Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 3048 ggr
natha-mjau
8/9/11, 9:18 PM

Problem med knä och rygg

Jag läser runt på massa forum och hittar inte riktigt de rätta symtomen, kanske någon här känna lika?

I 9:an (för 4 år sen, är 19 nu.) Fick jag problem med mina knän, det visade sig att ena benet var för långt, fick ilägg i ena skon, hjälpte till en början men inte permanent.
Jag fick runt och hade ont, det var inte konstant då.
I åk 3 så blev allt så mycket värre, började få ryggsmärtor och konstant ont i knäna.
Har gått till 2 olika doktorer som skickat mig till sjukgymnaster, har bytt 3 gånger och ingen av dem har hjälpt mig. De har sagt åt mig att träna på pilatusboll och gett mig olika övningar, har hållt på i snart 1 år. Köpt mig ett gummiband för ryggen.

De sa till mig att jag måste stärka mina ryggmuskler, därför jag har ont.
Och stärka mina knämuskler med träning, så skulle allt bli bra.
och min konstanta huvudvärk skulle även försvinna.

Men det sitter kvar, jag har funderat på kiropraktor, ortoped, akupunktur… men det blir lixom aldrig av.

Såhär känner jag:

Knä: Dag ut och dag in värker det i mitt vänstra knä, innuti knäskålen. När jag har benet rakt är det inga problem. När det är böjt förlänge gör det ont, om jag tex åker bil, det går inte.
När jag böjer det gör det jätte ont, jag kan inte sitta på huk eller böja mig,det. Det gör även ont när jag är i vilande tillstånt ibland.
Det förekommer även att hela benet börjar värka på kvällarna oftast, då kan jag inte sova och smärtstillande hjälper knappt. Då haltar jag även.

Ryggen: Har både ont i övre och under ryggen, blir bättre när jag knäcker ut den.
ibland gör det så ont att jag knappt kan andas, när jag andas ut gör det ont.

det känns lixom… jag är 19 år. ska jag behöva ha så ont hela tiden utan att få hjälp.
Ingen som har förslag/tips? :/

Annons:
[Asta]
8/9/11, 11:08 PM
#1

Jag har ett knä som låter väldigt likt ditt. Jag gick till en idrottsläkare med mitt knä. Jag fick rådet av honom att jobba med musklerna på framsidan av låret. För min del gick jag till ett gym och fick råd om vilka rörelser som stärkte de här musklerna. Och mitt knä blev hjälpt av detta. Jag märker tydligt när jag inte har skött min träning. På ett gym kan de också hjälpa dig med vad du behöver göra för något för att stärka ryggmusklerna. Jag körde alltså styrketräning. Inte så roligt, men om man strosar runt med sin mp3-spelare så går det lättare.

natha-mjau
8/10/11, 12:02 AM
#2

#1 grejen är ju den att jag har inte råd med gym ;/

[Asta]
8/10/11, 12:31 AM
#3

Du kanske kan leta på nätet efter rörelser som stärker lårets framsida. En jättebra rörelse för ryggen som är alldeles gratis är att lägga sig på sängen med magen nedåt och överdelen av kroppen utanför sängen. Be någon att sitta på dina ben. Sedan håller du händerna bakom huvudet och lyfter överkroppen uppåt. Man kan göra ungefär samma rörelse liggandes på mage på golvet om man inte har någon som vill hålla benen till en.

Upp till toppen
Annons: