Annons:
Etiketthjärt-lungsjukdomar
Läst 59052 ggr
BusBella
2011-09-11 19:43

Smärta innanför revbenen

Jag har otroligt ont innanför revbenen, precis under bröstet. Bara på ena sidan. Jag har haft det ganska länge och det kommer till och från. Först trodde jag att det var bara vid inandning, men det är vid utandning också ibland. Det är fram och tillbaka, ibland vid inandning och ibland vid utandning. Det är olika styrka i hur ont det gör för varje andetag och vissa andetag gör det inte ont alls. Det gör ondare när jag rör på mig. Jag kan inte beskriva smärtan. Jag har andningsproblem, och sökte hjälp hos doktor för det för drygt 2 år sen men han sa att det nog var stress. Jag misstänker att det är ena lungan som ställer till det för mig. Kan inte heller springa särskilt långa sträckor utan att jag måste kippa efter luft och får otroligt ont i magen. Jag vill så gärna bli frisk, och jag vet ju inte ens om jag är sjuk. Vad kan jag göra? Vad kan det vara för något? Är det allvarligt? Eller är det bara inbillning eller stress?

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Annons:
EvaG
2011-09-12 02:30
#1

Det kan vara som du säger något fel på lungan. Ta kontakt med en hjärt- och lungvård. De är experter och kan utesluta t ex en blodpropp i lungan. Det kanske är så att du har en lunginflammation i lungan.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Maria
2011-09-12 08:01
#2

Jag tycker de ska ta dig på allvar och utreda dina besvär.

Däremot är det inte helt ovanligt att stress kan både ge bröstsmärtor och orsaka annat men man ska ju utesluta problem med dina lungor i första hand tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mongu
2011-09-12 10:28
#3

Busbella vad säger din mamma? För nån av dina föräldrar har väl varit med dig hos doktorn då du inte är äldre än 12 år.

Du skriver att du för drygt två år sen sökte för dessa besvär, så därför undrar jag lite om du haft besvär tidigare,  har nån sjukdom som varat länge osv.

Ta upp saken igen med din mamma eller pappa och se till att dom hjälper dig till läkare igen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

BusBella
2011-09-12 17:02
#4

Okej.

#3 Dem säger inte särskilt mycket om det. När jag var liten hade jag sån där bebisastma som går över, men inte något annat förutom streptokocker då.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

[GeeGee]
2011-11-27 21:04
#5

Måste bara få berätta att det är jättevanligt att de så kallade lungetapperna i lungan "trasslas" in och detta känns då ungefär som du utrycker det.

En läkare förklarade det här för mig för flera år sedan då jag får så fram och tillbaka. Det hugger i en sidan lite nedanför hjärtat, antingen på vä eller hö sida. Det går inte att andas djupa andetag utan korta annars gör det jätteont. Det blir värre om man rör sig och jag brukar antingen sitta eller ligga stilla.

Ibland går det över fort efter bara någon minut och ibland har jag haft så i ca 30 min.

Det är ingenting man gör någonting åt och är inte farligt, och kan eller inte bli farligt. Men det är ju bra att utesluta hjärt-lungsjukdomar först.

mongu
2011-11-28 04:58
#6

# 5 Vad menade läkarna att lungetapperna var för nåt då? Varför får man det?

Om det är jättevanligt så tycker jag det är konstigt att man inte hört talas om det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
Maria
2011-11-28 08:14
#7

Jag har heller aldrig hört talas om att lungtapparna kan trasslas in.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mitralis
2011-11-28 18:59
#8

Min gissning är att det är Tietzes syndrom.
Men det måste givetvis undersökas ordentligt.
Jag har haft så i flera år och ingen kom på vad det var. Hörde på Fråga Doktorn när dom pratade om det och då stämde det in precis på mej i alla fall.

Fråga Doktorn tillgängligt tom ons 30 nov. Det börjar 2,25 min in.
http://svtplay.se/v/2584496/fraga_doktorn/del_9_av_16?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2592178/sb,p102775,1,f,-1



Mitralis
2011-11-28 19:04
#9

Kostokondrit/Tietzes syndrom

"Detta är ett tillstånd som utmärks av smärta på framsidan av bröstkorgen. Smärtan, som ofta uppkommer akut, varierar med andningen och blir sämre vid ansträngning. Orsaken är en inflammation i det brosk som förbinder revben och bröstben (se bild), och oftast är man öm just över brosket."
Källa:http://www.reumatikerforbundet.org/start.asp?sida=3911



mongu
2011-11-28 21:17
#10

Ja fast Tietzes är ju i brosket som finns i samband med revbenen. Det har ju inget med själva lungan att göra.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mitralis
2011-11-28 21:33
#11

#10 Fast jag tror inte att det är lungan det gör ont i om det gör ont alldeles under revbenen. Om man trycker på området så är det ibland ömt. Smärtan kommer och går och ibland är det bra.
Det är som en lite brännande eller isande känsla strax under revbenen. För mej är det på höger sida i höjd med hjärtat.

Andningsproblemen tror jag har med någonting annat att göra. Kan vara att man spänner bröstkorgen och därför inte syresätter sig tillräckligt, eller att man har en yterligare andning på grund av stress.

Det här är bara mina gissningar baserat på egna erfarenheter eftersom jag sitter med samma smärta jag också. Bäst är om en läkare tittar på det ändå.



mongu
2011-11-28 22:06
#12

11 Ok jag uppfattade som att du trodde att TS hade detta.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

chik
2011-11-29 06:53
#13

BusBella. Jobbigt att du upplever dig sjuk..Tråkigt.

Astma har du inte medicin för det??

Sen har jag fått lära mig att Lungan"""Där har man ingen känsel, så har du ont!!Så är det vävnaderna runt som du känner av..

O Du skriver att du får ont i Magen…

Hur mycket rör du på dig??

ja hoppas attt du får ordning på detta..

Tänk dig friskSkrattande

Lena.P är jag i verkliga livet.

Annons:
Mitralis
2011-11-29 09:25
#14

#12. Nu fattade jag inte riktigt. Men min gissning är fortfarande att TS har Tietzes.

Missade det magonda. Såg det nu när jag läste #13.
Min gissning på det är magkatarr. Både Tietz och magkatarr är stressutlösta, jag har också magkatarr.
Jag brukar även få stressutlöst virus i halsen som är som små genomskinliga gulaktiga varblåsor. Läkarna sa bara att det beror på stress, men jag tror att det kan vara magsafterna från magkatarren som retar slemhinnorna och gör att jag får blåsorna.
Jag har haft ont under/i revbenen i lite över två år. Magkatarren förstod jag i april i år, nästan samtidigt som ännu en omgång med virus i halsen som kom i maj.



BusBella
2011-11-30 14:10
#15

Tack för alla svar men jag har inte haft ont på väldigt lång tid nu.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

chik
2011-11-30 17:36
#16

Busbella..Låter ju bara så bra..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Elshira
2011-11-30 18:01
#17

Jag hoppas att TS håller sig pigg och frisk nu, men måste bara få kommentera #5.

Jag har alltid undrat vad det varit, och har antagit att det varit en muskel som liksom hoppade fel eller nått, men nu vet jag i.af ungefär vad det är då!

För mig så gör det ont när jag andas in, och det kan gå över av sig självt efter någon minut, men gör det inte det så brukar jag "härda ut" och ta ett snabbt och djupt andetag så är det borta sen :) Kanske är dåligt att göra så, men det blir bra sen i.af xD

Får så kanske 5 ggr/år :)

Hakuna matata!

Upp till toppen
Annons: