Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 15386 ggr
Anna-hfg
2008-09-21 11:59

B12 brist symtom?

Är det någon som vet vilka mer symtom B12-brist kan uppvisa, mer än de som står på Sjukvårdsrådgivningens hemsida?

Jag tänker mest på aptit-problem och sådant, men gärna om det finns mer problem som bristen orsakar.

Annons:
Cina-1
2008-09-22 20:07
#1

Jag gick till doktorn för jag var så trött jämnt. Orkade ingenting, bara låg i soffan.

En gång när jag var och handlade fick jag "hänga" på en kundvagn för att orka gå överhuvudtaget.

Men aptiten vet jag inte om det var något fel på.

mongu
2008-09-22 21:08
#2

Det är mycket bra beskrivet på sjukvårdsrådgivningens hemsida. Så jag tycker du ska gå efter det.

Har du symtom som liknar det så ska du söka läkare. Det är inte bra att gå med en b12 brist.  Utan man behöver få medicin för det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Anna-hfg
2008-09-22 23:19
#3

Jag har haft de flesta av symtomen men vad jag kan förstå av texten är de beskrivna bara de vanligaste. Jag undrar lite av vad de ovanligare symtomen skulle kunna vara.

mongu
2008-09-22 23:30
#4

Har du kollat upp dina värden? Så du vet om du har b 12 brist?

För har du det så måste du ha behandling. Det är t.o.m. farligt att ha en obehandlad brist.

Symtom är:

Trötthet, svaghet, yrsel

Påverkan på nervsystemet, stickningar pirrningar framför allt i händer o fötter. Försämrad känsel, nedsatt vibrationssinne. Svårigheter med gång o balans. Psykiska symtom som försämrat minne, depression o demens.

Typiska symtom från mag o tarmsystemet som är viktiga att veta är:

Röd irriterad tunga, illamående, matleda o diarre.

Man får en blodbrist pga att b12 bristen gör att det blir för få röda blodkroppar o med blodbristen blir det för lite syre i kroppen.

Som du ser är det en mängd så misstänker man att man kan ha en brist på b12 så är det jätteviktigt att kolla detta.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Anna-hfg
2008-09-23 22:55
#5

Jag är på behandling. får sprutor varje månad (mina värden var jättedåliga) och jag äter piller med.

I somras försämrades min känsel, fick stickningar, lider av depressioner (lite mindre nu men  de återkommer), trött har jag varit i årtal och haft hjärtklappning också i årtal., tappar hår gör jag, minnet är kraftigt försämrat. Som sagt jag har en del symtom.

Jag har perioder då jag knappt äter men sedan har jag perioder då jag vräker i mig mat och alltid känner mig hungrig. Så jag undrar om det också kan vara ett symtom? 

Det är bara de vanligast symtomen som är uppräknade på siten så det måste finnas fler och "ovanligare".

Kan man få sämre immunförsvar till exempel, problem med munnen (tänder, salivavsöndring), försämrad syn, ont i leder?

jag känner mig som en gammal skrotfärdig bil med massor av problem så jag undrar om det kan härledas till B12 eller det är andra fel på mig.

mongu
2008-09-24 00:10
#6

Tycker du ska ta ett samtal med din läkare. Du ser vad jag räknat upp som symtom.

Illamående, matleda, diarré, röd o irriterad tunga. Försämrad känsel, påverkan på m.m.

Det är så mycket o är du orolig så ska du absolut ta o prata med din läkare.

Hur länge har du haft behandling? Du kanske inte får tillräcklig dos. Så det finns mycket o ta med läkaren.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
mayolica
2008-09-24 00:30
#7

flera fall av fibromyalgi har visat sej bero på B12 brist. offta har inte bristen upptäckts på prover, men fibromyalgi-symptomen har gått över vid behandling med B12-sprutor om orsaken är B12 brist.

~ mayolica ~

Anna-hfg
2008-09-24 21:40
#8

Pillerna har jag ätit länge men sedan i somras får jag sprutor. Jag kunde inte tillgodogöra mig tabletterna verkade det som så värdena var kassa, som doktorn som titade på mig i somras sa.

men jag sak prata med doktorn igen. Tack för hjälpen!

mongu
2008-09-25 22:17
#9

Väldigt ofta är det så att när man har en brist så får man börja med sprutor för att fylla på ordentligt. Sen om det håller sig så kan man ev. få gå över till tabletter.

Så för mig låter det som din läkare gjorde tvärtom.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Tatsja
2008-09-28 12:23
#10

Även hårproblem kan man få av brist. Jag tappade väldigt mycket hår. Skämmigt när man är kvinna. Fick först tabletter och sen sprutor, Håret börjar lite lätt och sakta komma igen.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Upp till toppen
Annons: