt beroende på vad man ska mäta. Här kommer en länk som berättar en aning mer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tvättäkta bybo
12/14/11, 7:24 PM
#2

tack! :)

Maria
12/14/11, 7:29 PM
#3

Lungkapaciteten beror också en aning på hur lång man är.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tvättäkta bybo
12/14/11, 7:55 PM
#4

okej :)

Primulan
12/18/11, 7:15 AM
#5

Jag var för ett tag sen och gjorde en spirometriundersökning och jag hade 3,18 liters lungvolym och det var normalt för mig som 53 år och kvinna.

Maria
12/18/11, 8:46 AM
#6

Att göra en spirometriundersökning kan vara ganska jobbigt. Det gäller verkligen att "ge järnet" när man ska andas ut och hålla ut.

När man mäter med en PEF (peakflowmeter) så mäter man kraften på själva utblåstet väldigt förenklat beskrivet. (Peak expiratory flow)

Sprometrivärdena brukar mätas i VC och FEV1 och resultera i FVC vilket är kvoten av FVC/VC.

När man ska göra en spirometri så ska man göra precis som med en PEFmätnig. Man ska andas in djupt, sedan blåsa ut av all sin kraft så man liksom gör en hård stöt MEN sedan ska man dessutom försöka tömma sina lungor på det allra, allra sista i detta samma andetag så att man till sist blåser så man nästan blir blå i ansiktetFlört Det är ganska svårt och man behöver i regel göra det minst två gånger för att liksom få in rätt teknik.

Dessutom så gäller det för den som hjälper till att stå bredvid och verkligen peppa när man blåser för att få bästa resultat.

Mätningen mäter första sekunden på ditt utblås då kurvan ska rusa i höjden för att sedan långsamt plana ut så länge som möjligt.

Här kommer en annan länk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
tvättäkta bybo
12/18/11, 10:49 PM
#7

jag gjorde en sådan undersöknin, fick 5,5, vilket borde betyda att mina lungor rymmer ungefär 6,5-6,7 l, eller?

[Thiah]
12/26/11, 10:03 AM
#8

#6 Jag gjorde en sådan och första gången märktes det inte ens att jag blåste, jag fick göra 3 gånger innan labbtanten var nöjd och hela huvudet snurra efteråt. Glad

Maria
12/26/11, 10:06 AM
#9

#8 Det är svårt att blåsa för det är liksom inget motstånd som när man båser upp en ballong t.ex.Flört och som du säger gör man det för tätt ihop så blir man alldeles yr och snurrig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Thiah]
12/26/11, 10:16 AM
#10

Jsag har dessutom så dåliga lungor att det var ju ett rent hel**** att få henne nöjd med längden på mina utblåsningar. Skrattande

Maria
12/26/11, 10:32 AM
#11

#10 Jag förstår det.

Fast det handlar nog egentligen inte om att få henne nöjd utan att undersökningen ska ge ett fullgott resultat och det är jobbigt att blåsa.Skrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Thiah]
12/26/11, 10:36 AM
#12

#11, jo, såklart det handlar om att få en så bra undersökningen som möjligt men det är roligare att göra henne nöjd.

Maria
12/26/11, 10:38 AM
#13

#12 Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: