Annons:
Etikettdiabetes
Läst 31209 ggr
Maja
2009-02-04 19:44

Hur märkte ni att ni var diabetiker?

Vilka symptom hade ni när ni märkte att ni hade diabetes? Hur gamla var ni? Har ni typ 1 eller typ 2?

Annons:
Maja
2009-02-04 19:55
#1

Jag fick diagnosen i september år 2005, då jag alltså bara några månader senare skulle fylla 16 år. Det hela började med att jag på bara några få veckor tappade 11 kg utan att försöka gå ner i vikt. Jag drack vatten hela tiden. Efter att ha druckit en liter var jag torr i halsen efter bara några sekunder när det var som värst. Dessutom gick jag på toaletten flera gånger än normalt, kunde till och med vakna flera gånger under natten av att jag var kissnödig.

Familjen åkte till Toscana i Italien och jag kunde inte äta någonting. Jag blev illamående så fort jag kände lukten av mat varpå mamma och pappa misstänkte att jag led av någon ätstörning. Flera nätter gick jag upp mitt i natten och kräktes upp allt som jag hade fått i mig under den dagen. Kunde sitta i upp till en timme innan det gav sig och jag var helt tom i magen, men lika törstig för det.

Kom tillbaka hem till Sverige och jag drack mer och mer vatten. Mamma och pappa försökte få ur mig om jag höll på att banta på något sätt, men det gjorde jag ju inte! Jag gick ner i vikt bara, utan att göra någonting!

Men innerst inne visste jag att någonting var fel. Jag satte mig vid datorn och sökte på google. "Kissnödig, törstig, illamående, trött, tappar vikt" och alla andra symptom som jag hade och fick fram svaret "diabetes" som jag berättade för mamma och pappa.

"Nej, nej, du har inte diabetes! Alla andra får det, du får det inte!" var mammas svar. Antar att det är svårt att inse att ens barn kan ha drabbats av en kronisk sjukdom, men ja, hon ringde till vårdcentralen och vi fick tid följande dag.

När jag tog mitt blodsockertest hade jag 23,1 mmol/liter. De tog ett extratest som visade 23,5 tror jag det var. Hem och packa väskan full med kläder och in till sjukhuset för inläggning med dropp och ett nytt liv med en sjukdom!

Ja, så såg det ut för min del! Har alltså typ 1 och nu är det snart tre och ett halvt år sedan jag fick det!

Maja
2009-02-06 21:25
#2

Ingen? :)

mongu
2009-02-06 21:28
#3

Jag har inte diabetes men blir rörd av din historia. så jag undrar hur mår du idag? Går det bra med insulinet. Har du pump eller tar du sprutor?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maja
2009-02-06 21:39
#4

Åh, tack, det är bara bra!

"Som tur är" så har jag umgåtts med folk som har diabetes innan jag själv upptäckte att jag hade det så jag visste ju vad som väntade mig. När jag satt inne hos läkaren så satt jag och tog allt bra. Mamma däremot höll på att svimma gång på gång. Men när jag reste mig upp från britsen där jag satt på och tog några steg så svartnade det för ögonen, antar att det var då jag hade insett att allt det som jag hade sett andra göra nu var min framtid.

Idag mår jag bara bra på diabetessidan och tar 5-6 sprutor om dagen, sju dagar i veckan. :) Det är en lika stor självklarhet som att borsta tänderna morgon och kväll.

mongu
2009-02-06 21:52
#5

Det blir ju det. Bra kämpat av dig o klara av det så bra.

För som du själv skriver så är det din framtid. Men samtidigt så går forskningen hela tiden framåt. Det händer otroligt mycket inom området.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maja
2009-02-06 21:54
#6

Tack! :)

Ja, jag hoppas på att de kommer att hitta något botemedel i framtiden eller möjligtvis något annat sätt att medicineras då jag ser ut som en nåldyna med blåmärken hela tiden! ;)

Annons:
mongu
2009-02-06 21:56
#7

Kommer ju nytt hela tiden med transplantation av celler osv. Har det inte testats nån nässpray med, eller?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maja
2009-02-06 21:59
#8

Ja, de har testat lite med att placera in grisars bukspottkörtlar och det kanske kan vara något! :)

De har testat att ta fram en inhalator, ungefär som den som astmatiker har, men jag vet inte riktigt hur den fungerade..

mongu
2009-02-07 10:42
#9

Sen så kan dom väl transplantera langerhanska öar (insulinproducerande celler från bukspottkörteln) från människor tror jag.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maja
2009-02-07 12:23
#10

#9 - Ja, från döda människor tror jag det var tal om!

HannaM
2009-02-07 12:53
#11

För oss vanliga idioter, vad ska blocdsockret ligga på? Tänkte på dina värden i #1

Maja
2009-02-07 13:13
#12

#11 - På morgonen innan frukost bör det ligga på 4-6. :)

Annons:
[SvenA]
2009-02-07 21:16
#14

Upp till 5 mmol på morgonen är godkänt

Ulf-S
2009-02-12 13:35
#15

Jag är prediabetiker, på gränsen till typ 2. Gränsvärdena är i och för sig lite godtyckliga, men jag har i alla fall en onormal respons på kolhydrater. Blodsockret stiger till höga nivåer, massvis med insulin pumpas ut som långsamt sänker blodsockret till väldigt låga nivåer. En riktig bergochdalbana alltså!

Eftersom jag inte vill pressa min kropp till att bli ännu mer skadad och kliva över gränsen till typ 2 så har jag valt att äta på det sätt som passar en diabetiker. Protein från saker som kött, fisk och ägg. Mycket fett som smör, kokosolja, macadamiaolja, olivolja. Lite kolhydrater från grönsaker, en gnutta nötter och någon bit mörk choklad som godis ibland.

Nej till ris, bröd, pasta, frukt, potatis! Absolut inget konstgjort fett som margariner eller matoljor!

Jag mår hur bra som helst, mitt blodsocker är superstabilt och jag slipper känna mig speedad, matt, darrig och kallsvettig huller om buller. Dessutom lär jag slippa de skador som högt blodsocker och höga insulinnivåer leder till…

Jag konstaterade att jag var prediabetiker genom att köpa en blodsockermätare och testa vid olika tillfällen.

Manolita
2009-04-26 00:26
#16

Jag fick en infektion när jag var 13 år. Det är 31 år sedan. Jag var alltid törstig och kunde dricka flera liter åt gången. Jag gick ner rätt mycket i vikt oxå. På den tiden var man inte så insatt i Anorexi, så hade det varit i dag hade man nog trott att det var det jag hade och inte diabetes.Det är otroligt jobbigt att ha diabetes, en ständig kamp med blodsockret. Jag mår dock relativt bra, har inga komplikationer och kan äta nästan vad jag vill.

mongu
2009-04-26 01:02
#17

# 16 Med de symtom du hade med den törsten ihop med viktnedgång så hade man nog misstänkt diabetes nu med. Det är ju vanliga symtom.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

exitingsvillemo
2009-04-26 02:26
#18

Jag drack vatten, MYCKET vatten… Var törstig hela tiden, höll på att bli galen av törst.

En kväll hade jag fyllt en tillbringare med vatten och ställt i kylen, när jag vaknade på morgonen och skulle ta ett glas, var hela tillbringaren tom.

Jag hade gått i sömnen och druckit ur 2 liter vattenFörvånad.

Sprang på toa hela tiden och fick dessutom problem med torra slemhinnor och en enorm klåda i de nedre regionerna.

Fredagen den 13:e Juni 2003 fick jag diagnosen. Hade 28 i socker när jag kom in till HC, sen bar det iväg till sjukhuset och där visade blodsockermätaren: HI. Vilket innebär att sockret ligger över 35.

Jag tror inte att jag har accepterat min sjukdom än. Jag var 21 när jag fick diabetes och har haft det i 6 år nu. Missköter det ganska ordentligt emellanåt.

Kanske ska börja vara här inne lite mer så kanske vi kan peppa varandra om det är fler än jag som har svårt att acceptera en livslång sjukdom.

Manolita
2009-04-26 12:12
#19

Jag hade jättesvårt att acceptera min sjukdom när jag var ung och kan ha det även idag.Värst är att inte kunna äta som man vill, när man vill och hur mycket man vill. Det är en jobbig sjukdom, söndag till måndag måste man hålla koll på insulin, blodsocker och mat.Man är aldrig "ledig". Men man får försöka belöna sig själv med andra saker stället. Jag tror att man som diabetiker har lätt att hamna i ett ätstörningsmönster.

Maja
2009-04-26 17:37
#20

#18 - Jag missköter den också med jämna mellanrum, tyvärr, men de säger ju ändå att jag ligger bra till i HbA1c, så vi får väl hoppas att det inte tär på mig för mycket.. ;)

Annons:
mongu
2009-04-26 17:55
#21

Snälla ni med diabetes tänk på alla de följdsjukdomar som det kan bli. Visst man kan få dessa även om man skoter sig men det är betydligt lättare att få följdsjukdomar om man missköter sig.

Det är inga lätta sjukdomar heller. Hjärta och kärlsjukdomar, njursjukdomar, ögonsjukdomar ja listan kan göras lång.

Så för er egen del var rädda om er. Ni har bara ett liv så vårda det. Man kan ha roligt ändå även om man måste planera sina dagar. Gör man det till en vana och dessutom accepterar att man är sjuk. Då är det inte betungande på samma sätt. Utan det blir en naturlig del av ens vardag.

Det finns så många sjukdomar som gör att man är bunden till olika rutiner men det är ju för att vi med sjukdomar ska må så bra som möjligt.

Missköter vi oss så är det först och främst vi själva som drabbas men även våra anhöriga blir drabbade.

Så var rädda om er!

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[SvenA]
2009-04-26 18:28
#22

Visst kan man äta vad man vill som diabetiker men det gäller ju att vara måtlig och det är inte bara vi diabetiker som mår bra av att äta regelbundet och på bestämda tider det gäller hela befolkningen att man ska äta på bestämda tider och äta måttligt av det mesta

Skillnaden mellan övriga befolkningen och oss diabetiker ätinte så stor när det gäller vad vi äter

Vi som diabetiker måste ju styra imsulinet medvåra injektioner eller tabbletter det är den största skillnaden mellan oss och övriga som inte har diabetes

Man ska nog inte förstora sin roll som diabetiker utan försöka leva så normalt som det är möjligt för annars blir man lätt betrakrad son diabetikern och inte den person man verkligen är

exitingsvillemo
2009-04-26 19:17
#23

#22 tack Sven, precis så tänker jag också.

Enda skillnaden mellan en frisk människa och en diabetiker är ju egentligen att en diabetiker måste tillföra insuliun med hjälp av sprutor, medan en frisk kropp sköter detta själv.

Jag äter ingen speciell mat utan äter precis detsamma som övriga familjen. Däremot kanske vi har bytt ut en del saker till mer nyttiga produkter tack vare min sjukdom, men vi gör ingen skillnad på maten.

De saker som jag absolut undviker är tuggummi med socker i, samt dricka eller saft med socker i. I dagsläget finns det så mycket sockerfria alternativ att välja på.

Tom godis äter jag ibland. Visst det blir mycket duttande med insulin, men det är det värt ibland.

Manolita
2009-04-26 20:24
#24

Jag kommer ihåg när jag fick diabetes på 70 talet hur strikt det var med vad man åt. Man skulle väga maten och äta exakt efter en halv timme efter injektionen. Man fick heller inte äta vad som helst, godis, kakor o dyl var bannlyst. Idag är det ju friare, säkert på gott och ont. Fördelen förr var att man inte tog insulin så ofta som nu.

[SvenA]
2009-04-26 20:35
#25

I dag ska man ta måltidsinsulinet inon fem minuter före måltiden helst precis inan för att uppnå bästa verkan av det

vildarosen
2009-06-14 19:54
#26

Jag märkte det genom viktminskning,ovanligt stor törst,kramp i vaderna,trötthet osv.

sambon ringde vårdcentralen och fixa tid åt mig då jag gått i flera månader med dessa symtom,vilket ej borde gjort för det tänkt vad som kunde hänt me alla känningar som jag fick men fatta ej vad som pågick.Är utbildad ussk så man borde vara mer vaken påsånt men inte jag.

När jag kom dit o sa vad som plåga mig så tog läkaren ett blodsockertest på mig o det låg på 19 så hon skrev en remiss till sjukhuset där jag blev inlagd,en massa prover togs.. Dom trodde det va typ2 men när dom fick alla provsvar så insåg dom att det va typ1 jag hade,vilket jag själv misstänkte för mina problenm stämde bäst in på typ1 tyckte jag efter all info jag fick!

Låg inne i 1 vecka o fick lära mig allt innan dom skicka hem mig o det va 2007!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Kaninisen
2009-07-24 23:19
#27

Vad innebär det att ha diabetes? Alltså läste att man inte kan äta vad man vill osv. låter väldigt jobbigt!

Annons:
Maja
2009-07-25 02:22
#28

#27 - Tjaa, det är inte så hårt egentligen. Visst kan man äta vad som helst, det gäller bara att vara noga med att ta sina insulinsprutor. Rent tekniskt sett skulle man kunna trycka i sig en tvåkilospåse socker, bara man tar en spruta efteråt. Men ju mer socker man undviker, desto bättre är det (även om det inte bara gäller diabetiker, utan alla människor).

Men det är helt enkelt så att allt du äter innehåller socker av någon form. För att inte detta sockret ska förstöra din kropp så producerar en frisk människa insulin. En diabetiker har ingen egen insulinproduktion, utan får istället spruta i sig konstgjort insulin för att kunna må bra.

Glad

RuiXue
2009-07-26 23:22
#29

Jag är rätt säker på att jag är pre-diabetiker. Testade hemma lite random förra året och låg på över 8 vid ett flertal tillfällen. Då började jag hålla mer koll och har sedan dess legat på 10 många gånger. Igår låg jag över 9 ett tag, över 8 ett bra tag och sen kraschlandade jag på 3.7. Inte första gången jag haft 3.7 heller för den delen. Hände för några veckor sen också. Hade till och med 3.4 en gång när jag låg inne på sjukhuset för några årsenFörvånad Händer även att jag ligger nära 6 på morgonen.

Har tagit upp det med min läkare, men inte ett skit händer. Har inte ens fått rådet om att hålla koll utan gör det på eget initiativ och egen plånbok. Det är dock inget jätteproblem eftersom jag jobbar på ett sjukvårdslager och kan köpa teststickor med personalrabatt på jobbet. Men det är frustrerande att vården inte lyssnarSkrikandes Långtidsvärden har tagits två gånger och inte vart avvikande, men de visar ju inte att jag inte spenderar en hel del tid på för höga nivåer!

Jag känner mig otroligt trött när jag ligger över 8…

Jennie


mongu
2009-07-27 08:51
#30

Om ditt långtidsvärde (HbA1c) ligger bra så är det ju bra.

Av vilken anledning håller du på och kollar så här? Många gånger så stressar man bara upp sig.

Har inte din läkare sagt att du ska kolla så tycker jag du ska låta bli.

Är säker på att om din läkare ansett att du låg på gränsen så skulle h*n sett allvarligt på det.

Sen vet jag inte om du har ökad risk, men det finns ju en hel del man kan göra. T.ex gå ner i vikt om man är överviktig, va aktiv osv.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

RuiXue
2009-07-27 19:49
#31

Men det är det som är grejjen. De har inte kollat! Har ändå uttryckligen bett om ett glukostollerans test för det är det som skulle kunna visa att nåt är galet. Men inget händer, att prata med vården är som att prata med en betongväggSkrikandes

De har inte ens sagt exakt vad mitt långtidsvärde ligger på ens när jag frågat utan bara sagt att det ligger inom ok nivåer. Men det svaret är mer ludet än en angorakanin!

Har en kompis med typ1 och det var en kväll förra året när jag och min kompis bara satt hemma hos mig. Hon skulle kolla sitt 2 timmarsvärde efter middagen och bara för skojs skull så testade vi mitt socker också och jag låg på typ 8.4 efter en relativt lätt och kolhydratfattig middag. Min kompis låg förövrigt nånstans runt 6 då.

Började hålla koll då, bara lite grann och min kompis tyckte det var en rätt smart idé, speciellt efter at EN potatis plus lite proteiner skickade upp mig till10.0 på mindre än en timma och hade kvar mig på 9.4 efter 2 timmar.

Jag är aktiv minst 8 timmar om dagen så kan inte bli så mycket mer aktiv. Jobbar som lagermedarbetare så lyfter och går mest hela dagen. Försöker äta nyttigt och enligt folk som känner mig har jag rasat i vikt de senaste månadernaTungan ute

Jennie


mongu
2009-07-27 22:09
#32

Men om det är sagt att ditt värde ligger inom bra gränser så gör dom ju det. Tvivlar du så be att få ut din journal så kan du kolla dina värden.

Troligen finns ingen som helst anledning att göra sånt test på dig för vad skulle det tjäna till om du ligger bra i ditt HbA1c?

Det är inte bra att oroa sig för mycket. Oro kan ju också göra att du rasar i vikt.

Men känner du att du är extra törstig och får gå och kissa ofta och mycket. Inga små mängder utan det brukar va rejäla mängder man kissar då. Då kan det va idé att börja oroa sig.

Din kompis tar insulin så att jämföra era värden är inte bra.

Ibland kanske man får va lite ödmjuk och verkligen lita på att läkaren kan sitt jobb. För om du skulle ligga illa till i dina värden så skulle det säkert ha kollats upp. Diabetes brukar man inte bara nonchalera utan ta på allvar.

Så försök att va mindre orolig så kanske du mår bättre.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

RuiXue
2009-07-28 20:18
#33

#32

Jag oroar mig inte det minsta, men jag vet vad jag ser och känner…

Jag blir helt matt, trött och tung i hela kroppen samtidigt som jag känner mig törstig som om jag inte druckit på en vecka och det händer att jag behöver gå på toa minst en gång i timman och kan lugnt säga att det kommer ut mer vätska än in… Skulle kunna somna ståendes mitt i arbetet om jag bara blundade. De gånger jag har testat när jag känner mig så, så har jag legat runt 10.
På morgonen mår jag helt prima så där är allt "normalt". Eftermiddagar och vissa kvällar däremot är ett rent elände.

Jennie


nyborjare08
2009-07-29 13:21
#34

RuiXue, har du testat att minimera kolhydraterna och istället äta mer naturligt fett? Alltså enligt LCHF-metoden. Medan du väntar på att vårdapparaten ska lyssna på dig så kan det vara ett sätt för dig att må bättre.

LCHF är ju numera godkänt av Socialstyrelsen för behandling av diabetes typ 2. På Kolhydrater i Fokus kan du läsa mer om metoden och läsa om de diabetiker som har hjälpts av metoden.

Jag hoppas att du snart mår bättre och att du får hjälp!

 

 

Annons:
RuiXue
2009-07-29 22:22
#35

Jag har dragit ner på kolhydraterna ordentligt jämfört med hur mycket kolhydrater jag åt tidigare. Enda problemet är att jag inte har nån kontroll över lunchen på jobbet då denna mestadels består av kolhydrater. Ta med egen lunch är inget alternativ heller, går upp tidigt nog som det är, plus att det är obligatoriskt att betala 350dkr per månad för lunchen på jobbet, så då är det bara idiotiskt att inte nyttja det. Brukar dock ta mer av pålägg, ägg och grönsaker än kolhydratbomberna. Men med tanke på att jag jobbar i danmark så är lunchen väldigt fokuserad på bröd med tillbehör. Svartbröd som de äter i danmark rör jag inte dock haha

Jennie


nyborjare08
2009-07-29 23:32
#36

Ja det är ju en speciell situation. Kan du ta med något att "komplettera" lunchen med? Lite mjonnäs, nåt ägg eller extra ost? Det behöver inte stå i kylen under en förmiddag.

 

 

RuiXue
2009-07-29 23:47
#37

Finns alltid både ägg och ost på lunchen på jobbet, dock är jag inget fan av ost. Tycker det smakar som fotsvett luktarSkäms 

Men satsar mer på proteiner på jobbet iaf. Det är ytterst sällan jag äter bröd alls och numera har de gått över till fullkornspasta i salladsbaren så det tar jag ibland lite av.

Men det som generellt ger mig värst problem är vanlig hederlig kokt potatis, så det undviker jag.

Dock anar jag inte hur i hela friden mitt blodsocker kan gå från 9.5 till 3.7 på bara en eller ett par timmarObestämd

Jennie


mongu
2009-07-30 00:15
#38

Om du svänger så mycket så kan inte ditt "långtidssocker" ligga bra. För det visar hur sockernivåerna varit under en längre tid.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[SvenA]
2009-07-30 08:04
#39

Man ska inte bara titta på vad man äter utan man ska även titta på vad man deicker till maten

Öl och vin sänker tillfälligt blodsockret men när det sedan förbränns i levern så kan blodsockret stiga karaftigt

Och ligger man mella 10-3,7 så blir hba1c värdet säker alldeles utmärkt målet ska vara mellan 4,7-5,9 i hba1c

nyborjare08
2009-07-30 14:34
#40

#37 vad tror du om att tillsätta mer fett till lunchen? Man brukar stå sig länge på fett plus protein samtidigt som det inte höjer blodsockret.

 

 

RuiXue
2009-07-30 20:53
#41

#40

Jag äter mycket fett också. Olika påläggskorvar är knappast smalmat haha Dricker ett glas mjölk på lunchen, eller vatten. Annars dricker jag bara vatten och lightläsk, dock mest vatten. Hatar söta dryckerObestämd Vanlig Cola får mig att må riktigt dåligtTungan ute

Jennie


Annons:
mongu
2009-07-31 00:21
#42

Lightdrycker är inte så bra. Det kan öka behovet att sött.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

nyborjare08
2009-07-31 11:54
#43

#41 Jag skulle nog skippa mjölken och välja vatten. Mjölk innehåller ju relativt mycket socker. Jag håller med mongu om lightdryckerna.

Det jag menar är extra fett såsom extra mycket smör eller extra majonnäs till exempel. Utöver korvarna alltså Glad Kan ta lite tid att vänja sig vid det extra fettet, men o så gott det är! Flört

 

 

RuiXue
2009-07-31 20:53
#44

Dricker oftast bara vatten, så den lilla mjölk jag unnar mig är dels för att jag tycker det är gott, och dels för att det är så nyttigt! Och helmjölk eller gammaldags ska det vara! Är det under 3% fett så är det bara vatten med vit färgFörvånad Ibland häller jag till och med lite grädde i mjölken för att få det att smaka ännu bättreSkäms Men som sagt, inga stora mängder alls. Och lightdrycker är också sällan förekommande.

Jennie


nyborjare08
2009-07-31 21:25
#45

Jag håller med dig om att det är gott! Jag kan dricka gräddmjölk ibland som godis! Glad Jag menade bara som ett tips eftersom du skrev att du upplever eftermiddagarna som särskilt jobbiga pga troligt högt blodsocker.

 

 

Cowboy
2009-08-13 01:21
#46

Jag är en diabetiker typ 2 (63 år). Jag fick diabetes konstaterad för drygt 4 år sedan. För mig var det också stor törst men jag drack nog mera läsk, juice, öl och mjölk. Jag gick också ned i vikt och det var min sambo som fick iväg mig till vården. Hon testade mitt blodsocker på äldreboendet där hon jobbar och där var värdet för högt för mätaren.

Det blev vårdcentral och sen lasarettet där jag fick dropp och insulin. Dan därpå lyckades jag få komma hem och fick med mig en insulinpenna. Jag fick komma till en diabetessköterska och prova blodsockermätare och fick insulin utskrivet. Det krävdes lab-prov för att avgöra om det var typ 1 eller 2 så efter en tid visade det sig att det var typ 2 och då kunde jag gå över på tablettbehandling.

Numera äter jag LCHF-kost och kan hålla HbA1c på ca:5 genom att undvika kolhydrater och äta fet mat i stället.

Vänta er inte att vården ska komma med vettiga kostråd man har fastnat i råd om att undvika fett och äta fiberrik mat.

Det finns mycket att läsa i ämnet på kolhydrater i fokus.

Jag känner igen omgivningens kommentarer om att man har gått ner i vikt trots att man inte har bantat.

Det verkar som den här tråden handlar om hästar också så här är mina hästar: fjordhäst och nordsvensk brulshäst och jag håller på med westernridning men det finns vist inga sajter för det på i fokus.

Upp till toppen
Annons: