Annons:
Etiketterallmänt-övrigtkost-och-recept
Läst 10506 ggr
Carlo
2009-02-02 00:34

Mjölksocker (Laktos)

Laktos=Mjölksocker
Detta menas att man inte tål mjölk, ost, yoghurt, smör eller filmjölk med laktos. (Finns mkt mer…;) )

Man kan få magsmärtor, gaser mm.

Som tur är så finns det laktosfria mejeriprodukter, som passar perfekt för oss som inte tål just, laktos! =)

Detta är olika exempel på laktosfria mejeriprodukters märken: Valio, Arla mm. (Skåne mejeri (?) ) Nämn gärna de jag har missat!

Medicin mot laktos smärtor och gaser: Laktoskapslar och laktostabletter!:)

Vilka är laktos intoleranta här?

Skriv gärna om vad ni tycker angående mitt inlägg och skriv om ni är laktosintoleranta eller inte

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus


  • Redigerat 2024-01-06 09:51 av TatsuOni
Annons:
moondancer
2009-02-02 14:00
#1

Är inte laktosintolerant, men många i min släkt är det (däribland mi syster) Ganska skönt att slippa bry sig om maten man äter möjligtvis kan innehålla laktos eller inte:D

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Emelie-E
2009-02-02 14:47
#2

Jag börjar fundera på om inte jag kan ha blivit laktosintolerant. Började för en vecka sedan. Åt sås med mjölk i och magen blev stor som en ballong och jag hade väldigt ont i magen. Även dagen efter.
I helgen så blev det chips med dip, och genast kom det där onda i magen tillbaka. Och den blev uppblåst. Var även tvungen att gå på toa efter en stund.

Jag dricker inte mjölk alls och det är inte så vidare ofta det blir annat heller.
Om det är lite grädde i maten eller så, så har jag inte känt av något, utan det är mer när det blir en hel del mjölkprodukter i maten.

Så kan det vara laktos jag har blivit känslig emot? Jag har ju bara känt av det i en vecka. Så jag kan inte säga säkert om det verkligen kan bero på att det är mjölken i maten som gör så med min mage.

Carlo
2009-02-02 18:28
#3

Hmm, jag tror faktiskt att det finns risk att du är laktosintolerant, berätta mer symptomer:)

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus


Emelie-E
2009-02-02 22:27
#4

Vad jag har märkt så är det inte så många fler symptom än de som jag sa. Att magen blir väldigt uppblåst, får ont i den, stickande känsla typ och att jag ibland måste gå på toaletten.

Åt pannkakor med grädde förut, och magen blev som en ballong igen. Och jag har ont..

[SvenA]
2009-02-03 11:55
#5

Det gåt lätt att kontrolera med ett blodprov om det är det diu lider av

Så kontakta din läkare och be att det tas ett sådant prov

Under tiden tycker jag du ska undvika produkte med mjölk i så ser du samtidigt om du blir bättre

Carlo
2009-02-03 17:59
#6

#5 Humhum;)
Jag ville ju svara!;) Jag ville spela rådgivare:)

#4 Mm, gör som #5 sa, kontakta din läkare så att han/hon kontrollerar detta!

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus


Annons:
[SvenA]
2009-02-03 18:15
#7

#6 Jag ber om ursäkt jag ska inte göra om det

Emelie-E
2009-02-03 18:57
#8

Jag har haft ont i magen hela dagen idag. Gick över för någon timme sedan, och nu har jag ätit, och den blev likadan igen.

Att åka till en läkare är kanske inte helt fel. Men det lär inte bli än på ett tag. Kanske nästa vecka eller veckan därpå..

Carlo
2009-02-03 22:40
#9

#7 Hahaha xD ;)
Jo du, du får vara rådgivare du me;):D =D

Mm, gör det.
Be att få testa laktoskapslar/tabletter om du är laktosintolerant;)

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus


Betty
2009-02-04 23:00
#10

Undvik mjölk, om du är lite överkänslig så kan du tåla ca 2 dl av mjölkprodukter men sedan klarar kroppen inte att bryta ner mer.

Men viktigt att kolla. så du inte är allergisk mot mjölkproteinet för det är en helt annan sak än laktosintolerans. Då hjälper inga laktostabletter el laktosfria produkter…..

Emelie-E
2009-02-04 23:13
#11

#10 Idag har jag ätit sås med mjölk i, och i den är det 2 dl mjölk. Och jag har bara lite ont i magen. Så det verkar ju stämma=)

Rocktjejen
2009-02-04 23:34
#12

Man kan även vara tillfälligt känslig eller känslig helt enkelt.min dotter har problem med vanliga mjölk produkter så hon blir bättre i magen av att använda laktosfria mjölk produkter.kolla även upp maten du äter om den innhåller laktos och testa dig fram vad du reagerar mot.

Kram Eva

Rovanja
2009-02-09 14:22
#13

Här har vi en laktosintolerantObestämd

Annons:
Carlo
2009-02-09 17:18
#14

Här har vi en till;)

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus


[SvenA]
2009-02-09 17:51
#15

#13-14 Kan nui inte skriva här och berätta för andra hur det är att leva med detta

Jag tror att det finns många som skulle uppskatta om ni gjorde det

Rovanja
2009-02-09 17:58
#16

I början var det väldigt jobbigt.

Innan jag fattade att jag var det,.

Under flera år hade jag väldigt känslig mage och hade nästan ständig smärta.

En dag så fick jag upp ett ljus : Jag kanske är laktosintolerant?

Jag slutade äta laktos och pangbom så var magontet borta!

Det är inte så svårt att leva som laktosintolerant för min del. Det finns så många alternativ och dessutom så finns ju laktas tabletter.

Det enda tråkiga är när man ska ut på restaurang och får sitta där och smyga i sig tabletter… känns lite dumt. eller ännu värre. När man är ute och äter och har glömt tabletterna hemma! Usch!

Annars är det väl det att det är dyrt med laktosfria produkter. Tråkigt.

Man vänjde sig efter ett tag.Glad

Carlo
2009-02-09 23:26
#17

#15 Jo, jag har alltid älskat mjölk och ost..

Men en dag så fick jag fruktansvärt ont i magen. Så vi ringde läkaren, och han rapporterade att jag var laktosintolerant. Så vi köpte laktoskapslar och laktosfria produkter. När jag drack laktosfri mjölk, så mådde jag så bra, eftersom jag inte fick magont eller gaser. Men det är SÅ dyyrt att köpa laktosfritt, men.. jag måste ju… annars så får jag så ont!

Så alla som misstänker att dem inte tål mjölksocker (laktos) borde ringa läkaren. Och hoppas på det bästaSkrattande

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus


Ljuset
2009-04-06 21:43
#18

Jag ska inte äta mjölk eller vete har jag kommit framtill. Men nu undrar jag över en sak- Dricker Arlas Laktorfri Lättmjölk  men när jag läser på ingredienserna så står det 100% mjölk??? Öh, vad är detta för något?? Någon som vet.

jag har märkt en stor skillnad när jag slutade med mjölken. Min mage mår jättebra nu.

Fialotta2
2009-04-06 22:33
#19

Här är en gammal räv vad det gäller att vara laktosintolerant. Jag fick diagnosen 1983 och före det var det ont i magen hela tiden.

När jag upptäckte att jag var glutenintolerant 2000 och lade om till glutenfritt (tål inte korn, råg, vete och oren havre) så började jag tåla mer av det som innehåller laktos. Obs!, det gäller för mig, men kanske inte för dig.

Nu mera håller jag mig till helt glutenfritt och laktosfritt så gott som och mår bra i min mage.

#18 När man gör mjölken laktosfri så använder man sig av vanlig mjölk som man tillsätter en viss mängd av ensymen laktas och på så vis blir mjölken laktosfri.

Ljuset
2009-04-06 23:33
#20

#19 så den är helt okej att dricka då för mig??

Annons:
Ulf-S
2009-04-06 23:40
#21

Man kan bli laktosintolerant som en sekundärintolerans om man exempelvis är glutenintolerant eller har ett inflammerat, irriterat matsmältningssystem av någon anledning. Det är alltså ingen riktig laktosintolerans, utan den försvinner när mage och tarmar mår bättre.

Många tror att de är laktosintoleranta fast de i själva verket är glutenintoleranta, eller kanske äter en kost med extremt mycket fibrer som irriterar magen. Min åsikt är att det första man bör prova är att utesluta alla spannmålsprodukter: ingen müsli, bröd, kakor, pasta, bulgur, ris och annat.

Fialotta2
2009-04-07 12:19
#22

#20 du kan testa. Det finns de som är mycket känslig som reagera på den laktosfria mjölken, men det är ovanligt. Det finns andra sorters mjölk som du kan prova t ex sojamjölk och rismjölk.

#21 Vissa saker du skriver är lite väl generell. Varför ska man ute sluta ris? I ris finns det ingen gluten och man kan visst äta müseli, bröd kakor och pasta bara det är glutenfritt. Det finns ett brett utbud av glutenfria produkter i affärerna nu mera.

Om man vill leta rätt på spannmål som inte innehåller  gluten kan man leta på internet. Utöver ris är bl a bovete, hirs, majs (majsmjöl, polenta) är glutenfria. Det finns mer, men jag kommer inte ihåg fler på rak arm.

Ulf-S
2009-04-07 14:42
#23

#22: För generellt…?

Jag vet mycket väl att t.ex. ris och majs inte innehåller gluten, men de innehåller olösliga fibrer. Fibrer som kan irritera en känslig mage. Det är därför det kan vara en bra idé att prova att utesluta dem.

Fialotta2
2009-04-07 23:04
#24

#22 Aha

Carlo
2009-04-08 23:01
#25

Wow, mitt inlägg blev visst poppis!:)

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus


Ylva-Li
2009-04-08 23:23
#26

Jag har varit laktosintollerant sen jag var liten. Är idag 26 år. (Eller ja, om 2 veckor..)
Jag har alltid kunnat äta hård ost. Vilket också är väldigt vanligt för laktosintolleranter. (Är man däremot mjölkallergiker och inte tål mjölkprotein, ja då kan man inte äta nåt som har mjölk i sig.)
För några år sedan blev jag dock bättre och idag äter jag som vanligt. Däremot kan jag känna ibland att det blir för mycket. Då gör det ont i magen och jag får diaree.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Carlo
2009-04-10 18:44
#27

#26 Grattis i förskott då:)

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus


Annons:
mayolica
2009-04-11 19:00
#28

Att vara laktosintollerant betyder att man inte kan bryta ner mjölksocker,för att bryta ner laktos(mjölksocker) krävs att ett enzym som heter laktas produceras i kroppen. Den naturliga produktionen av enzymet laktas brukar offta vara hög hos småbarn för att sedan börja minska i fyraårsåldern.

Laktosintollerans räknas inte som en egentlig sjukdom,utan är ett naturkigt tillstånd hos dom flesta folkslag. Dom flesta kan bryta ner en liten mängd mjölksocker och klarar sej då med låglaktosmjölk,men det finns vissa som är födda helt utan enzymet laktas och dom får använda helt laktosfria produkter. Men det finns kappslar och tabletter på apoteket som innehåller laktas-enzym.

Olika mjölkprodukter innehåller olika mycket laktos generellt brukar dom magraste mjölksorterna innehålla mer laktos än dom fetare,så det kan gå bättre med grädde än mjölk och i hårdost brukar mjölksockret försvinna i lagringen.Sen kan det även finnas laktos i andra saker som inte alls har med mjölk att göra, det är väldigt vanligt att det finns mjölksocker olika läkemedel. 

Om man får svåra magproblem som orsakas av laktos så kan man även behöva hålla upp med gluten en tid tills det har fått läka.

Om det inte hjälper att utesluta laktos i kosten så kan det även vara andra saker inblandade,tex mjölkprotein,gluten eller något annat. Det är inte heller så ovanligt att samma person är känslig mot flera saker.

~ mayolica ~

siddelina
2009-05-14 18:36
#29

Jag är laktosintolerant. I släkten är de flesta laktosintoleranta, därför var det laktosintolerans som jag misstänkte när jag i våras när jag fick riktigt ont i magen. Efter mycket om och men gick jag till läkaren och prover bekräftade vad jag hela tiden misstänkt och att jag har IBS.

Jag tycker att jag klarar mig rätt bra, trots att jag har laktosintolerans. Det gäller ju att tänka till, vad kan jag äta eller inte äta. Ibland är det svårt, för jag glömmer att kolla om det finns laktos i mat som jag köper Tungan ute. Borta är det lite krångligt också men jag löser det så att jag alltid har med mig Lactrase så att jag kan äta det jag vill utan att få ont.

IBS:en visar sig när det är stressigt och då får jag helt enkelt slå av på takten, bry mig om mig själv och tänka till ordentligt. Det är viktigt att må bra.

Mammzing
2009-10-08 10:28
#30

Min dotter säger att hon är laktosintolerant. Har konstant dålig mage. Ungefär 25 kilos övervikt ochså. Äter bara laktosfria produkter som är riktigt dyra, som mjölk å så. Blir aldrig bättre. Kan klämma ner en 200 grams Marabou lite då och då…
Hon har fått tid för koll och utredning i morrn, hoppas hon får nån hjälp.
Hon är över 18 så jag har ingen talan alls.
Men jag håller på att bli galen på att alltid ta hänsyn till hennes dåliga mage som hon konstant missköter.
Hon har även testat Lactrase utan framgång.

mayolica
2009-10-08 14:35
#31

Om hon inte blir bättre av laktosfri kost,är det troligt att det är något annat problem.Eller laktosintoleras och något mer,fast om hon äter så mycket mjölkchoklad så är det inte så stor nytta med att köpa laktosfri mat.

Men du säger att du inte har någon talan för att hon är över 18? Om det är du som betalar och lagar maten kan du ställa som krav att du inte köper laktosfria produkter så länge hon inte håller sej till laktosfri choklad mm.

Betalar hon och lagar sin mat själv däremot,så har hon rätt att göra som hon vill.

~ mayolica ~

Hemulen
2009-11-11 13:54
#32

Jag hade ingen aning om att jag var laktosintolerant. Under nästan två års tid mådde jag konstant dåligt, hade gaser, uppblåst mage, fick ofta springa på toaletten och ofta spydde jag också. Hade även fruktansvärt ont i magen som inte släppte på hela dagen. Jag tränar mycket på kvällarna och dricker proteinshakes efteråt och precis när jag skulle lägga mig fick jag våldsamma attacker av diarré, kräkningar och låg dubbelvikt av smärta. Men jag kopplade aldrig ihop det med proteinshaken som var av typen vassle. (Har nu bytt sort och mår utmärkt.)  

Tillslut när allt detta började påverka min prestation på jobbet gick jag och gjorde en gastroskopi. Det visade sig att jag helt saknar enzymet laktas (som är det som bryter ner mjölksockret) samt att min magmun inte stänger sig och när jag åt mat med laktos utlöste det förutom de vanliga symptomen även kräkningar och halsbränna eftersom magmunnen var öppen.

Det var så skönt att få veta varför! Jag hade börjat inbilla mig att jag var dödligt sjuk.

Jag äter numera laktosfria produkter men jag klarar fortfarande av att äta vanlig grädde, smör och bakverk gjorda på vanliga produkter. Dock får jag passa mig när det gäller yoghurt, mjölk, keso, créme fraiche, gräddfil osv.

Hårdost funkar jätte bra eftersom de flesta ostarna i butikerna är lagrade inst tre månader innan de hamnar i affärerna vilket innebär att laktoshalten är låg.  

Äter jag ute har jag alltid med mig laktastabletter från apoteket. äter man ute vill man ju inte behöva avstå från något man tycker om…

Det funkar jätte bra att leva som laktosintolerant. Det är som sagt ingen sjukdom. Gäller bara att komma ihåg att man är det :)

spinkedink
2009-12-02 12:26
#33

Jag är också laktosintollerant och har troligen varit sen sen jag var liten, men hade fram tills dess att jag var 20 år mer eller mindre omedvetet valt bort mjölk och mjölkprodukter.
Vet inte om det var kroppens sätt att tala om att det var "fel".

När jag sökte för långvariga magproblem i 20-årsåldern så gjorde de ett test på laktos och konstaterade att jag var laktosintollerant.
Då var inte utbudet på låglaktos och laktosfritt så stort utan då använde jag mest havremjölk och soyaprodukter.
Magproblemen fortsatte iallafall och de sa att det kan vara för att jag slarvat och misskött det så länge och att tarmen behövde tid att reparera sig, men det försvann aldrig.
Så under de följande åren struntande jag i soya och havre och allt vad det var och magen var fortfarande lika krånglig.
För ca 5 år sen när jag började leva ett mer strukturerat liv och hade kommit till ro i livet så tog jag tag i detta igen och har aldrig rört något annat än laktosfritt sen dess, jag klarar att äta ute och klarar att äta grädde och glass som inte är laktosfritt, men man är ju också medveten om problemen som följer så valet är ju att äta tårtan med grädde och massa gott och ta konsekvenserna eller låta bli.
Magen krånglar ändå och jag är säkert testad för gluten 10 gånger i omgångar och det visar ingenting.
I höstas fick jag diagnosen IBS, och jag vet inte om jag själv skadat tarmarna för att jag slarvat/inte vetat om/inte brytt mig att jag varit laktosintollerant.
Läkarna sa redan då för 13 år sen att jag kunde skada tarmarna permanent, men det lät så långt borta och att de överdrev…. men de hade nog rätt!

Hemulen
2009-12-02 14:07
#34

Men det kan ju inte ha varit laktosen som skadat din mage? Min läkare sa till mig att det är totalt ofarligt att äta laktosprodukter även om man är laktosintollerant för det förstör ingenting men det ger obehag och smärtor. Det har jag även googlat och läst lite var stans på nätet. Vad ska man tro på?

Annons:
spinkedink
2009-12-07 20:11
#35

Jadu, vad ska man tro?
Jag vet faktiskt inte, jag har satt det i samband med vad de sa, men när du skriver det så går det upp ett litet ljus för mig! Glad

För det vet jag att sonens läkare pratade om, att laktos förstör ingenting, men gluten blir man aldrig fri från och det kan skada tarmarna.
Med laktosen så stämmer det nog att det är de här håren i tarmarna som kan minska näringsupptaget, men att det ordnar upp sig när man sköter det.

Skönt att du fick mig att tänka till lite, nu kan jag utesluta den teorin.

Upp till toppen
Annons: