Annons:
Etikettvikt
Läst 4915 ggr
Emaljoh4
1/27/09, 4:35 PM

Hur mycket ska jag väga?

Hur mkt ska jag väga ungefär? Jag är en 14 årig tjej på 161 cm

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
[SvenA]
1/27/09, 4:47 PM
#1

DDu ska väga 61 kilo + - 5 kilo

Och vae vänlig att inte skriva förkortningar i dina inlägg det går inte at få förståelse för dessa om man läser med skärnläsare

Emaljoh4
1/27/09, 4:50 PM
#2

Aha, förlåt, det tänkte jag inte på!

Men jag undrar om jag väger lite för lite, jag väger bara 46 kilo. Så jag blir lite fundersam om det är för lite?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Maria
1/27/09, 4:53 PM
#3

Jag tycker det är väldigt farligt att skriva vad en person ska väga om man bara vet ålder och längd. Visserligen + - 5 kilo men det handlar om så mycket mer.

Benstomme, muskler, fett, vätska. Jag tycker inte man ska hänga upp sig så mycket på vågen. Det är bättre att använda måttband i så fall. Även det ger olika indikationer eftersom kroppar ser olika ut. Men ska man banta så kan man utgå från sina egna mått och se om t.ex midjemåttet minskar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SvenA]
1/27/09, 5:14 PM
#4

Det är ett mycket gammalt mått på vikten son stänner bra

Fast man ska inte vara så fixerad vid sin vikt det finns n¨ågot som heter tricselvikt och det viktiga är att man mår bra

Det har tyvärr blivit alldeles för stor fixering

både på vikt och utseende som inte är bra för någon

Maria
1/27/09, 6:11 PM
#5

#4 Håller fullkomligt med dig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lill-Kisse
1/27/09, 8:18 PM
#6

Är man 161 cm och bara väger 46 kilo, känner man sig nog ganska tanig och kantig, så jag kan förstå frågan. När det gäller tjejer, vill man säkert komma upp över 50 kilo i alla fall med den längden.

Det där med benstomme hit och dit är försumbara skillnader i vikt räknat, så strunt i det. Samma sak med vätska - såvida man inte har för mycket vatten i kroppen p g a någon sjukdom, men det är en annan sak. Däremot kan man ha muskler som ger extra tyngd, fast man ser smal ut. Men då äter man väl ordentligt?

I de lägre tonåren kanske man växer mer på höjden än bredden en period. Andra utvecklas tvärt om. Eftersom det brukar hända mycket i kroppen då, behöver man mycket och näringsrik mat. Ladda in lite extra till frukost, lunch och middag, så kan det bli ett och annat kilo ytterligare efter en tid.

Annons:
werner
1/28/09, 12:01 AM
#7

Själv är jag 52 kilo tung och 165 centimeter lång och ingen har sagt till mig ännu att jag är för smal för jag har ju lite fettvävnad på magen så jag är ju inte en planka, troligen är det för lite kilon på mig men troligen sitter felet i kost och muskelaturen eftersom att jag inte har råd att äta bra mat och hålla mig igång längre stunder så som att gymma.

Eftersom du är så ung som 14 år (var själv nere på 46 ett tag med mina 165 centimeter, vet ej riktigt varför) så fick jag många motstånds frågor från min skolsyster, besök henne och fråga henne om BMI, vikt och så vidare. Det är lättare för henne att se och bedömma som är utbildad (till viss del) och som ser dig fysiskt.

Emaljoh4
1/29/09, 7:19 PM
#8

Okej! Men jag ser inte heller ut som en planka.. Tkr jag ser ganska normal ut.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

kokosboll
1/30/09, 10:43 PM
#9

Mår du bra, och har inga problem med maten, så är det en helt normal vikt (alltså 46 som du skrev). Alla människor har sin egen normalvikt, har du bara följt DIN växtkurva, så är det helt normalt. Finns ingen anledning att försöka "äta upp dig" så länge du mår bra som det är, undantaget om du börjar träna mer, för då behöver de flesta som inte vill gå ner i vikt fylla på sitt intag lite.
Jag är 161cm och vägde själv som du från kanske 13-14 års åldern, och fram till kanske 21-22, nu har jag ökat ett par kilo eftersom jag har tränat lite mer. Jag fick gå till skolsköterskan några extra gånger under högstadieperioden, bara för att kolla att allt stod rätt till, men eftersom jag låg stadigt på den vikten så var det bara att konstatera att jag var frisk och kry. Glad Så oroa dig inte!

Upp till toppen
Annons: