Annons:
Etiketthjärt-lungsjukdomar
Läst 72216 ggr
[GeeGee]
2011-11-27 17:40

Dunkande hjärtslag

Hej!

Jag ska snart få en tid till Kardilogen för att utreda att jag blir orkeslös, andfådd, tryck över bröstet och yr. Detta kommer och går.

Nu undrar jag. Någon som vet om man kan ha någon hjärtsjukdom där ett vanligt symtom är dunkande hjärtslag/puls som känns i hela kroppen?

Pulsen är normal bara att den känns ordentligt.

EKG har tagits och inget konstigt visas på det. Även blodtryck, puls óch syresättningn är u.a

Men varför blir jag då dålig? Dunkande puls någon mer?

Mycket tacksam för svar

Annons:
Honestyisdead
2011-11-27 21:12
#1

Jag känner ofta min puls/hjärtslag i hela kroppen. En gång låg jag på en brits hos sjuksystern för att vila innan blodtrycket kollades och då kände jag hur hela sängen gungade i takt med pulsen. Mycket obehagligt och det känns inte normalt. Men dom kollar inte upp det vidare eftersom blodtryck och puls var normal.

Anfåddheten känner jag inte igen. Yr blir jag ibland, men det beror nog mest på dåligt matintag och hård träning. Tryck överbröstet kan jag få ibland, men bara för någon sekund.

Maria
2011-11-27 21:17
#2

Jag kan också känna pulsen slå hårt. Nu medicinerar jag sedan några år för hög puls därför har jag ingen hög puls men när jag ligger så kan jag ibland riktigt höra hur det dunkar. Det dunkar hårt liksom.

Jag tror att det är ganska normalt.

Däremot är det bra att de utreder ditt tryck över bröstet, och att du blir andfådd och yr.

Det kan också vara tecken på stress så det behöver inte vara något med hjärtat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mitralis
2011-11-27 21:27
#3

Jag tänker klaffel när jag läser orkeslös, andfådd, och yr, men då borde de ha hört ett blåsljud Obestämd 
Min puls känns också ordentligt ibland fast den är relativt normal i övrigt.
Bra att du får kolla upp det i alla fall.



[GeeGee]
2011-11-28 22:24
#4

Saken är att jag numera ALLTID känner detta dunkande. Började för ca 1 månad sen och nu kan jag knappt somna för att det alltid är så.

Tänker också på klaffel men aldrig hört något blåsljud någonsin.

Skulle gärna vilja att de ultraljudar hjärtat men de kommer de säkert ej vilja göra.

Mitralis
2011-11-29 09:35
#5

#4 Du hör det inte själv. Det är läkarna som hör det med ett vanligt stetoskop.

Har allt detta uppkommit under en månad?



[GeeGee]
2011-12-02 22:07
#6

Nej, det fattar jag också, är arbetar som djursjukvårdare. Men ingen läkare har hört något blåsljud, arrytmi eller annat konstigt. Har sökt i flera år för trötthet och att jag blir onormalt trött efter minsta fysisk aktivitet. Men de dunkande hjärtslagen, att ag blir yr och väldigt orkeslös kom under 1 månad.

Annons:
JennyR
2011-12-03 19:26
#7

En vild chansning kan vara att du har magnesiumbrist. Mkt vanligt att man inte får i sig tillräckligt via kosten eftersom markerna är så försurade. Brist kan bl.a ge hjärklappning, dunkande puls, orkeslöshet osv. Plus massa mer symptom :) Googla och läs :)

Jag blev mkt bättre när jag började ta magnesium (600mg/dag), hjärtklappningen minskade och domningarna/stickningarna blev mkt bättre. Kan ju vara värt att testa iaf :)

Madameh
2011-12-04 09:17
#8

Har du dålig kondition över lag? som att gå uppför en trappa t ex? ha det bra!

[GeeGee]
2011-12-04 14:28
#9

Ja, väldigt dålig kondition. Har alltid haft det så länge jag kan minnas. Fast än jag spelade fotboll och pingis när jag var liten så blev konditionen inte märkvärt bättre. Går jag uppför en backe blir jag andfådd. Vilket inte en 21-åring borde bli, enligt mig

Madameh
2011-12-05 05:48
#10

Ursäkta om jag hoppat över nåt men har du problem med vikten eller något? Jag har nämligen samma sak men är normalviktig och de flesta jag pratat med säger att det kan vara kärlkramp.

[GeeGee]
2011-12-08 19:04
#11

Ingen problem med vikten. Dock är jag alltid hungrig, men försöker att inte äta mer för det.

julia61
2012-01-21 18:29
#12

Ingen som får pulsen i "öronen". kan känna pulsen i öronen och att pulsen går upp i varv en stund. Obehagligt men inte någon känsla i bröstet eller ont.

Maria
2012-01-21 19:11
#13

Jag kan höra pulsen i öronen känns det som. Jag har ingen aning om varför det låter så högt. För mig är det oftast när jag lagt mig på kvällen. Ibland räcker det med att byta ställning i sängen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Halvdansken
2012-01-21 23:09
#14

Jag hör också min puls i öronen när jag ska lägga mig. Jättejobbigt. Det blir värre om jag ätit socker innan jag går och lägger mig. Nån godisbit eller söt frukt eller nåt. Så jag försöker hålla mig från mat ungefär en timme innan läggdags.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2012-01-22 07:43
#15

#14 Jag har faktiskt inte tänkt på om det hänger ihop med att jag har ätit något sött. Ska kolla detta nästa gång.Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2012-01-23 14:52
#16

GeeGee.. du har inte fått någon tid än?

Säg gärna till att du vill ha ett ultraljud gjort. Det ökar dina chanser i alla fall. =)

Känns dina symptom igen hos någon av dina föräldrar eller mor/far-föräldrar eller nån annan i släkten?

Känns hjärtslagen mest runt hjärtat eller jämnt över hela kroppen? Är känslan likadan hela tiden eller kommer det och går?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[GeeGee]
2012-01-24 17:23
#17
[GeeGee]
2012-01-24 17:24
#18

#16 Gjort hjärtultraljud och det var normalt.

Ja, mamma men hon har högt blodtryck samt övervikt så troligen därför.

Dem känns jämt men känner dem bara om jag är still, dvs när jag ligger stilla och ska sova. D dunkar de över hela bröstet och upp i hela halsen.

OlgaMaria
2012-01-24 19:35
#19

Så bra att ultraljudet var bra! Du kanske har brist på något. Inte konstigt om man känner sig hungrig då också och brist kan visa sig på många olika sätt. En multivitamintablett kanske hjälper men det bästa vore väl om de gör blodprov och kollar upp det först.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mitralis
2012-01-24 19:38
#20

Sköldkörteln kanske? Den ska ju vara lurig att få rätt diagnos på.



Annons:
[GeeGee]
2012-01-25 16:25
#21

Alltså jag är väldigt utredd. Blodprov taget - ingen brist på något alls. Sköldkörteln kollad, blodvärden, och alla möjliga saker som man kan ha brist på.

Holter (dvs långtids EKG) är gjort samt kontrast CT på lungorna är även utfört.

Maria
2012-01-25 16:31
#22

#21 Är du så utredd och nu även har fått svar på att ultraljudet var bra så tror jag med all säkerhet att du kan vara lugn.

Som sagt så är det inte ovanligt att man kan höra sitt hjärta dunka både högt och kännbart utan att det behöver vara något fel eller farligt. Man kan även få dubbelslag vilket också är ofarligt men obehagligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

makrill11
2015-05-30 19:43
#23

Har själv samma problem med dunkande hjärta. Så gott som alla tester som existerar har genomgått. Inga fel har hittats vilket jag vant mig vid. Desto mer frustrerande när känslan kvarstår. När jag jobbar eller tränar känner jag ingenting, bara vid ledighet och vid sänggåendet. Har blivit som en ond cirkel som jag inte kan ta mig ur från. Testat magnesium också men inget hjälper. En tröttsam situation som påverkar mig oerhört, kan ju inte vara i gång hela tiden bara för att få tankarna på något annat. Mer förslag om hur jag kan ta mig ur detta mottages tacksamt…

Halvdansken
2015-05-31 00:56
#24

Fråga läkaren om du kan få betablockerare. Jag fick det och tar det när det är som värst, när jag inte kan sova för att det dunkar så i öronen. Fungerar fint, och är inte farligt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2015-05-31 09:24
#25

#24 Tar du bara vid behov?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
2015-05-31 10:14
#26

Ja, eftersom jag bara har det ibland. På kvällen när jag ska sova. Det står faktiskt "vid behov" på burken också.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2015-05-31 11:11
#27

Aha. Jag äter en om dagen och har försökt att sluta flera gånger men då skenar pulsen efter 2-3 dagar av någon anledning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: