Annons:
Etikettdiabetes
Läst 12565 ggr
Maja
2009-03-10 00:52

Äter vid lågt blodsocker

När man får lågt blodsocker blir man ju så där skakig och känner att man måste äta någonting. Det är helt naturligt för man måste ju få i sig socker.

Men om jag vaknar under nätterna och är låg så är jag fortfarande lite "borta", det vill säga inte helt medveten om vad jag gör. Jag känner bara att jag måste äta. Så jag kliver upp ur sängen och går till skafferiet och plockar fram lite bröd som jag stoppar i mig och dricker ett glas mjölk. Och så äter jag en godisbit. Och tar en till smörgås. och dricker ett till glas mjölk. Och en till smörgås.

Ja, ni diabetiker förstår säkert. Det är svårt att äta bara så där, man känner sig fortfarande skakig och hungrig.

Så, vad äter ni om ni vaknar upp en natt och är låga? Tips på någonting som sätter igång fort, förutom druvsocker?

Annons:
[SvenA]
2009-03-10 11:58
#1

En banan eller vindruvor

men det bästa tycker jag är en kexchoklad

Druvsocker är ju egentligen det bästa och snabbaste sättet att höja blodsockret på

det har jag alltid med mig i fickan och nyu finns det ju så många olika smaker på det

Maja
2009-03-10 14:12
#2

Ja, frukt är ju snabbt och bra förstås! Synd att man inte har det hemma varje gång bara.

Kanske borde köpa hem ett gäng bananer! Glad

Halvdansken
2009-03-10 15:00
#3

Eller så kan du äta så att du inte får blodsockerfall alls, dvs konstant hålla ett lågt värde. Så slipper du problemen helt och hållet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[SvenA]
2009-03-10 15:17
#4

#3 Det är inte så lätt som du tror när man är insulinberoende och saknar egen produktion av insulin

Det är betydligt lättare för de som inte är beroende av insulinet

Halvdansken
2009-03-10 16:13
#5

I varje fall typ2 kan bli hjälpta betydligt med att skära ner på kolhydraterna.

Men du har rätt,  jag som icke-diabetiker skal hålla mig ifrån råd i detta fallet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maja
2009-03-10 21:08
#6

#3 - Det är, precis som Sven säger, svårt att alltid ha bra värde. Man blir låg någon gång då och då.
Glad

Annons:
Fialotta2
2009-03-11 20:33
#7

Jag brukar äta smörgås och mjölk just innan jag går och lägger mig. I och för sig har jag inte fått typ-2 ännu men är på väg att bli. Tidigare hade jag problem med lågt blodsocker på nätterna, men har blivit bättre sedan jag började med att äta just innan jag lägger mig.

En sak som hjälper mig när blodsockret är lågt är att äta ett sött äpple.

mongu
2009-03-12 09:38
#8

# 0 Det är inte lätt att hålla en jämn blodsockernivå hela dygnet när man är diabetiker.

Det är ju så mycket som spelar in. Hur man mår i övrigt och vad man gjort osv.

Hoppas du hittar bästa sättet för dig att få i dig nåt när du vaknar och känner av detta.

Bor du ensam? Känner du alltid av när du får denna sänkning? Hoppas att du gör det.

Var rädd om dig!

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[SvenA]
2009-03-12 11:06
#9

Det är som mongo säger att det är inte bara vad man stoppar i sig som påverkar blodsockernivåerna det beror på om man mationerar om man har värk och mycket mer så det är verkligen svårt att hålla ett jämt blodsockervärde

Men man lär sig ganska fort vad och hur saker påverkar blodsockret

Så det finns inga bestämda saker för det beror på varje individ hur saker och ting påverkar blodsockret

Maja
2009-03-12 11:41
#10

#7 - Äpplen brukar inte fungera för mig, konstigt nog.. Dröjer länge innan det händer något och då höjer det knappt, tyvärr. Men tack för svaret!

#8 - Tack!

Ja, jag bor ensam. Studerar vid universitetet och har en liten lägenhet ganska nära själva skolan. Men som tur är har jag alltid vaknat när jag har varit låg på natten hittills!

Glad

[SvenA]
2009-03-12 11:53
#11

Det finns hjälpmedel som varnar om man har för låga värden

Det ska var en form av armnamdsklocka har jag för mig

Larnet fungerar bara om man blir svettig av för låga värden

mongu
2009-03-12 12:18
#12

Visst är det så olika för olika personer. Återigen detta att det visar hur unika vi är. Fast i såna här lägen skulle man kanske önska att man var lika.

Det är bra att hjälpmedel finns. Sen så lär man sig sin kropp och sin sjukdom så man kan läsa av för det mesta.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

vildarosen
2009-06-16 13:51
#13

Känner jag av lågt socker på natten så är det ett glas apelsinjucie och eventuellt en smörgås som jag tar då brukar det ordna sig men gör det ej det så tar jag det äckliga druvsockret,tycker det är så sött därför tycker jag ej om det!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Annons:
[SvenA]
2009-06-16 16:59
#14

Det finns ju så många smaker på deuvsocker nuförtiden

vildarosen
2009-06-19 14:29
#15

Har testat flera men tycker att det är  för sött och det är inte gott me för söta saker tycker jag!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

RuiXue
2009-08-05 21:13
#16

Ett trix jag hört att många använder är att ha små juicepaket lite här och var. Alltså små festis eller liknande. Ska tydligen både vara en bra mängd och snabbt.

Jennie


[SvenA]
2009-08-05 21:24
#17

Det finns lika många knep som det finns diabetiker för alla är vi olika

Kaninisen
2009-08-05 23:29
#18

#3 Jag som inte är diabetiker kan knappt hålla mitt blodsocker på en bra nivå. Vet inte hur många gånger jag börjat må illa och blivit smått skakig när jag inte ätit. Och då kan jag knappt äta av illamående.

[SvenA]
2009-08-06 07:12
#19

#18 Det beror säkert på att ditt blodsocker ligger väldigt lågt vid dessa tillfällen så prova med något sött och se om det blir bättre

Om det blir bättre så beror det på för lågt blodsocker vid dessa tillfällen

nyborjare08
2009-08-06 12:15
#20

Även om typ 1or har en helt annan situation än typ 2or så kan de faktiskt må bättre av att dra ner på kolhydraterna. Naturligtvis måste de fortsätta tillföra insulin livet ut men doserna kan ofta minskas. Däremot tror jag att det är viktigt att göra omställningen till lågkolhydratkost försiktigt och vara noga med blodsockermätningar och doseringar under tiden.

På kolhydrater i fokus finns flera typ 1or som berättar om sina hälsovinster på kosten och som säkert kan ge råd utifrån sina upplevelser. Det finns också en läkare där som kan ge råd.

I vilket fall som helst så hoppas jag att du Juve hittar ett sätt som funkar för dig så att du må bra!

 

 

Annons:
fotoninja
2012-12-10 18:59
#21

honung piggnar jag till snabbt av. finns smidiga påsar med en skruvpip, det är flytande honung.

Upp till toppen
Annons: