Annons:
Etiketthuskurer-egenvård
Läst 58798 ggr
Mabbiz
1/31/09, 11:46 PM

Självsprickor

Har en tendens att få sprickor vid naglarna. De är små, men de gör … så ont! Det är just på vinterhalvåret som de behagar dyka upp. Någon som har ett knep för att slippa dessa? Jag smörjer ständigt händerna..

Annons:
[SvenA]
2/1/09, 9:19 AM
#1

Prova med kronans hud salva

Mabbiz
2/1/09, 9:53 AM
#2

Att smörja med i förebyggande syfte eller när det väl börjar spricka?

[SvenA]
2/1/09, 10:37 AM
#3

När det startar prova även förebyggade

Det finns ett riktigt gammalt knep men många tror inte på det fast det har fungerat väldig länge och det är att gnida in sprickorna mned urin det låter väldigt konstigt men det fungerar

Mabbiz
2/1/09, 11:10 AM
#4

Urrk. Det låter inte bara konstigt, det låter äckligt! *ler* Tänkte på Kronans hudsalva, den blir väl kletig att ha på fingrarna? Eller går den in i huden? Har faktiskt inte använt den någongång.. Men jag ska köpa hem en sådan på momangen!

[SvenA]
2/1/09, 11:33 AM
#5

Urinen är inte så äcklig som det låter den är antiseptisk och verkligt ren

Det är ett knep som kom redan någon gång på 1800 talet föesta gången jag hörse set var av min farmor som var född på1860 talet så det har fungerat i långa tider

Mabbiz
2/1/09, 2:10 PM
#6

Men det luktar illa.. Cool

Annons:
Chestnut
2/1/09, 2:13 PM
#7

Tycker inte heller att urin låter speciellt trevligt Flört

Har själv problem med självsprickor och jag kletar på någon fet salva typ Helosan innan jag går och lägger mig, sköljer sedan bort på morgonen.

Med vänliga hälsningar
Chess

Mabbiz
2/1/09, 2:38 PM
#8

#7  Har du bomullsvantar på dig då så salvan sitter kvar?

Chestnut
2/1/09, 2:40 PM
#9

#8 Nej utan jag sover som vanligt.

Med vänliga hälsningar
Chess

Mabbiz
2/1/09, 5:09 PM
#10

#9 Ok, tänkte bara eftersom du sköljer bort på morgonen.. jag tycker krämen/salvan skulle försvinna under natten?

mayolica
2/1/09, 5:22 PM
#11

känns inte särskilt trevligt med att gå omkring med urin på händerna.

min åsikt är att man först och främst får börja från insidan med att se över kosten,kanske komplettera med ett bra kostillskott .

~ mayolica ~

Mabbiz
2/1/09, 6:01 PM
#12

#11  Äter vitaminer varje dag.. samt B12.

Lill-Kisse
2/1/09, 6:45 PM
#13

Torr hud och spruckna nagelband är ett ständigt återkommande problem under vintern. Det verkar bero på kylan utomhus och den torra luften inomhus. Man får börja med handskar och vantar redan när det blir lite svalare på hösten och inte gå ut med bara händer.

Handkrämer som innehåller arnica fungerar bäst för mig. Feta krämer gör däremot ingen nytta alls.

Annons:
Mervi
2/2/09, 10:05 AM
#14

Mina försvann när jag ökade fettintaget i maten. I denna fettskrämda tid så har vi problem med torr hud.

lightseeker
2/2/09, 12:35 PM
#15

handskar, när kylan börjar komma, hand-kräm vid tvättstället och läpp-plåster från apoteket (plåster mot självsprickor), det sätter man på så snart som man får en självspricka (läker bäst nattetid, pga. att man då inte äter något).

Det har gjort susen för mina självsprickor, på fingrarna, existerar nästan inte alls längre.

(helst om jag låter bli att putsa fönstrena när det är kallt ute)

Mabbiz
2/2/09, 1:43 PM
#16

#15 Det där med plåster måste jag testa! Och putsa fönster, det gör jag inte, det har jag gubben till.. *ler* Har krämer överallt i huset och på jobbet. Har ju atopiskt eksem med, och det kanske inte gör saken bättre.. Cool

lightseeker
2/2/09, 6:33 PM
#17

ha ha ha….vad konstigt att ingen reagerade på mitt skumma inlägg……..det skulle naturligtvis inte spela någon roll om man äter något, när man sätter plåstret på fingret, men läpparna mår nog bättre av att ha det på nattetid, för att man inte äter något då.

Förhoppningsvis är ni inga kannibaler som äter på era egna fingrar, dagtid dvs.

Sedan när jag tänker efter, så är det nog bäst att använda munsårs-plåstret så fort som sprickan uppstår, men nattetid så läker det naturligtvis bäst, för då dippar man inte händerna under vatten-kranen ideligen,…..ha ha, jag hoppas att ni förstår bättre nu.

Mabbiz
2/2/09, 7:09 PM
#18

#17  Då måste jag vara korkad, för jag uppfattade att du använde läpp-plåster på fingrarna, att det är bra för sprickorna? Glad

lightseeker
2/2/09, 7:58 PM
#19

Just det! du är så smart så att du förstod "helt" rätt.

Läpp/munsårs-plåster, á la apoteket, på mina själv-sprickor på fingrarna, läker super-snabbt, allra bäst natte-tid, när man inte doppar fingrarna i thé ideligen.

När sprickan sitter på läppen så funkar det också bäst nattetid, eftersom man då inte ideligen väter ner läpparna. (dvs. om man inte olyckligtvis är en natt-ätare som äter i sömnen utan att veta om det själv, då får man nog prova med handbojor….off side, igen)

Lava
2/2/09, 8:16 PM
#20

Ringblomssalva är jättebra att smörja med.

Annons:
Henrik70
2/3/09, 2:34 PM
#21

Zink lär ju hjälpa mot sprickor.

Mabbiz
2/3/09, 3:07 PM
#22

#21 Zinksalva?

Henrik70
2/4/09, 10:13 PM
#23

Jag tänkte nog på zink via maten eller tabletter. Zink lär ju vara en mineral många har brist på.

Mabbiz
2/5/09, 5:37 AM
#24

Okej.. är det inte zink som tar bort sötsuget med? Det gör ju inget om det verkar på det viset med.. Glad

mayolica
2/5/09, 10:55 AM
#25

Det kan vara värt att prova ett heltäckande kosttillskott som man kan köpa hos naturläkare eller hälsokostaffär,så man får i sej spårämnen och aminosyror förutom vitaminer och mineraler.Dom vitanin tabletterna som säljs på apoteket är inte så stor mening med att köpa,eftersom kroppen inte kan ta upp dom på samma sätt.

Det kan oxå vara bra att ta omega-3 oxå.

Det är viktigt att det smörjs innifrån,man kan inte bara behandla utsidan och få nåt bra resultat mer än möjligtvis tillfälligt.

Ett enkelt tipps du kan prova med först är att hälla över lite av bra kvallitet på maten innan du äter den.

Lycka till

~ mayolica ~

Mabbiz
2/5/09, 11:32 AM
#26

#25 Det där sista förstod jag inte riktigt..

Men det där med heltäckande kosttillskott kanske man kan prova.. Äter ju Enomdan nu, och det ska jag göra "resten av livet", ja, inte just det märket kanske, men vitamintabletter, samt B12.

Ska tala med någon kunnig om detta! Cool

mayolica
2/5/09, 11:56 AM
#27

Jag använder själv mivitotal flex har använt den i flera år det är jättestor skilnad på huden,hade oxå självsprickor och narig hud förut mår oxå mycket bättre i helhet av den och blir piggare.

i den finns allt utom järn,det brukar jag ta utöver när det behövs.Jag brukade köpa ett annat fabrikat som det även fanns järn i förut hos naturläkaren(för övrigt är det samma) men den har inte funnits på ett tag men jag har bett dom ta hem.

Innan jag var hos naturläkaren som rekommenderade ett riktigt kosttillskott för min fibromyalgi mm,så köpte jag oxå en om dan och liknande, men det går inte att jämföra det går inte att föreställa sej att det kan göra så stor skilnad i livskvallitet med ett riktigt kosttillskott.

~ mayolica ~

Annons:
solmar
2/5/09, 11:35 PM
#28

Det finns en munsårsalva på apoteket som man kan använda till sprickor på fingertopparna, den hetr munsårssalva. Sen finns det ett plåster som heter coomped som är gjort just för fingertopps sprickor också det på apoteket.

mongu
2/6/09, 9:35 PM
#29

Smörja, smörja är det som gäller. Sen att försöka använda diskhandskar när man är i kontakt med vatten inte så lätt anser jag men det hjälper.

På kvällen smörja med riktigt fet salva o sen ta på bomullsvantar så det inte smetar av sig under natten.

Bomullsvantar kan man ha under diskhandskarna med om man tycker det är otrevligt o ha dom direkt på huden.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mabbiz
2/6/09, 9:45 PM
#30

Jag smörjer mig jämt och ständigt, men det hjälper inte. Har krämer med karbamid i också. Och vantar på natten kan jag inte ha, då får jag eksem mellan fingrarna av skavet.

#28 Du hade ett bra tips! Jag läste lite på Apotekets hemsida, och hittade plåstret, det ska köpas hem imorgon!

mongu
2/6/09, 9:51 PM
#31

Funkar inte ens apotekets mjuka bomullsvantar? Det brukar många med eksem kunna ha.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mabbiz
2/6/09, 11:21 PM
#32

#31  Nej, det är just att det blir lite skav mellan fingrarna. När jag var yngre hade jag mycket och ofta eksem på händerna. Många gånger så åt jag antibiotika för detta. Nu är det lugnt, men det behövs inte mycket så är det kört..

Jag tycker plåstret låter toppen! Glad

mongu
2/7/09, 10:40 AM
#33

Låter jobbigt för dig. Men plåster är säkert bra för dig.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mabbiz
2/7/09, 11:43 AM
#34

#33 Det tror jag med! Flört

Annons:
carole
1/27/12, 8:01 PM
#35

Självsprickor. Om du har en flaska med pressade citroner -real lemon, som du använder till matlagning, kan du använda den mot självsprickor. Jag gör så här - häller några droppar på ett fat, doppar självsprickan i "lösningen". Faktum är att sprickan drar ihop sig omgående! Därefter gör jag - för säkerhets skull, om proceduren efter några timmar. Men faktum är att för min del har det räckt med en "doppning" Lycka Till!

Hälsningar Carole

Ladydragon
1/27/12, 11:04 PM
#36

35# fungerar det verkligen?

för mig fungerar det tyvärr inte har vid nåt tillfälle fått in det i mina självsprickor och det har känts som om någon har satt eld på mig s*tan va det svider och det blir tjurrusning till vattenkranen för att lindra eländet Rynkar på näsan

sandra74
2/9/12, 5:54 PM
#37

För mig fungerar det med sheasmör eller salva gjord på rapsolja och bivax. Har också en creme med Kakaosmör, "kokosolja" ( fast) och rapsolja som jag använder till hela kroppen.

Vetegroddsolja ger också mjuka händer.

Leif L
2/10/16, 8:02 PM
#38

Fick tips av granne klipp av fingrar eller tummar på tunna vinylhandskar låt sitta fyra timmar gör om efter behov, det funkar för mig. Leif L

Upp till toppen
Annons: