Annons:
Etikettdiabetes
Läst 2193 ggr
[SvenA]
3/14/09, 1:52 PM

Majoriteten typ 2-diabetiker har hög risk för

En stor spansk undersökning har satt konkreta siffror på typ 2-diabetikernas risk att insjukna i hjärtsjukdomar. För många diabetiker är risken skrämmande hög, menar forskarna.

Läs hela artikeln i Ny Medecin på

http://www.nymedicin.com/news/2002/04/05/Majoriteten-typ-2-diabetiker-har-hog-risk-for-hjart.html

Annons:
[SvenA]
3/16/09, 8:52 AM
#1

Hur många ab diabetikerna är medvetna om detta ?

Maja
3/17/09, 1:11 AM
#2

Eller så säger man som min läkare gjorde.

"Ja, nu har du ju fått diabetes och då undrar du säkert hur ditt liv kommer att bli. Ja, du har rätt i att dina organ har tagit skada nu när du har varit sjuk ett tag och inte fått medicin och ja.. Ditt liv har nog kortats ner med några år!"

Härligt att höra! Obestämd Flört

mongu
3/18/09, 11:48 PM
#3

Menar ni att det inte är känt av diabetiker? Att sjukdomen sliter på hjärt- och kärl?

Det är ju otroligt många med diabetes som råkar ut för komplikationer från olika inre organ. Njurar är ett exempel där många får dialys pga den skada som diabetesen gett.

Samma gäller hjärtat att det blir drabbat med olika kärlsjukdomar.

Sen är det många som får hjärtinfarkt och sen får sin diabetes. Eller kanske rättare att den bryter ut i samband med infarkten. Kanske man klarat det med en bra kost men efter infarkten måste ha insulin osv.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[SvenA]
3/19/09, 6:25 AM
#4

Det är allt för få som det verkar när man talar med som är medvetna om det

När det gäller infarkter så är det vanligt att man då först uptäcker diabetesen det är mera vanligt än tvärtom

Det är vanligt att folk har diabetes typ 2 utan att veta om det

Chutney
3/23/09, 11:29 PM
#5

Jag kollade många gånger efter diabetes typ 2 innan min första hjärtinfarkt. Jag fick diabetes typ 2 efteråt. Men visst sliter diabetesen på hjärta och kärl.

Men jag har inte insulin utan klarar mig med en tablett och ligger rätt bra i diabetesen just nu. Hur det blir framöver visar sig Glad

________________________________________________________

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Albert Einstein

 

[SvenA]
3/24/09, 6:22 AM
#6

Det mest viktiga för att hålla bra värden är motion så det gäller att röra sig ordentligt

och det är inget ovanligt att diabetes upptäck i samband ned en infarkt

Annons:
Upp till toppen
Annons: